تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو بیشتر از آمار اعلامی است

۱۴۰۱/۰۳/۱۲ - ۰۳:۴۹:۴۶
کد خبر: ۱۸۹۶۱۹
تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو بیشتر از آمار اعلامی است

تعادل|

 هر سال در فصل گرما گزارش‌هایی از شیوع برخی بیماری‌ها منتشر می‌شود که تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یکی از آنها است. این یک بیماری ویروسی است که نوعی کنه سخت، هم مخزن و هم ناقل آن است. این ویروس می‌تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند. انسان هم در صورت تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده به ویروس ممکن است مبتلا شود. این ویروس بیشتر حیوانات را مبتلا می‌کند، اما موارد تک گیر یا اپیدمی انسانی هم می‌تواند اتفاق بیفتد. پرندگان به جز شترمرغ در مقابل این ویروس مقاوم هستند. تماس با فرد مبتلا هم می‌تواند باعث بیماری شود. این بیماری در ایران اولین‌بار در کتاب گنجینه خوارزمشاه جرجانی در حدود سال ۱۱۱۰توصیف شد و در سال ۱۹۷۰وجود بیماری در ایران ثابت شد. علائم این بیماری در انسان عبارت است از سردرد، تب شدید، کمردرد و درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و سرخی گونه، خونریزی، یرقان. علائم بیماری یک تا سه روز بعد از نیش کنه آلوده یا پنج تا شش روز بعد از تماس با حیوان آلوده ایجاد می‌شود. بعد از چند روز بیماری وارد مرحله خونریزی می‌شود. خونریزی خطر اصلی برای بیمار است و موارد منجر به مرگ اکثرا به دلیلی خونریزی‌های شدید داخلی است. مرگ و میر بر اثر بیماری زیاد است و به سی درصد می‌رسد. مساله خطرناک این است که بیماری تب کریمه کنگو واکسن ندارد و تنها درمان آن با داروهای ضد ویروس امکان‌پذیر است. 

    اعلام آخرین آمار فوتی و مبتلایان  به تب کریمه کنگو در کشور

رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به آغاز فعالیت کنه‌ها در فصل گرما، درباره موارد بیماری تب کریمه کنگو تا این مقطع زمانی از سال، گفت: طی سال جاری و تاکنون ۱۳ نفر در کشور به تب کریمه کنگو مبتلا شدند که متاسفانه یک نفر نیز جان خود را از دست داده است. دکتر بهزاد امیری افزود: در فاز حاد بیماری، ۱۰ تا ۴۰ درصد احتمال فوت بیمار وجود دارد. بنابراین تشخیص و درمان به موقع بیماری بسیار مهم است. او بیشترین گروه سنی در معرض ابتلا به تب کریمه کنگو را گروه سنی جوان و میانسال و جمعیت مولد کشور معرفی کرد و ادامه داد: برخی از مشاغل در معرض خطر انتقال ویروس CCHF قرار دارند؛ به عنوان مثال افرادی که مشاغلی در حیطه دام، دامداری، قصابی و کشتارگاه دارند، بیشترین جمعیت در معرض خطر هستند.  امیری افزود: از آنجایی که فعالیت کنه‌ها با شروع گرمای هوا آغاز می‌شود، بنابراین بیشترین موارد ابتلا به بیماری CCHF را در انتهای فصل بهار و تابستان مشاهده می‌کنیم، به همین علت توصیه می‌شود در فصول گرم سال توصیه‌های بهداشتی بیشتر رعایت شود.

    فوت 13 درصد از مبتلایان 

وی در ادامه با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو اولین‌بار در سال ۱۳۷۸ به‌طور رسمی و قطعی در کشور ما تایید و شناسایی شد، تصریح کرد: از ابتدای شناسایی اولین مورد ابتلا به بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در سال ۱۳۷۸ تاکنون ۱۶۰۹ مورد بیمار مبتلا در کشور شناسایی و ثبت شده است و از آن زمان تاکنون ۲۰۹ نفر یعنی ۱۳ درصد به علت ابتلا به این بیماری در کشور فوت کردند. او اظهار کرد: امکانات تشخیص و درمان بیماری تب کریمه کنگو در کشور مهیا شده است و در هر نقطه‌ای از کشور امکان انتقال نمونه و تشخیص نهایی بیماری وجود دارد. بیماران باید در صورت مشاهده اولین علامت، به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند. امیری درباره آمار ابتلا به این بیماری طی سه سال گذشته، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۴۰ مورد مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شدند که ۵ نفر به علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. همچنین در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۳ بیمار مبتلا شناسایی شدند که از این تعداد ۲ نفر جان خود را از دست دادند. در سال جاری نیز تاکنون ۱۳ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شدند و یک نفر نیز جان خود را به دلیل ابتلای به این بیماری از دست داده است.

   پرهیز از خرید  گوشت‌های خارج از نظارت دامپزشکی

او با تاکید بر پرهیز از خرید گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه می‌شوند، گفت: مردم باید از تهیه گوشت دام و سایر محصولات دامی همچون جگر خصوصا از کنار جاده‌ها و معابر خودداری کنند و این امر جز با آگاهی رسانی نسبت به عوارض مصرف گوشت آلوده، میسر نیست. بهتر است دام را از میادین عرضه مجاز دام خرید کنند؛ چراکه این مراکز تحت نظر سازمان دامپزشکی است. ذبح دام باید در کشتارگاه‌ها انجام شود، چراکه در تمامی کشتارگاه‌های مجاز دام، دامپزشکان حضور دارند و دام را قبل و بعد از ذبح بررسی و معاینه می‌کنند. برخی از انواع بیماری در دام‌ها نظیر CCHF علائم ظاهری مشخصی ندارند و فقط دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی قادر به تشخیص آن هستند. او افزود: همچنین به هیچ عنوان مردم نباید دام را در منازل و معابر عمومی ذبح کنند؛ چراکه خونابه‌های جاری می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری‌های منتقله از دام به انسان شود. برای اعیاد اسلامی یا سایر مناسبت‌های مذهبی نیز توصیه می‌کنیم ذبح دام را به کشتارگاه‌ها واگذار کنند. افرادی هم که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت‌کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند و همچنین خونابه‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.

    تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو  بیشتر از آمار اعلامی است

مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی اما با بیان اینکه سالانه ۵۰ تا ۱۵۰ مورد ابتلا به کریمه کنگو در ایران داریم، به «تعادل» می‌گوید: تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو بیشتر از آمار اعلامی است. زیرا افراد با توجه به علائم اولیه آن فکر می‌کنند به کرونا مبتلا شدند. باید توجه داشته باشیم که تب کریمه کنگو مسری است و افراد مبتلا می‌توانند بی‌آنکه بدانند این بیماری را به دیگران منتقل دهند. به همین دلیل مبتلایان به این بیماری باید به صورت کامل ایزوله شوند. اما علائم این بیماری چیست و مبتلایان از کجا بدانند که مبتلا شدند؟ او می‌افزاید: شیوع تب کریمه کنگو در اردیبهشت بیشتر می‌شود. این ویروس در کنه‌هایی که روی پوست گوسفند و گاو فعال است. در فصل بهار این کنه‌ها از محل اختفای خود بیرون می‌آیند. این بیماری بسیار آلوده‌کننده است. افراد در تماس با اعضای خونی و فرآورده‌های خونی آلوده از انسان یا حیوان آلوده یا گزش کنه مبتلا می‌شوند. این متخصص بیماری‌های عفونی در مورد علایم این بیماری می‌افزاید: علائم فرد مبتلا در ابتدا مانند سرماخوردگی است. ابتدا بدن درد و سر درد دارد. پس از آن کم کم خونریزی در بینی اتفاق می‌افتد. بعد از آزمایشات مشخص می‌شود که پلاکت و گلبول‌های سفید خون به مقدار چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

    تعداد مبتلایان بیشتر از آمار اعلامی است

مطمئنا تعداد واقعی مبتلایان نسبت به آمارهای اعلامی بیشتر است. به این دلیل که افراد با داشتن علائمی مانند بدن درد و تب، فکر می‌کنند که به کرونا مبتلا شدند. این ویروس با توجه به شرایط بین ۳۰ تا ۵۰ درصد ممکن است موجب مرگ‌ومیر شود.

    بیشترین مبتلایان در کدام استان‌هاست؟

این متخصص بیماری‌های عفونی در مورد دسترسی به دارو برای درمان این بیماری می‌گوید: خوشبختانه داروی مناسب برای این بیماری در کشور وجود دارد. داروی آن به صورت خوراکی و تزریقی در همه مراکز درمانی کشور پیدا می‌شود. دستورالعمل برخورد با بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو نیز به تصویب رسیده است که در حال بازنگری آن هستیم. مردانی در مورد تراکم مبتلایان به این بیماری در شهرها و استان‌ها می‌افزاید: از ابتدای تشخیص این بیماری که در سال ۷۸ بود تاکنون، استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و اصفهان بیشترین موارد ابتلا به این بیماری را داشتند.

    هشدارها را جدی بگیرید

هر سال با آغاز فصل گرما احتمال ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو افزایش می‌یابد. از آنجایی که استفاده از گوشت دام یکی از عادت‌های غذایی ما ایرانیان است، رعایت نکات بهداشتی می‌تواند تا حد زیادی مانع از افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری شود. این بیماری واکسن ندارد، اما داروهای درمانی آن به راحتی پیدا می‌شود، مساله اینجاست که در دوران کرونا بسیاری از افراد هر گونه ناخوش احوالی را به کرونا ربط می‌دهند و این بیماری هم چون علایمی مانند سرماخوردگی دارد، افراد را به اشتباه می‌اندازد، در حالی که اگر به موقع برای درمان این بیماری اقدام نشود ممکن است فرد جان خود را از دست بدهد، چرا که این بیماری با خونریزی همراه است و بر اثر آن به سرعت تعداد گلبول‌های سفید و قرمز خون پایین می‌آیند. حالا که آمار مبتلایان به کرونا و مرگ و میر به دلیل این بیماری به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است، ضروری است که ضمن ادامه رعایت پروتکل‌ها در مورد تب کریمه کنگو هم محتاط باشیم و با رعایت بهداشت فردی و جمعی از شیوع گسترده آن جلوگیری کنیم، تب کریمه کنگو هم مانند بسیاری دیگر از بیماری‌های ویروسی قابلیت انتقال از فرد مبتلا به افراد دیگر را دارد پس جدی گرفتن هشدارها و رعایت پروتکل‌ها را فراموش نکنید.

 

ارسال نظر