بزه‌های اجتماعی در شرایط بد اقتصادی اوج می‌گیرد

۱۴۰۰/۱۲/۲۴ - ۰۲:۱۰:۲۷
کد خبر: ۱۸۷۷۴۰
بزه‌های اجتماعی در شرایط بد اقتصادی اوج می‌گیرد

تمام دستگاه‌ها باید برای رفع مشکلات اقتصادی تلاش کنند

تعادل|

 برخی اخبار علاوه بر اینکه می‌توانند ناراحت‌کننده باشند، تکان‌دهنده نیز هستند، اینکه سخنگوی فرماندهی انتظامی کل کشور از افزایش سرقت‌های خرد در کشور خبر می‌دهد، یا مسوول دیگری در نیروی انتظامی از افزایش تعداد افرادی که برای اولین‌بار دست به سرقت می‌زنند سخن می‌گوید، هر کدام به تنهایی می‌تواند زنگ خطری باشد برای جامعه‌ای که وضعیت اقتصادی‌اش هر روز بدتر از روز قبل می‌شود. در واقع کمبود نقدینگی، پایین آمدن قدرت خرید افراد مختلف در جامعه، سخت شدن تامین معیشت و... همه و همه می‌تواند دلیلی بر بروز چنین رفتارهای ضد اجتماعی از سوی افراد باشد. شاید باز هم به همان جمله معروف از حضرت علی (ع) برسیم که فرمودند: فقر از یک در وارد شود ایمان از در دیگری بیرون می‌رود. حالا حکایت این روزهای جامعه ما شده است. افزایش سرقت تنها یک دلیل می‌تواند داشته باشد، افزایش فقر. وقتی حتی پایه‌ها و نرده‌های پل هوایی هم به سرقت می‌رود، درپوش‌های فاضلاب ناگهان نیست و نابود می‌شود، لنگه کفش برنزی مجسمه دزدیده می‌شود، اینها نشان از شدت فقر در جامعه دارند. دولتمردان باید به این آمار توجه کنند، باید برای حل کردن این بحران دست به کار شوند. 

    افزایش بزه‌های اجتماعی به دلیل فقر

امان‌الله قرایی، جامعه شناس درباره افزایش میزان سرقت‌ها در جامعه به «تعادل» می‌گوید: بزه‌های اجتماعی در شرایط بد اقتصادی افزایش پیدا می‌کنند، این مختص جامعه ما نیست در هر جامعه‌ای که اقتصاد در وضعیت بدی قرار داشته باشد، مردم برای تامین مایحتاج زندگی خود با مشکل مواجه شوند، بزه‌هایی مانند دزدی افزایش پیدا می‌کند. در واقع تا زمانی که دولت نتواند شرایط اقتصادی کشور را بهبود ببخشد، نمی‌تواند مانع از افزایش بزه‌های اجتماعی بشود.  او می‌افزاید: بیکاری، فقر، تورم و... همه و همه باعث می‌شوند تا بسیاری از افراد دیگر به مسائل اخلاقی فکر نکنند، همانطور که ممکن است برخی برای تامین هزینه‌های زندگی به فحشا روی بیاورند برخی دیگر هم دست به دزدی می‌زنند. شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای شد که ما با تورم روزانه مواجه هستیم. اینکه رییس‌جمهور دستور بدهد فقر ریشه کن شود، به تنهایی کار نمی‌کند، اصلا کدام دستور تا به حال باعث تغییر شرایط شده است، باید تمام نهادها و ارگان‌ها دولتی و غیر دولتی دست به دست هم بدهند، فقط به رفع مشکلات و موانع اقتصادی در کشور فکر کنند. در حال حاضر پرداختن به مسائلی مانند طرح صیانت و فرزند آوری و ... به بیراهه رفتن است. تا وقتی شرایط اقتصادی بهبود پیدا نکند، هیچ طرحی در زمینه افزایش جمعیت نمی‌تواند موفق باشد. نمایندگان مجلس نباید وقت خود را برای اجرای طرح‌هایی به هدر بدهند که هیچ تاثیری بر شرایط اقتصادی مردم ندارد. در حال حاضر باید اولویت اول و آخر تمام مسوولان بهبود شرایط اقتصادی باشد.  این جامعه شناس در ادامه می‌گوید: می‌خواهیم مانع از افزایش سرقت شویم، باید شرایط اقتصادی را بهبود ببخشیم، می‌خواهیم مردم را به فرزند آوری تشویق کنیم، باید شرایط اقتصادی را بهبود ببخشیم، باید افراد شغل داشته باشند، از آن مهم‌تر امنیت شغلی داشته باشند و از همه مهم‌تر باید توان تامین هزینه‌های معیشتی خود را داشته باشند. تا وقتی اینها تحقق پیدا نکند، هیچ طرح و برنامه‌ای در کشور تحقق پیدا نخواهد کرد. 

     افزایش سرقت‌های خرد در کشور

سخنگوی فرماندهی انتظامی کل کشور در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: شعار پلیس در نوروز امسال «پلیس هوشمند، قانونمداری و نشاط بهاری» است و هدف از آن ایجاد امنیت پایدار است. سردار مهدی حاجیان به ارایه آمارهایی از پلیس پرداخت و تصریح کرد: در حوزه سرقت ما شاهد افزایش ۱۰ درصدی سرقت‌های خرد در کل کشور هستیم که این موضوع محسوس هم هست. سرقت‌های خرد ۵۲ درصد از کل سرقت‌های سال ۱۴۰۰ بوده است. البته توجه داشته باشید که پلیس در حوزه سرقت خط آخر مقابله و ایستگاه آخر است و دیگر دستگاه‌ها نیز باید مشارکت کنند. حاجیان افزود: بخش عمده‌ای از سرقت‌های خرد ما ارتباط با موضوع معتادان متجاهر دارد. بردن یک شیء  بی‌ارزش هم برای مردم احساس ناامنی در پی دارد وسازمان‌های مسوول باید پاسخگو باشند.سخنگوی فرماندهی انتظامی کل کشور، همچنین از افزایش هفت درصدی کشفیات پلیس خبر داد و گفت: ما در این حوزه توفیقات زیادی در کشف انواع سرقت داشتیم.

    ظرفیت کمپ‌ها پاسخگوی تنها  نیمی از معتادان متجاهر تهران است

او افزود: در تهران ۱۶ هزار معتاد متجاهر دارد که ظرفیت کمپ‌ها نیمی از آنها را می‌تواند سازماندهی کند، باید چاره‌ای اندیشیده شود و اگر کاری نکنیم، مردم در حوزه سرقت‌های خرد احساس ناامنی می‌کنند.

    موفقیت پلیس  در کشف ۹۰ درصد قتل‌های رخ داده

سخنگوی فرماندهی انتظامی کل کشور درباره اقدامات پلیس در حوزه جرایم جنایی گفت: پلیس امسال در کشف بیش از ۹۰ درصد قتل‌های رخ داده در سال ۱۴۰۰ موفق بوده است. همچنین ۱۰ درصد از قتل‌های سال‌های گذشته نیز کشف شده و در مجموع می‌توان گفت که قدرت کشف قتل و جرایم جنایی در سال جاری ۱۰۲ درصد بوده است.

   کشف و ضبط بیش از ۱۵ هزار و  ۴۷۲ کیلوگرم مواد محترقه طی یک ماه اخیر

سخنگوی فرماندهی انتظامی کل کشور با اشاره به تمهیدات پلیس برای چهارشنبه‌سوری اظهار کرد: ‌متأسفانه سنت دیرین چهارشنبه سوری چندین سال است که با سوءاستفاده برخی افراد تبدیل به یک تهدید برای خانواده‌ها و شهروندان شده است. از این رو پلیس در این ایام در آماده باش خواهد بود. طی این مدت یعنی از نیمه دوم بهمن‌ماه تاکنون بیش از ۱۵ میلیون و ۴۹۰ هزار عدد مواد محترقه کم خطر و بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار عدد مواد محترقه پرخطر از سودجویان کشف و ضبط شده است که در مجموع وزن آنها بیش از ۱۵ هزار و ۴۷۲ کیلوگرم بوده است. حاجیان ادامه داد: همچنین طی این مدت ۱۲۸۷ نفر نیز به دلیل خرید و فروش مواد محترقه و دیگر جرایم مرتبط با چهارشنبه‌سوری شناسایی و دستگیر شده‌اند. او با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ سال خوبی برای مجرمان نخواهد بود، گفت: یکی از طرح‌های پلیس که در سال ۱۴۰۰ آغاز شده و تا سال آینده نیز با قوت ادامه خواهد داشت طرح برخورد با اراذل و اوباش است. ما اجازه نمی‌دهیم که افراد سودجو و فرصت‌طلب امنیت و آرامش مردم را به مخاطره انداخته و در محیط زندگی مردم که باید محیطی امن و آرام باشد رعب و وحشت ایجاد کنند.

    دستگیری ۵۶۸ نفر از اراذل و اوباش  در سراسر کشور در یک ماه

سخنگوی فرماندهی انتظامی کل کشور ادامه داد: از ۱۵ بهمن‌ماه تا حدود ۱۵ اسفندماه ۵۶۸ نفر از اراذل و اوباش در سراسر کشور دستگیر شده‌اند که این افراد اقدام به ایجاد مزاحمت و اخلال در نظم عمومی کرده بودند. او درباره حاملان سلاح نیز اظهار کرد: ‌کسی که سلاح به همراه داشته باشد در صورتی که مجوزی برای آن اخذ نکند مرتکب اقدام مجرمانه شده است و پلیس نیز با آن برخورد خواهد کرد. حاجیان درباره آمار جرایم سایبری در کشور نیز گفت: ‌امروز با اقدامات پلیس فتا ۹۲ درصد از پرونده‌های تشکیل شده که مرتبط با جرایم فضای مجازی است، کشف شده است. سخنگوی فرماندهی انتظامی کل کشور با تأکید بر اینکه نگاه پلیس جلوگیری از آسیب اجتماعی و جلوگیری از تبدیل آن به جرم است، گفت: در همین راستا نیز ۱۰۱۰ دایره مشاوره و مددکاری در سراسر کشور فعال است که مردم می‌توانند با مراجعه به آن خدمات مشاوره و مددکاری دریافت کنند.

   تشکیل قرارگاه نوروزی پلیس

وی از تشکیل قرارگاه نوروزی پلیس نیز خبر داد و گفت: ‌این قرارگاه از ۱۵ اسفند آغاز شده و فعالیت آن با تمرکز بر دو حوزه راهور و انتظامی تا ۱۵ فروردین ادامه خواهد داشت. در این قرارگاه و در این مدت ۷۰ هزار نیروی پلیس در حوزه راه، راهور و انتظامی آماده‌باش کامل خواهند بود. حاجیان با اشاره به افزایش آمار جانباختگان حوادث رانندگی در سال ۱۴۰۰ گفت: ‌امیدواریم با همراهی مردم این آمار کاهش پیدا کند. سخنگوی فرماندهی کل انتظامی همچنین از تشکیل قرارگاه هوشمندسازی پلیس خبر داد و گفت: این قرارگاه با دستور فرمانده محترم کل انتظامی کشور ایجاد شده و هدف از آن افزایش کیفیت خدمات ارایه شده به شهروندان و کاهش مراجعات حضوری به مراکز انتظامی است. در حال حاضر نرم افزار هوشمند پلیس من بیش از ۲۵ نوع خدمت را به مردم ارایه می‌کند. خدماتی نظیر استعلام گذرنامه، خلافی خودرو، خروج از کشور مشمولان و... از جمله خدمات ارایه شده در بستر این نرم افزار است. حاجیان شعار پلیس در نوروز ۱۴۰۱ را پلیس «هوشمند، قانون‌مداری و نشاط بهاری» اعلام کرد و گفت: سال ۱۴۰۰ سال سختی بود و پلیس با تمام توان در خدمت مردم بود. البته در طرف مقابل نیز دشمنان و استکبار جهانی با قدرت در عرصه رسانه حاضر شده و به دنبال کاهش مشارکت مردم در انتخابات، ‌ایجاد احساس ناامنی در مردم و... با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای بود. در این میان خبرنگاران نقش مهمی در خنثی کردن این توطئه‌ها داشتند. خبرنگاران و اصحاب رسانه اقدام به نزدیک کردن فاصله و ارتباط بین مردم و پلیس کردند. او در خاتمه گفت: خوب است مردم بدانند برابر قانون ۳۲ ماموریت برای پلیس تعریف شده است و ما به دنبال این هستیم که پلیس در تراز انقلاب اسلامی را به عنوان یک پلیس هوشمند و بااقتدار و الگویی برای پلیس سایر کشورها داشته باشیم. در این راستا در کنار هوشمندسازی تمرکز ما بر جلب مشارکت مردم در اقدامات پلیس و تأمین امنیت است چرا که هر جا از ظرفیت مردم استفاده کردیم مردم عزیزی به عنوان همیاران پلیس در کنار ما بودند.


 

ارسال نظر