کهریزک و درگیری ناتمام با طلای کثیف

۱۴۰۱/۰۳/۲۹ - ۰۳:۳۴:۲۹
کد خبر: ۱۹۰۰۵۶
کهریزک و درگیری ناتمام با طلای کثیف

بخش کهریزک شهرستان ری با مشکلات جدی محیط زیستی، دست و پنجه نرم می‌کند و با آلاینده‌های محیط زیست که ریشه آن در همان استقرار سایت تخلیه و امحای زباله‌های تهران یا همان طلای کثیف در سایت آراد کوه در نزدیکی جنوبی‌ترین بخش تهران نهفته است، درگیری ناتمام دارد.

به گزارش ایرنا، این روزها در حالی که همچنان مشکل حل نشده سایت آراد کوه، مرکز تخلیه و امحای زباله‌های استان تهران در نزدیکی شهر کهریزک از توابع شهرستان ری، خودنمایی می‌کند و هر روز بر شاخ و برگ آن افزوده می‌شود، خبرهای جدیدی به گوش می‌رسد. در سطح شهر ۵۰ هزار مخازن زباله رو باز وجود دارد و به همین میزان هر روز بیش از روز قبل می‌توان هر ساعت می‌توان شاهد این بود که شخصی سرش را در داخل مخزن فرو برده تا بخشی از زباله‌های قابل بازیافت را جدا کند و داخل توبره آلوده، بزرگ و چندبرابر قامت زباله جو بیندازد. به نظر همه مطلع هستند که این زباله‌های قابل بازیافت جمع‌آوری شده، در نهایت در یک نقطه تجمیع و به یک شخص واحد تحویل داده می‌شوند تا به دست شرکت‌های بازیافت‌کننده زباله و پلاستیک برسد. اما همه حقیقت در همین چند جمله خلاصه نمی‌شود، زباله که از آن به نام طلای کثیف نام برده می‌شود، در کهریزک بازار داغی دارد و به تجارت روزمره تعدادی از همین زباله گرد‌ها تبدیل شده و شغل جدید زباله فروشی را رقم زده است، سرمایه‌ای که از هیچ به دست آمده اما درآمد هنگفتی را به دنبال دارد و بی‌محابا از آلودگی‌های خود بر جای می‌گذارد.

     کهریزک درگیر با آلاینده جدید

حمید زمانی فرماندار شهرری که چندی پیش به بازدید از بخش کهریزک رفته بود، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: باید سایت آراد کوه را رها و فکری به حال این زباله‌فروش‌ها و زباله‌سوزها کرد. زمانی وضعیت آلایندگی این زباله‌فروشی‌ها و پلاستیک‌سوزی‌ها را بسیار وخیم‌تر از آلودگی سایت آراد کوه برشمرد و برای توصیف این وضعیت گفت: آراد کوه در مقابل آن مانند بهشت است. خبرهای رسیده از کهریزک از سوی شهروندان، عابران گذری و برخی متولیان حاکی از این است که این بازار گرم زباله فروشی، آنچنان گسترش یافته که می‌توان حتی در یکی از روستاهای این بخش به نام قمصر خیابانی را مشاهده کرد که از ابتدا تا انتهای آن بساط زباله‌فروشی برپاست.

    2000 تن زباله‌ای که  نیست و نابود می‌شود

بر اساس آمار سازمان پسماند شهرداری تهران، میزان جمع‌آوری پسماند خشک از مناطق 

۲۲ گانه تهران ۷۰۰ تن در روز است که این پسماند خشک در ایستگاه‌های بازیافت دوباره بررسی و جداسازی می‌شود؛ همچنین میزان جمع‌آوری پسماند شهری که بیشتر آن‌تر است از مناطق ۲۲گانه به‌طور روزانه ۵ هزار و ۱۰۰ تن است که به آرادکوه مجمتع پردازش و دفع آراد کوه منتقل می‌شود. علیرضا زاکانی شهردار تهران چندی قبل در یکی از جلسات شورای شهر اعلام کرده بود که در حال حاضر روزانه هفت هزار و ۵۰۰ تن زباله در تهران جمع‌آوری و از پنج هزار تا پنج هزار و ۵۰۰ تن روزانه به آرادکوه منتقل می‌شود. البته زاکانی به این هم اشاره کرد که برآورد می‌شود قیمت زباله در شهر تهران سالانه حدود ۴ هزار میلیارد تومان باشد، در حالی که سال گذشته برای جمع‌آوری زباله در پایتخت یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که متاسفانه بخشی از این پول در جیب دلالان رفته است. جمع‌آوری روزانه هفت هزار و ۵۰۰ تن زباله از پایتخت رقمی برای معادل ۲ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۵۰۰ تن زباله برای یک سال را نشان می‌دهد و اگر به‌طور متوسط روزانه سرنوشت ۲ هزار تن از این میزان زباله روشن نباشد یعنی ۷۳۰ هزار تن در مسیر نامشخصی برای حمل، امحا، بازیافت و هر اتفاق دیگری قرار می‌گیرند. برای جمع‌آوری این میزان زباله در سال یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود، می‌توان اذعان داشت که نزدیک به یک سوم این مبلغ، صرف جمع‌آوری زباله‌هایی می‌شود که مقصدی غیر از آرادکوه دارند، ثروت باد آورده‌ای که این روزها آلودگی آن صدای اعتراض اهالی بخش کهریزک شهرستان ری را بلند کرده است.

     ارزش اقتصادی زباله 

حسین حیدریان معاون پردازش و دفن پسماند سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز پیش از این سخنی مشابه اطلاعات زاکانی داده و بیان کرده است که حضور زباله‌گردها باعث حذف درآمدهای بخش خصوصی و شهرداری می‌شود چراکه به صورت غیر استاندارد انجام شده و ارزش اقتصادی زباله را کاهش می‌دهند.

     زباله‌فروش‌هایی که از سطح شهر 

جمع‌آوری و به حاشیه شهر رانده شدند

محسن قضاتلو شهردار باقرشهر بخش کهریزک که بیشترین درگیری و مواجهه را با زباله‌فروش‌ها و زباله‌سوزها دارد، در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: در ۶ نقطه به عنوان کانون، بساط زباله‌فروشی داشتیم که با همکاری کمیسیون بند ۲۰ دستور جمع‌آوری آنها صادر شد. وی افزود: این زباله‌فروش‌ها، همان افرادی هستند که از سطح تهران زباله‌های قابل بازیافت مخازن را جمع‌آوری و به کهریزک برای فروش یا بازیافت منتقل می‌کنند. قضاتلو بساط، فروش و فعالیت این زباله‌فروش‌ها و زباله‌سوزها را یکی از عوامل جدید آلاینده‌های زیست محیطی، انتشار بوی نامطبوع، نامساعد شدن منظر شهری، نارضایتی شهروندان و کسترش حشرات و حیوان موزی در محیط زیست انسانی برشمرد. 

     راهکار برای خروج از این وضعیت 

کمیسیون بند ۲۰ با حضور یکی از اعضای شورای شهر، نماینده محیط زیست و نماینده دستگاه قضایی تشکیل می‌شود و می‌تواند برای مدیریت آلاینده‌ها و مقابله با آنها دستور صادر کند. جلوگیری از ایجاد و تأسیس کلیه اماکن که به نحوی از انحاء موجب بروز مزاحمت برای ساکنین یا مخالف اصول بهداشت در شهرها باشد را نشانه رفته است. برای صدور پروانه بهره‌برداری هر نوع صنف، علاوه بر سازمان محیط زیست، شهرداری نیز نقش کلیدی دارد. بر اساس این بند شهرداری مکلف است از تأسیس کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی و تعمیرگاه‌ها و دکان‌ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می‌سازند و اصطبل چارپایان و مراکز دامداری و به‌طور کلی تمام مشاغل و کسبه‌ای که ایجاد مزاحمت و سروصدا کنند یا تولید دود یا عفونت یا تجمع حشرات و جانوران نماید جلوگیری کند و در تخریب کوره‌های آجر و گچ و آهک پزی و خزینه گرمابه‌های عمومی که مخالف بهداشت است اقدام کند. شهرداری از چند طریق متوجه رعایت نشدن مسائل بهداشتی در شهر می‌شود: ایجاد صنفی با موضوع متفاوت از پروانه صادر شده و با فعالیت متفاوت؛ اعتراض همسایگان اصناف؛ بازدید ناظران شهرداری؛ شهرداری مکلف است با نظارت و مراقبت در وضعیت‌ها از آلوده شدن هوای شهر جلوگیری نماید و هرگاه تأسیساتی قبل از تصویب این قانون به وجود آمده باشد، آنها را تعطیل کند و اگرلازم شود آنها را به خارج از شهر انتقال دهد. این بند با رعایت قانون هوای پاک اجرایی می‌شود؛ شهرداری در مورد تعطیل و تخریب و انتقال به خارج از شهر مکلف است مراتب را ضمن دادن مهلت مناسبی به صاحبان آنها ابلاغ نماید و مالکین مکلفند معضل آلودگی را در زمان مهلت داده شده، رفع کنند؛ اگر صاحب ملک به نظر شهرداری معترض باشد باید ظرف ۱۰ روز اعتراض خود را به کمیسیونی مرکب از سه نفر که از طرف شورای اسلامی شهر انتخاب خواهند شد تسلیم کند؛ این پرونده به کمیسیون بند ۲ ماده۵۵ ارسال و بعد از تشکیل کمیسیون، شهرداری لایحه‌ای را به این کمیسیون ارسال می‌کند؛ رأی کمیسیون قطعی و لازم الاجراء است. هرگاه رأی کمیسیون مبنی بر تأیید نظر شهرداری باشد یا صاحب ملک به موقع اعتراض نکرده یا در مهلت مقرر شخصا اقدام نکند، شهرداری به وسیله مامورین خود رأسا اقدام خواهد کرد. به دلیل اینکه کمیسیون بنده۲ تجدید نظر ندارد، فرد معترض می‌تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند. در صورتی که شاکی یا متشاکی ادله‌ای ارایه کرد یا نقصی در مدارک وجود داشت که به پرونده خدشه‌ای وارد شود، دیوان مجددا رأی صادر می‌کند و آن را به کمیسیون مربوطه در شهرداری ارسال و کمیسیون مربوطه پس از بررسی مجدد نتیجه را به دیوان عدالت اداری ارسال و دیوان رأی قطعی را صادر می‌کند. سایت آرادکوه مرکز تخلیه و امحای زباله‌های استان تهران در نزدیکی شهر کهریزک از توابع شهرستان ری قرار دارد و نیروگاه و پالایشگاه نفت تهران نیز در شهرری مستقر شده است.

 

ارسال نظر