شرایط کرونا در کشور بحرانی است

۱۴۰۰/۱۲/۰۳ - ۰۱:۵۴:۰۶
کد خبر: ۱۸۷۱۷۰
شرایط کرونا در کشور بحرانی است

پروتکل‌ها جدی گرفته نشود شرایط دشوارتر خواهد شد

تعادل|

 قرار بود امیکرون آرام و آهسته بیاید و برود، اما حالا یک بار دیگر میزان مرگ و میرهای کرونایی افزایش چشمگیری داشته و هر روز بر تعداد افراد مبتلا افزوده می‌شود، این در حالی است که کودکان بیش از بقیه گرفتار این بیماری می‌شوند و معلوم نیست کرونا کی و چه زمانی قرار است دست از سر دنیا بردارد. با اینکه ابتدا گفته شده بود امیکرون نسبت به سویه‌های قبلی کرونا مرگ و میر نخواهد داشت یا اینکه این مرگ و میرها حداقل خواهد بود اما آنچه تاکنون در کشور ما اتفاق افتاده نقض آشکار این اظهارنظرهاست. از سوی دیگر مردم هم میل و رغبت چندانی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند. از سوی دیگر سرعت انتشار امیکرون 70 برابر بیشتر از دیگر سویه‌های کرونا تخمین زده شده و حالا که ما در میانه پیک ششم قرار گرفته‌ایم و به گفته کارشناسان هنوز به اوج قله هم نرسیدیم مرگ‌های روزانه از 200 نفر هم بیشتر شده و این در حالی است که تنها در تهران روزانه نزدیک به 50 نفر جان خود را از دست می‌دهند. اینکه دوباره در آستانه سال نو چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد و خانواده‌هایی دوباره عزادار عزیزانشان می‌شوند مساله‌ای است که نباید نادیده گرفته شود. البته که نمی‌توان تنها با ابلاغیه و دستور کاری از پیش برد، اینکه بگوییم باید جلوی انتشار کرونا گرفته شود، یا حتی یک مرگ در روز هم زیاد است دردی را دوا نمی‌کند. همین که مسوولان قرنطینه را جدی نمی‌گیرند، کافی است تا مردم هم به این مساله توجه نداشته باشند و موج ششم کرونا یک بار دیگر با قربانی کردن تعداد بی‌شماری از هموطنان عید دیگری را هم برای مردم تبدیل به لحظه‌های تلخ از دست دادن عزیزانشان کند. اما سوال اینجاست امیکرون که قرار بود نوع خفیف کرونا باشد چرا باعث بروز چنین اتفاقی شده است.

    امیکرون و دلتا  همچنان با هم پیش می‌روند

دکتر مسعود مردانی در پاسخ به این سوال که افزایش دوباره مرگ و میرهای کرونایی در ایران چه دلیلی می‌تواند داشته باشد به «تعادل» می‌گوید: مساله این است که هنوز هم سویه دلتا در کشور در جریان است و در حال حاضر ما فقط با امیکرون مواجه نیستیم. از سوی دیگر اکثر کسانی که بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند افرادی هستند که بیماری‌های زمینه‌ای دارند. نباید فراموش کنیم که وقتی با افزایش ابتلا مواجه هستیم، یعنی با افزایش تعداد بیماران بستری مواجه می‌شویم و این نهایتا به افزایش مرگ و میر می‌انجامد. به هر حال ما بارها در ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرده‌ایم که باید تعطیلی‌ها تا پایان سال اجرایی شود، مدارس نباید حضوری باشند، دانشگاه‌ها باید تعطیل شوند، مراکز تجمع مثل مراکز خرید، سینماها و ... باید تعطیل شوند، مردم باید توجه داشته باشند که قرنطینه را رعایت کنند، پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند، از دورهمی‌های خانوادگی پرهیز کنند. اما متاسفانه هیچ کدام از این شرایط رعایت نمی‌شود و همین امر باعث انتشار بیماری در سطح گسترده شده و همین امر میزان مرگ و میر را هم افزایش می‌دهد. 

    قرنطینه 5 روزه درست نیست

مردانی در بخش دیگری از سخنان می‌افزاید: متاسفانه مساله دیگری که باعث شده تا انتشار امیکرون سرعت بالاتری پیدا کند، مطرح کردن قرنطینه 5 روزه برای مبتلایان به این سویه از کرونا است، در حالی که حداقل زمان قرنطینه باید 10 روز در نظر گرفته شود. در شرایطی که اکثر مردم به خاطر مشکلات اقتصادی نمی‌توانند سر کارهایشان حاضر نشوند و دولت هم تعطیلی اعلام نمی‌کند، باید با رعایت پروتکل‌ها و همچنین فاصله اجتماعی مردم از خودشان مراقبت کنند. افراد مبتلا باید قرنطینه 10 روزه را به‌طور کامل رعایت کنند. نباید فکر کنند که بعد از 5 روز می‌توانند به سر کار برگردند با این کار دیگران را هم مبتلا خواهند کرد. البته موضوع الزامی دیگر، تزریق واکسن است. در حال حاضر بیشترین مرگ و میر در افرادی است که یا اصلا واکسن تزریق نکرده‌اند یا اینکه سه نوبت واکسن را به‌طور کامل دریافت نکرده‌اند.به هر حال اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند و پروتکل‌ها از سوی مردم رعایت نشود ممکن است در طول عید نوروز هم با بیماری درگیر باشیم که دیگر آن وقت لازم است در امکان مسافرت‌ها تجدیدنظر شود.

دبیر بورد داخلی کمیته علمی کرونا، تاکید کرد: بیشترین مرگ و میر در افرادی است که یا واکسن تزریق نکردند یا واکسیناسیونشان کامل نشده است. همچنین افراد دارای بیماری زمینه‌ای و مصرف‌کنندگان داروهایی که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند در معرض خطر هستتد.

او درباره موضوع تفویض اختیار به ستادهای استانی برای تصمیم‌گیری پیرامون حضوری یا غیرحضوری شدن مدارس علی‌رغم افزایش چشمگیر شهرهای قرمز کرونایی، تصریح کرد: نظر ما این بود که فعلا این موضوع به شکل کامل به تاخیر افتد و پیشنهاد خود را به ستاد کشوری اعلام کردیم. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه جهش امیکرون در کودکان می‌تواند سبب بیماری‌زایی بیشتر شود، بهتر است از تجمع بچه‌ها در اماکن سربسته جلوگیری شود؛ زیرا در هر صورت تعداد قابل توجهی از مدارس ما شرایط استاندارد را ندارند زیرا شرایط زیرساخت و مساحتی در مدارس استاندارد نیست و همین سبب می‌شود امکان رعایت پروتکل‌ها وجود نداشته باشد. توصیه کمیته علمی بازنگری مجدد تصمیم‌گیری پیرامون بازگشایی حضوری مدارس است و امیدواریم فعلا حداقل تا آخر اسفند مدارس غیرحضوری فعال باشند.

    مبتلایان قرنطینه را جدی بگیرند

از سوی دیگر دبیر بورد داخلی کمیته علمی کرونا نیز به ایسنا گفت: متاسفانه بی‌توجهی به قرنطینه بیماران مبتلا به امیکرون و اطلاع‌رسانی نادرست یکی دیگر از دلایل افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر در کشور است. روزهای اول شیوع این سویه CDC امریکا چنین نظریه‌ای داد و برخی از همکاران ما این موضوع را اعلام کردند و تصمیماتی در وزارت بهداشت گرفته شد که قرنطینه پنج روز باشد، اما پس از آن، این مساله در امریکا هم بازنگری شد و مدت قرنطینه افزایش یافت. بهتر است مبتلایان به امیکرون حداقل ۱۰ روز تا ۲ هفته قرنطینه بمانند و در این مدت از حضور در مشاغل خودداری کنند.

دکتر مهرداد حق‌ازلی درباره آمادگی بیمارستانی از نظر دارو و تجهیزات، بیان کرد: پروتکل‌های درمانی چند هفته قبل مورد بازنگری قرار گرفتند و در اختیار مراکز درمانی قرار گرفتند. ممکن است با توجه به افزایش بار بیماری در برخی مراکز کمبودهای موقتی پیش آید ولی پشتیبانی می‌شوند. به‌طور کلی گزارشات نشان می‌دهد که اوضاع در مراکز در حال کنترل است و دارو و مواد مورد نیاز اولیه موجود است. تا به امروز گزارش جدی از عدم توانایی مراکز درمانی نداشتیم و مراکز در حالت  آماده باش قرار دارند. 

او در خصوص دستورالعمل منتشر شده درباره قرنطینه پنج روزه‌ مبتلایان امیکرون افزود: در این دستورالعمل ذکر شده است که مدت قرنطینه‌ پنج روزه برای کسانی باشد که پس از این مدت هیچ علامتی نداشته باشند. در غیر این صورت کسی که کارش به بستری رسیده، علائم بیماری را دارد یا پزشک تشخیص می‌دهد، دیگر از دستورالعمل پنج روز خارج شده و بر حسب نظر پزشک می‌تواند بیش از پنج روز استراحت کند و در قرنطینه باشد. در کل دستورالعمل قرنطینه پنج روز کاملا شفاف برای موارد خفیف بیماری است. در واقع فرد مبتلا با علائم خفیف پس از پنج روز نیز باید با ماسک مناسب تردد داشته باشد. ۵۷ دانشمند علمی برجسته در جلسه ستاد علمی هستند که به اتفاق آرا تایید کردند که پنج روز قرنطینه کفایت می‌کند. در جلسه این هفته، موضوعاتی که از نظر سازمان بهداشت جهانی در این رابطه مطرح بود به بحث گذاشته شد ولی هیچ تغییری در نظر اعضای کمیته علمی ایجاد نشد.

    احتمال تست منفی کاذب 70 درصد است

این در حالی است که سیامک سمیعی، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت به خبرآنلاین گفت: نسبت نتایج مثبت به کل آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد کسانی که با علائم تنفسی به مراکز سرپایی وزارت بهداشت مراجعه می‌کنند، در همان بار اول که مورد آزمایش تشخیص مولکولی قرار می‌گیرند آزمایش تشخیص کووید-۱۹ شان مثبت می‌شود. پس این روزها، با در نظر گرفتن موارد محتمل منفی کاذب که ممکن است با آزمایش دوم تشخیص داده شوند، احتمال مثبت بودن فردی که علائم بیماری کووید-۱۹ را نشان می‌دهد، می‌تواند ۶۵ تا ۷۰ درصد باشد. در هر موج بیماری، وقتی بیماری در جامعه شدت می‌گیرد، تعداد کسانی که به دلیل علامت‌دار بودن (تشخیص بالینی پزشک) یا به دلیل ارتباط اپیدمیولوژیک با یک فرد مبتلای قطعی، تحت قرنطینه یا ایزوله شده قرار می‌گیرند و به تشخیص پزشک نیاز به آزمایش تشخیصی ندارند، افزایش پیدا می‌کند. بنابراین آمارها فقط بر مبنای نتایج مثبت آزمایش است و تشخیص‌های محتمل بر مبنای علائم بالینی در آن به حساب نمی‌آیند، طبیعتاً کم شماری دارد. 

او افزود: داده‌های مربوط به سهم واریانت‌های اومیکرون و دلتا از موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹، که از مراکز دیده وری به دست آمده و همچنین سیر جایگزینی واریانت امیکرون در هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که هم‌اکنون امیکرون واریانت غالب است و دلتا اگر چه هنوز وجود دارد اما سهم خیلی کمی از موارد ابتلای جدید را دارد. 

    236 تن دیگر جان باختند

این در حالی است که بنا بر اعلام وزارت بهداشت و درمان 236 هموطن دیگر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند و به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری به 135 هزار و 276 نفر رسید. تاکنون نزدیک به 7 میلیون نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند و در حال حاضر دو هزار و 514 نفر در مراکز درمانی بستری هستند. 

 

ارسال نظر