بازنشستگان تامین اجتماعی فراموش شده اند

۱۴۰۱/۰۲/۲۵ - ۰۱:۲۸:۵۳
کد خبر: ۱۸۹۰۰۸
بازنشستگان تامین اجتماعی فراموش شده اند

پرداخت مستمری اردیبهشت هم بدون افزایش صورت گرفت

تعادل|

 نزدیک به 15 روز پیش افزایش حقوق بازنشستگان در هیات امنای تامین اجتماعی به تصویب رسید. یک هفته بعد از آن وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب این مصوبه در دولت طی یک هفته خبر داد و اضافه کرد که بازنشستگان حقوق اردیبهشت ماه خود را با افزایش لحاظ شده دریافت خواهند کرد. اما حالا با گذشت 8 روز از وعده وزیر تعاون این مصوبه نه‌تنها در دولت تصویب نشده که حتی مورد بررسی هم قرار نگرفته است. این در حالی است که افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری هفته گذشته در دولت تصویب وبا حقوق اردیبهشت ماه پرداخت شد. چه تفاوتی میان بازنشستگان کشور وجود دارد، بازنشستگانی که بهترین سال‌های عمر خود را در خدمت سرزمین خود بوده‌اند و هر کدام به نوعی در پیشبرد اهداف این سرزمین فعالیت داشته‌اند. اما حالا که خود نیازمند استراحت و فراغت از کار هستند، باید چشم به راه حقوقی بمانند که البته با شرایط کنونی دردی را هم دوا نمی‌کند، اما هر چه باشد شاید بتواند مایحتاج چند روز این بازنشستگان را تامین کند. در شرایطی که دولت یک شبه می‌تواند نرخ کالاهای اساسی را آزاد کند، ارز دولتی را حذف کند و یارانه را به حساب سرپرستان خانوار واریز کند، تصویب کردن افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی چقدر می‌تواند زمان‌بر و سخت باشد؟ سال 1400 در حالی به پایان رسید که بازنشستگان بارها و بارها به خاطر شرایط بد معیشتی دست به اعتراض زدند، دیدن زنان و مردان سالخورده‌ای که با عصا در مقابل سازمان تامین اجتماعی تجمع می‌کردند و حقوق از دست رفته‌شان را فریاد می‌زدند اصلا تصویر خوشایندی نبود. این افراد همان کسانی بودند که سال‌های سال برای پیشبرد اهداف خرد و کلان این مملکت تلاش کرده بودند. اما حالا... در همان روزهای پایانی سال 1400 بود که تصویب 38 درصدی مستمری به اضافه 500 هزار تومان به تصویب رسید. اما حالا با گذشت دو ماه از سال جدید هنوز این مصوبه منتظر است تا در دولت به تصویب برسد. 

    وزیر کار پاسخگو باشد

در حالی‌که مستمری‌بگیران و بازنسشتگان تامین اجتماعی همچنان در انتظار تصویب مصوبه افزایش حقوق سال 1401 هستند و وعده وزیر کار برای دریافت این افزایش حقوق با دریافتی اردیبهشت ماه هم محقق نشد، حال باید وزیر کار در خصوص این تاخیر به جامعه بازنشستگان تامین اجتماعی پاسخگو باشد. پیروز حیدری، کارشناس اقتصاد در این رابطه به «تعادل» می‌گوید: تعلل در انجام چنین مصوبه‌هایی باعث می‌شود تا میزان نارضایتی عمومی افزایش پیدا کند. در واقع باید دولت قبل از اینکه آزاد‌سازی نرخ مایحتاج عمومی را اجرایی می‌کرد این افزایش حقوق‌ها را به سرانجام می‌رساند. در واقع آسیب‌پذیرترین قشر جامعه بازنشستگان و کارگران هستند و متاسفانه همیشه هم مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند. 

او به وظیفه وزیر کار در رابطه با پیگیری این مساله اشاره می‌کند و می‌افزاید: وزیر کار باید پاسخگو باشد، آیا مساله‌ای مهم‌تر از افزایش حقوق چند میلیون بازنشسته‌ کارگری وجود دارد؛ چرا وزیر کار نتواسته هیات دولت را مجاب کند که تصویب و ابلاغ افزایش مستمری‌ها را در اولویت قرار دهند. بی‌توجهی و نادیده گرفتن خواسته‌های بازنشستگان توسط وزارت کار، جای انتقاد بسیار دارد. به هر حال دولت باید متوجه اهمیت موضوع باشد و به گونه‌ای رفتار نکند که بازنشستگان کارگری که امروز در تامین نیاز‌های اولیه زندگی درمانده‌اند، بیش از این مایوس شوند.

    شرایط را سخت‌تر نکنیم

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از سخنانش می‌افزاید: با افزایش قیمت برخی اقلام خوراکی که جزو کالاهای اساسی مورد نیاز مردم هم هستند، شرایط تا حدود زیادی برای بسیاری از افراد جامعه سخت شده است. بی‌توجهی به مسائلی مانند افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران باعث می‌شود تا شرایط زندگی برای افراد بیشتری در جامعه سخت شود. در چنین شرایطی دولت وظیفه دارد به جای اینکه بار روانی را بر جامعه تحمیل کند، با کاهش این‌بار روانی اوضاع را سرو سامان بدهد. پرداخت یارانه نمی‌تواند جای خالی حقوقی را که قرار بوده افزایش پیدا کند و نکرده، پر کند. در حالی که این یارانه را تمام اقشار جامعه دریافت کرده‌اند و بازنشستگان کشوری و لشکری هم از آن 

بهره مند شده‌اند. در این بین بازنشستگان تامین اجتماعی هستند که هنوز به حق خود در این رابطه نرسیده‌اند. 

    تعلل دولت برای تصویبِ  افزایش حقوق  بازنشستگان پذیرفتنی نیست

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشستگان خرم‌آباد گفت: در عین ناباوری بیش از پانزده روز است که هیات دولت انقلابی و حامی قشر ضعیف جامعه هنوز مصوبه افزایش حقوق را تصویب نکرده است. حسن موسیوند (دبیر اجرایی خانه کارگر لرستان) در انتقاد از عدم تایید نهایی مصوبه افزایش حقوق مستمری‌بگیران گفت: بیش از این تعلل هیات دولت را نمی‌پذیریم. حدود دو هفته است که سازمان تامین اجتماعی مصوبه افزایش حقوق مستمری‌بگیران را امضا کرده اما هیات دولت به قدری در تصویب آن تعلل کرد که مستمری‌بگیران حقوق اردیبهشت خود را نیز بدون افزایش دریافت کردند. او یادآورشد: طبق ماده 41 قانون کار؛ حقوق کارگران باید مطابق با نرخ تورم و سبد معیشت افزایش پیدا کند و طبق ماده 96 و 111 قانون تامین اجتماعی حقوق مستمری‌بگیران باید مطابق با مصوبه شورای عالی کار افزایش پیدا کند. هر سال هیات امنای تامین اجتماعی، افزایش حقوق بازنشستگان را به اندازه مصوبه شورای عالی کار تعیین می‌کند و این مصوبه جهت تایید نهایی توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به هیات دولت ارجاع می‌شود. دبیر اجرایی خانه کارگر خرم آباد گفت: هیات دولت و دست اندرکاران بدانند بیش از این تعلل در تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان به صلاح نیست. این افزایش ضرر و زیانی برای دولت ندارد و منابع آن توسط تامین اجتماعی که در واقع متعلق به شرکای اجتماعی است، تامین می‌شود. عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی خرم‌آباد گفت: امروزه با توجه به تورم افسارگسیخته کشور و گرانی لحظه به لحظه، مایحتاج و ارزاق عمومی مردم، بازنشستگان و به ویژه حداقل‌بگیران به سختی تامین می‌شود. در چنین شرایطی عجیب است که دولت برای افزایشِ حقوق بازنشستگان این اندازه تعلل می‌کند. بازنشستگان بی‌صبرانه منتظر تایید مصوبه خود در جلسه هیات دولت هستند. موسیوند تصریح کرد: همین الان و در صورت تصویب افزایش ۵۷درصدی حقوق حداقل‌بگیران و افزایش ۳۷درصدی حقوق متوسط‌بگیران، باز هم با وضعیت حقوقی مطلوب فاصله داریم. امیدواریم در جلسه روز یکشنبه‌ هیات دولت، مصوبه افزایش حقوقِ مستمری‌بگیران نهایی شود و خانواده بزرگ ۱۲میلیونی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی از این نگرانی درآیند.

    چرا هیات دولت افزایش حقوق  بازنشستگان را تصویب نمی‌کند؟

رییس اسبق شورای اسلامی کار جنرال استیل از تاخیر طولانی در تصویب افزایش مستمری‌ها انتقاد کرد. ظاهراً پرداخت مستمری اردیبهشت بازنشستگان کارگری بدون اعمال افزایش سال جدید، آغاز شده و این در حالی است که مصوبه‌ تامین اجتماعی برای افزایش مستمری بازنشستگان همچنان در هیات دولت معطل مانده است.

یدالله فرجی (بازنشسته کارگری و رییس سابق شورای اسلامی کار شرکت جنرال استیل) در این رابطه با انتقاد از تاخیر طولانی می‌گوید: افزایش مستمری بازنشستگان لشگری و کشوری هفته گذشته در هیات دولت به تصویب رسید اما متاسفانه افزایش مستمری کارگران بازنشسته هنوز مصوب نشده است؛ در حالی که نزدیک به دو هفته است که مصوبه افزایش برای هیات دولت ارسال شده، سوال این است که چرا اینقدر تعلل می‌کنند؟ این بازنشسته ادامه می‌دهد: اساساً افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی هیچ ربطی به دولت ندارد؛ کارگران در زمان اشتغال هر ماه یک سوم حقوق خود را در صندوق تامین اجتماعی پس‌انداز می‌کنند تا در زمان بازنشستگی از مستمری شایسته و به موقع برخوردار شوند؛ آیا تامین اجتماعی از بودجه دولتی استفاده می‌کند که حالا افزایش مستمری‌ها باید به تصویب دولت برسد؟

او با بیان اینکه سازمان و بیمه‌شدگان آن حتی یک ریال از خزانه بیت‌المال و بودجه دولت بهره نمی‌برند، اضافه می‌کند: سال قبل همان نود هزار میلیارد تومان بدهی خود به سازمان را نپرداختند و وارد سال جدید شدیم؛ امسال هم به نظر نمی‌رسد اراده‌ای برای انجام تعهدات خود داشته باشند؛ آیا بیمه‌شدگان تامین اجتماعی شهروند درجه دوم هستند؟ مدام می‌گویند افزایش مستمری‌ها در کمیسیون اقتصادی دولت است یا در کمیته حقوق و دستمزد دولت است؛ مگر هیات دولت چقدر عرض و طول دارد؛ چرا تصویب‌نامه مدیرعامل سازمان را با فوریت امضا و ابلاغ نمی‌کنند؟

    این انتظار به پایان می‌رسد؟ 

به هر حال در شرایطی که فعالان کارگری و روسای سندیکاهای کارگری هر کدام امیدوار بودند که در جلسه روز چهارشنبه گذشته هیات دولت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به تصویب برسد باز هم این اتفاق رخ نداد و بررسی این مصوبه به جلسه بعدی یعنی روز یکشنبه موکول شد. به هر حال بازنشستگان سال جدید را بدون افزایش حقوق شروع کرده‌اند و دو ماه فروردین و اردیبهشت را با همان حقوق‌های سابق به سر برده‌اند. این در حالی است که قیمت مرغ از کیلویی 32 هزار تومان به کیلویی 64 هزار تومان رسید. قیمت روغن از 18 هزار تومان به 60 هزار تومان و... تامین معیشت هر روز برای قشر فرودست جامعه سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود و این در حالی است که بیشترین تعداد این افراد را کارگران و بازنشستگان و مستمری‌بگیران تشکیل می‌دهند.

 

ارسال نظر