تعطیلی مدارس صدمات جبران‌ناپذیری به دانش‌آموزان وارد می‌کند

۱۴۰۰/۱۲/۱۲ - ۰۲:۴۵:۲۲
کد خبر: ۱۸۷۳۹۲
تعطیلی مدارس صدمات جبران‌ناپذیری به دانش‌آموزان وارد می‌کند

تعطیلی مدارس هم از لحاظ جسمی و حرکتی و هم از لحاظ روحی و روانی صدمات جبران‌ناپذیری به دانش‌آموزان وارد می‌کند. عضو شورای عالی آموزش و پرورش و معاون وزیر بهداشت با بیان این مطلب گفت: روند کاهنده میزان مرگ و میر کودکان در طول زمان و علل اصلی کاهش بیماری‌های عفونی طی دو دهه اخیر به خاطر گسترش شبکه بهداشت و درمان در کشور، افزایش پوشش واکسیناسیون، افزایش سواد سلامت افراد جامعه، افزایش آگاهی والدین بوده است و برای داشتن جامعه‌ای ایمن و سالم ادامه این مسیر همچنان ضروری و اجتناب ناپذیر است. ابوالفضل باقری فرد با اشاره به میزان مرگ بر اثر علل مختلف در سنین ۵ تا ۱۹ سال در سطح جهان افزود: در جهان بیشترین علت مرگ در کودکان و نوجوانان (۴۳درصد) حوادث و سوانح است. ۳۰درصد علل مرگ بیماری‌های واگیر، عوامل تغذیه‌ای و ۲۷درصد علل مرگ بیماری‌های غیرواگیر و همچنین ۴۳% علل مرگ حوادث و سوانح است. او ابراز داشت: در سال اخیر در سطح جهان، یک میلیون و دویست هزار کودک و نوجوان جان خود را بر اثر بیماری‌ها و حوادث از دست دادند.

     علل مرگ و میر در کودکان و نوجوانان

باقری فرد با اشاره به میزان مرگ بر اثر علل مختلف در سنین ۵ تا ۱۹ سال در سطح ایران اظهار کرد: علل مرگ در کودکان و نوجوانان در ایران ۸.۳درصد علل مرگ بیماری‌های واگیر، عوامل تغذیه‌ای و...۳۷.۷درصد علل مرگ بیماری‌های غیرواگیر و ۵۴درصد علل مرگ حوادث و سوانح بوده است. معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شایع‌ترین علل مرگ در سنین ۵ تا ۱۹ سال در ایران اضافه کرد: حوادث ترافیکی، آسیب‌ها و سوانح، سرطان‌ها، بیماری‌های عفونی شایع، بیماری‌های قلبی، عروقی و دیابت و بیماری‌های غدد درون ریز از مهم‌ترین علل شایع مرگ در این سنین است. باقری فرد با اشاره به عوامل اصلی خطر در سنین ۵ تا ۱۹ سال در سطح جهان و ایران خاطرنشان کرد: در ایران، اختلال عملکرد کلیه، آلودگی هوا، قند خون بالا، دود دست دوم، فشار خون بالا و… می‌باشد و این عوامل در جهان، منبع آب ناامن، سرویس بهداشتی ناامن، عدم دسترسی به امکانات شستشوی دست، آلودگی ذرات معلق محیط و… از عوامل خطر اصلی در این سنین است.

     عوامل خطر تهدید‌کننده سلامت

معاون وزیر آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه عوامل خطر تهدید‌کننده سلامت کودکان و نوجوانان در جهان و ایران متفاوت است. ادامه داد: عوامل اصلی ایجاد ناتوانی در سنین ۵ تا ۱۹ سال در سطح ایران عبارتند از اختلالات روانی، اختلالات عصبی، بیماری‌های پوستی، اختلالات عضلانی، اسکلتی، مشکلات تنفسی مزمن، مصرف مواد و… و این عوامل در جهان عبارتند از اختلالات روانی، اختلالات عصبی، بیماری‌های پوستی، اختلالات عضلانی، اسکلتی، کمبودهای تغذیه‌ای، اختلالات مادری و نوزادی، بیماری‌های اندام حسی، مالاریا و… است. او تاکید کرد: ۶۸ درصد ناتوانی‌ها در کودکان و نوجوانان ناشی از چهار مورد اختلالات روانی، اختلالات عصبی، بیماری‌های پوستی، اختلالات عضلانی و اسکلتی است. باقری فرد با اشاره به کودکان و نوجوانان در پاندمی کووید -۱۹ اظهار داشت: بر اساس گزارشات رسمی، در سطح جهان ۱۲۳۰۰ کودک و نوجوان بر اثر ابتلاء به کووید -۱۹، جان خود را از دست داده‌اند. ۵۸درصد این مرگ‌ها در سنین ۱۰ تا ۱۹ سال و ۴۲درصد آنها در سنین زیر ۹ سال رخ داده است. عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اثرات پنهان پاندمی کووید -۱۹ بر کودکان و نوجوانان گفت: یکی از مهم‌ترین تأثیرات پنهان پاندمی کووید- ۱۹ فقر و سوءتغذیه درکودکان و نوجوانان است. او اظهار کرد: حدود ۶-۷ میلیون کودک در جهان از قحطی و سو تغذیه شدید رنج می‌برند و کووید -۱۹ موجب افزایش فقر در جهان شده و وضعیت تغذیه‌ای کودکان فقیر به مراتب بدتر شده و اختلال پیش آمده در ارایه خدمات بهداشتی در جهان منجر گردیده که ۱۶۰ میلیون کودک زیر ۵ سال ویتامین A لازم را دریافت نکنند.

   تعطیلی مدارس و مشکلات تغذیه

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: تعطیلی مدارس باعث شده تا کودکان وعده غذایی تهیه شده توسط مدارس را دریافت نکرده و از ۱۳۲ میلیون فردی که با شروع پاندمی کووید -۱۹، دچار گرسنگی شدند، ۴۴ میلیون نفر کودک هستند.

او با اشاره به یکی دیگر از اثرات پنهان پاندمی کووید -۱۹ بر کودکان و نوجوانان گفت: یکی دیگر از تأثیرات پنهان این بیماری فقر و کودکان کاراست که حدود ۱۶۰ میلیون کودک کار در جهان (۶۳ میلیون دختر و ۹۷ میلیون پسر) وجود دارد. باقری فرد افزود: بحران اقتصادی ناشی از پاندمی کووید -۱۹ موجب گردیده کودکان کار ساعات بیشتری را در شرایط نامناسب‌تر به کار بپردازند و این خطر وجود دارد که، ۹ میلیون کودک دیگرتا انتهای سال ۲۰۲۲ در سطح جهان به کودکان کار اضافه شوند. عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به یکی دیگر از اثرات پنهان پاندمی کووید -۱۹ بر کودکان و نوجوانان ابراز داشت: فقر و خشونت یکی دیگر از اثرات این بیماری است به‌طوری که سالانه حدود ۴۰ میلیون کودک در جهان، مورد سو رفتار واقع می‌شوند. علاوه بر مرگ، آسیب‌های عمیق بر سلامت روان برای بسیاری از قربانیان و شاهدان خشونت وجود دارد.

 

ارسال نظر