از هر 10 مبتلا 3 نفر جان خود را از دست می‌دهند

۱۴۰۱/۰۳/۲۳ - ۰۳:۱۸:۱۸
کد خبر: ۱۸۹۸۵۲
از هر 10 مبتلا 3 نفر جان خود را از دست می‌دهند

گلی ماندگار|

 حالا که هر روز با اخبار کاهش موارد ابتلا و فوت کرونا مواجه هستیم، بیماری دیگری آرام آرام در حال پیشرفت است و اخبار ابتلا به آن در این روزهای آشفتگی اقتصادی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. تب کریمه کنگو بیماری قابل پیشگیری که این روزها اخبار از افزایش موارد ابتلا به آن منتشر می‌شود و این خبرها خیلی زود در میان تب تامین معیشت و اعتراض‌های بازنشستگان و کارگران و... گم می‌شود. اما این بی‌توجهی‌ها می‌تواند همان بلایی را سر جامعه بیاورد که کرونا در آن ماه‌های نخستین خود آورد. همان اتفاق‌های تلخ این بیماری همانقدر که قابل پیشگیری و درمان است می‌تواند عامل مرگ و میر هم باشد. اینکه آمارهای رسمی از فوت یک نفر بر اثر ابتلا به این بیماری خبر می‌دهند، مساله‌ای است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت در حالی که بسیاری از متخصصان و پزشکان معتقدند آمارهای رسمی در مورد ابتلا و مرگ بر اثر بیماری تب کریمه کنگو دقیق نیست. 

    تب کریمه کنگو  یک کشته داشت

به گفته رییس سازمان دامپزشکی آمار ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور رو به افزایش است. این بیماری قابل پیشگیری است. پس می‌توانیم به رعایت نکات بهداشتی قطع‌کننده چرخه این ویروس در جامعه باشیم. محمد آقامیری گفت: تا سه روز گذشته ۱۳ مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور داشتیم. یک نفر هم در شادگان استان خوزستان فوت کرده است. او افزود: آمار ابتلا به تب کریمه کنگو رو به افزایش است. از این بیماری می‌توانیم به راحتی پیشگیری کنیم. لازم است مردم به نکات گفته شده توجه داشته باشند. از کنار جاده گوشت نخرند. چون گوشت ذبح شده هیچ علائمی ندارد. کنه آلوده به دام چسبیده است، دام آلوده می‌شود ولی دام علائم بالینی ندارد. آقامیری توضیح داد: این ویروس علاوه بر اینکه از حیوان به انسان قابل انتقال است، از انسان به انسان هم منتقل می‌شود. چیزی شبیه به کرونا. گاهی کافی است یک چرخه از حیوان به انسان منتقل شود تا بیماری در جامعه ادامه پیدا کند.

    افزایش موارد ابتلا

سخنان رییس سازمان دامپزشکی کشور در حالی منتشر می‌شود که گزارش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان از افزایش میزان مبتلایان به این بیماری دارد. این بیماری اولین‌بار نیست که در کشور شیوع پیدا می‌کند، اما اگر مسائل و مشکلات دیگر باعث شود که مسوولان از رسیدگی به وضعیت این بیماری در کشور غافل شوند می‌تواند به کرونایی دیگر با آمار مرگ و میر بالا تبدیل شود.  تب کریمه کنگو اولین‌بار در سال ۱۳۷۸ به‌طور رسمی و قطعی در کشور ما تایید و شناسایی شد، از ابتدای شناسایی اولین مورد ابتلا به بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در سال ۱۳۷۸ تاکنون یکهزار و ۶۰۹ مورد بیمار مبتلا در کشور شناسایی و ثبت شده و از آن زمان تاکنون ۲۰۹ نفر یعنی ۱۳ درصد به علت ابتلا به این بیماری در کشور فوت کردند. گزارش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد، در سال جاری نیز ۱۳ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شدند و یک نفر نیز جان خود را به دلیل ابتلای به این بیماری از دست داده است. متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند تب کریمه کنگو یک بیماری خونریزی‌دهنده تب‌دار حاد است که بیشتر به وسیله کنه منتقل می‌شود، با وجودی که ویروس مخصوص حیوانات است موارد تک گیر و همه گیردر انسان نیز اتفاق می‌افتد و این بیماری مرگ و میر بالایی دارد. کنه مخزن و ناقل بیماری تب کریمه کنگو است و از طریق تماس با پوست و ترشحات حیوان آلوده، انسان مبتلا به آن می‌شود. به گفته آنان، کنه مخزن و ناقل بیماری است، عفونت درانسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست، یا تماس با پوست، لاشه حیوان، خون و ترشحات حیوان آلوده و تماس با خون و بافت‌های بیمار مبتلا ایجاد می‌شود. خطر انتقال در طی ذبح حیوان وجود دارد. پس از آلودگی یک نفر، ممکن است سایر افراد در تماس با او نیز در خانواده و اجتماع آلوده شوند. تاکنون در سطح جهان همه‌گیری‌هایی از بیماری در سربازها، اردوگاه‌ها یا کسانی که از گوسفند و گاو نگهداری می‌کنند و کارکنان بیمارستانی، اتفاق افتاده، پرندگان در چرخه گسترش ویروس نیز می‌توانند حامل کنه‌های آلوده باشند.

    خونریزی داخلی  دلیل مرگ بیماران مبتلاست

مساله اینجاست که بیماری تب کریمه کنگو باعث خونریزی داخلی در فرد می‌شود و عمدتا این خونریزی زمانی نمود عینی پیدا می‌کند که دیگر برای نجات بیمار زمان کافی وجود ندارد و ممکن است به قیمت جان فرد تمام شود. دکتر علی ناصری، متخصص بیماری‌های عفونی در این باره به «تعادل» می‌گوید: شیوع بیماری تب کریمه کنگو بیشتر در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت کنه است، سردرد، تب شدید، کمردرد، درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و سرخی گونه و خونریزی از علایم آن است. او می‌افزاید: علائم بیماری یک تا سه روز بعد از نیش کنه آلوده یا پنج تا ۶ روز بعد از تماس با حیوان آلوده ایجاد می‌شود. بعد از چند روز بیماری وارد مرحله خونریزی می‌شود. خونریزی خطر اصلی برای بیمار است و موارد منجر به مرگ اکثرا به دلیل خونریزی‌های شدید داخلی است و مرگ و میر بر اثر بیماری زیاد است. دکتر ناصری با بیان اینکه دامداران، کشاورزان، کارگران کشتارگاه‌ها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی، به خصوص در بیمارستان‌ها در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، ادامه داد: بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک عفونت ویروسی و به‌شدت واگیردار و یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان وحیوان است که عمدتا توسط کنه منتقل می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح حیوان و تماس با امعاء و احشاء آلوده آن و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود. با توجه به اینکه در بیشتر کشورها به خصوص کشورهای همسایه ایران از جمله عراق ویروس این بیماری وجوددارد، از طرف دیگر قاچاق دام از کشورهای همسایه به داخل کشور صورت می‌گیرد، بنابراین همیشه خطر انتقال وبروز این بیماری وجود دارد. البته در بیماری تب کریمه کنگو حدود ۳۰ درصد احتمال مرگ و میر وجود دارد اما قابل پیشگیری و درمان است و در صورت تشخیص سریع و به موقع از شدت بیماری و کشندگی آن کم می‌شود. راه انتقال کریمه کنگو عفونت در انسان پس از گزش توسط کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست ایجاد شده، تماس با خون، ترشحات و بافت حیوان آلوده در هنگام ذبح دام، کمک به وضع حمل دام و قطعه قطعه کردن گوشت تازه دام آلوده موجب انتقال ویروس به انسان می‌شود.

    ذبح دام‌های آلوده  شایع‌ترین راه انتقال بیماری در کشور

این متخصص بیماری‌های عفونی شایع‌ترین راه انتقال این بیماری را در کشور ذبح دام‌های آلوده و تماس با لاشه دام دانست و ادامه می‌دهد: هموطنان باید از خرید و مصرف گوشت دامی‌هایی که به طریق غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می‌شوند، یا به‌صورت غیر بهداشتی ذبح وعرضه می‌شوند، از کشتار دام در محیط خارج از کشتارگاه خودداری کنند.

او می‌افزاید: باید با کمک دامپزشکی محل سکونت نسبت به کنه زدایی دام‌ها و سم پاشی محل نگهداری آنها اقدام شود و از تماس مستقیم پوستی مخاطی با خون وترشحات آلوده دامی درحین ذبح یا زایمان دام پرهیز کنید. همچنین افرادی که در محیط‌های دامپروری و روستایی حضور دارند خود را در برابر گزش کنه با استفاده از مواد دورکننده حشرات بر روی لباس وبدن، پوشانیدن قسمت‌های از بدن که درمعرض خطر گزش کنه هستند با استفاده از دستکش وپوشیدن لباس آستین بلند محافظت کنند. هنگام تماس با گوشت، خون وترشحات دام‌های مشکوک از دستکش و وسایل حفاظت فردی استفاده کنید. گوشت وجگر را پس از پخت کامل مصرف شود، ویروس بیماری در فرآورده‌های دامی، پس از پخته شدن به مدت ۱۵ دقیقه ودرحرارت ۸۵ درجه سانتی گراد از بین می‌رود. درصورت خرید گوشت دام‌هایی که از سلامت آنها مطمئن نیستید، گوشت را به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی گراد دریخچال نگهداری کنید و سپس با پوشیدن دستکش نسبت به قطعه قطعه کردن، شستشو وبسته‌بندی آن اقدام کنید.

    از هر 10 بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو  3 نفر می‌میرند

دکتر ناصری در بخش دیگری از سخنانش به میزان مرگ و میر افراد مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو اشاره کرده و می‌افزاید: متاسفانه طبق آمارها از هر 10 بیمار مبتلا به این بیماری سه نفر جان خود را از دست می‌دهند. در واقع زمان مراجعه به پزشک و تشخیص بیماری برای جلوگیری از مرگ و میر بسیار مهم است. در حال حاضر با توجه به گرم شدن هوا و احتمال ابتلا به این بیماری بهتر است شهروندان با بروز هر گونه علایم سرماخوردگی، تب شدید و ... به پزشک مراجعه کنند تا مورد آزمایش قراربگیرند.

    ۲  بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو  در استان اردبیل بستری شدند

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: دو بیمار بستری شده هر دو آقای ۴۲ و ۴۳ ساله با سابقه گزش کنه و تماس با دام محتمل تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو (CCHF) تشخیص داده شده‌اند و آزمایشات تکمیلی در دست اقدام است. محمد جعفرزاده اظهار داشت: این دو بیمار بستری شده هر دو آقای 42 و 43 ساله با سابقه گزش کنه و تماس با دام بودند که با شروع علائم، ویزیت پزشک و انجام آزمایشات اولیه، مورد محتمل تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو (CCHF) تشخیص داده شده و آزمایشات تکمیلی بیماران در دست اقدام است. 

 

ارسال نظر