واکنش به ماجرای پزشکانی که به‌جای هزینه درمان، سکه و دلار طلب می‌کنند

۱۴۰۱/۰۳/۳۰ - ۰۱:۵۴:۰۲
کد خبر: ۱۹۰۰۹۳
واکنش به ماجرای پزشکانی که به‌جای هزینه درمان، سکه و دلار طلب می‌کنند

رییس کل سازمان نظام پزشکی در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر دریافت سکه و دلار به‌جای هزینه درمانی از سوی برخی پزشکان، اعلام کرد که سازمان نظام پزشکی با این اقدامات مخالف است؛ البته در این زمینه گزارشی به سازمان نظام پزشکی واصل نشده است، اما قطعا اگر گزارشی در این زمینه به ما برسد، رسیدگی می‌کنیم. دکتر محمد رییس‌زاده در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مالیات پزشکان و اقدامات انجام شده در این زمینه برای سال جاری، گفت: در این زمینه جلساتی با دوستان‌مان در سازمان امور مالیاتی کشور داشتیم. در مجموع مطمئن باشید که شاغلان حوزه سلامت یکی از خوش‌حساب‌ترین مودیان کشور هستند. زیرا وضعیت بازار کارشان شفاف‌تر از جاهای دیگر است و درصد بالایی از آنها در سیستم‌های دولتی، هیات علمی، مراکز وابسته به درمانگاه‌های دولتی اشتغال دارند و حساب و کتاب‌شان مشخص بوده و مالیات‌شان کسب می‌شود، مانند کارمندان دولت.

      فرار مالیاتی در همه صنوف وجود دارد  در پزشکی برجسته‌سازی شده

او با بیان اینکه قطعا در همه صنوف فرار مالیاتی داریم، گفت: ممکن است در صنف پزشکی و حوزه سلامت هم فرار مالیاتی داشته باشیم. بسیاری از صنوف در کشور هستند که اصلا نمی‌توان متوجه شد که فرد چقدر کار کرده است. اما به دلایلی در حوزه پزشکی این مباحث مقداری در رسانه‌ها به اشتباه برجسته‌سازی شده و اعداد و ارقامی اعلام کردند که مطلقا این اعداد صحیح نیست. اصلا کسی نمی‌تواند این عدد را محاسبه کند. تنها با یک ضرب و تفریق روی کاغذ به عددی رسیدند که اصلا واقعی نیست. قطعا وضعیت مودیان مالیاتی در حوزه سلامت مانند سایر اقشار بوده و حتی تا حدودی منظم‌تر است. این موضوعی است که رییس سازمان امور مالیاتی نیز اعلام کردند و گفتند پزشکان جزو مودیان خوش‌حساب مالیاتی هستند.

      ضوابط نامشخص و برخوردهای سلیقه‌ای 

در حوزه مالیات‌های پزشکی

رییس‌زاده ادامه داد: در عین حال ما دو درخواست داریم و دو موضوع را پیگیری می‌کنیم؛ یکی اینکه واقعا اخذ مالیات از حوزه سلامت و پزشکان واقعا شفاف شود. همکاران ما به دلایل متعدد واهمه و ترس دارند و مالیات‌هراسی وجود دارد. زیرا بعضا وقتی که به ادارات مالیاتی مراجعه می‌کنند، واقعا گرفتار می‌شوند. اخذ مالیات از پزشکان شفاف نیست و کسی هم که صادقانه و خالصانه می‌خواهد برود و مالیات بپردازد، واقعا اذیت می‌شود. ضوابط مشخص نیست، خیلی اوقات برخوردها سلیقه‌ای است و گاهی اوقات گرفتاری‌های فرآیندی و قانونی وجود دارد. ما همکارانی داریم که تماس می‌گیرد و می‌گوید نمی‌دانم چه کنم. این مباحث وجود دارد. بنابراین اخذ مالیات از پزشکان باید شفاف و دقیق شده و پزشکان بدانند که چقدر باید مالیات دهند. 

      معافیت مالیاتی پزشکی نداریم

رییس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: از طرفی هم معتقدیم که جامعه پزشکی نیز باید به صورت شفاف مالیات‌هایشان را پرداخت کنند، کارتخوان نصب کنند و بر اساس حساب تجاری خودشان به صورت منطقی و شفاف مالیات‌شان را پرداخت کنند. ما طرفدار این موضوع هستیم و همکاران‌مان را هم ترغیب و تشویق می‌کنیم و در عین حال نظارت هم می‌کنیم که این کار انجام شود، اما دو سویه است؛ یعنی همانطور که این انتظار درست وجود دارد که همکاران ما کارتخوان داشته باشند و حتما مالیات‌هایشان را بپردازند، همانطور هم اداره‌های مالیات باید قوانین‌شان شفاف باشد و پزشکان بدانند که حساب و کتاب‌شان به چه صورت است. برخوردها در این زمینه به‌شدت سلیقه‌ای، متناقض و متفاوت است. افرادی هم که فرار مالیاتی دارند که از کشور فرار نکردند، ساختارهای مالیاتی راهکار تعریف کرده و مالیات‌شان را دریافت کنند. ما ضعف داریم و نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. مقصر درصدی از این موضوع، پزشک است؛ اما درصدی از خطا هم متوجه ساختاری است که نمی‌تواند شفاف مالیات دریافت کند. نباید همه‌چیز را به گردن جامعه پزشکی انداخت. در عین حال چیزی هم به عنوان معافیت مالیاتی نداریم.

     پرداخت هزینه درمان با سکه و دلار 

رییس‌زاده در پاسخ به سوالی درباره گزارشاتی مبنی بر برخی دریافت‌های خارج از تعرفه برخی پزشکان و همچنین اظهاراتی مبنی بر درخواست غیرریالی برخی مطب‌ها و مراکز درمانی و از جمله دریافت سکه یا دلار به ازای هزینه درمان، گفت: سازمان نظام پزشکی با این اقدامات مخالف است. در این زمینه گزارشی به سازمان نظام پزشکی واصل نشده است، اما قطعا اگر مواردی وجود داشته باشد، ما با چنین اقداماتی مخالفیم و اگر گزارشی در این زمینه به ما برسد، رسیدگی می‌کنیم. او افزود: قطعا درصد چنین تخلفاتی متفاوت از سایر صنوف جامعه نیست، اما همان حداقل‌هایش هم قطعا زیبنده جامعه پزشکی و هیچ قشری نیست. سازمان نظام پزشکی طبق قانون مصوب مجلس وظیفه رسیدگی به شکایات را دارد و اگر کسی در این زمینه‌ها شکایت کند، ما بررسی می‌کنیم. رییس‌زاده در این باره افزود: سیر بررسی دریافت‌های خارج از صورت حساب در بیمارستان‌های خصوصی هم به همین صورت است و نظارت بر عهده معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی است که با حضور نیروهای تعزیرات در کمیسیون ماده ۱۱ بررسی کرده و نهایتا شکایت و جمع‌بندی را به سازمان نظام پزشکی ارسال می‌کنند و سازمان نظام پزشکی در هیات‌های انتظامی بررسی و برخورد می‌کند.

 

ارسال نظر