افزایش مرخصی زایمان مادران دارای فرزند دو قلو به یک‌سال

۱۴۰۰/۱۲/۰۱ - ۰۱:۵۲:۱۵
کد خبر: ۱۸۷۱۰۵
افزایش مرخصی زایمان مادران دارای فرزند دو قلو به یک‌سال

از زمان لازم الاجرا شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مدت مرخصی زایمان مادران دارای فرزند دو قلو شاغل در بخش‌های دولتی و غیردولتی از ۹ ماه به یک سال افزایش یافت. مطابق با بند «الف» ماده (۱۷) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مصوب ۲۴‌/۷‌/۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی، باید مدت مرخصی زایمان با پرداخت تمام حقوق و 

فوق ­العاده‌های مرتبط به ۹ ماه تمام افزایش یابد. همچنین مطابق با ماده قانونی یاد شده، در صورت درخواست مادر تا ۲ماه از این مرخصی در ماه‌های پایانی بارداری قابل استفاده و مرخصی مزبور برای تولد دو قلو و بیشتر، ۱۲ ماه است. از سوی دیگر در مواردی که مرخصی زایمان موجب اخلال در کار بخش خصوصی شود نیز پس از تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هزینه تحمیل شده توسط دولت جبران خواهد شد. پیش از این (از خرداد ماه سال جاری که در راستای اجرای مصوبه هیات وزیران، افزایش مرخصی زایمان از شش به ۹ ماه محقق شد) مدت مرخصی زایمان برای تمامی بیمه‌شدگانِ مشمول، یکسان و این مرخصی برای زایمان‌های یک قلو و دو قلو ۹ ماه و برای وضع حمل‌های سه قلو و بیشتر، یک‌سال بود.

 اما از این پس و از زمان لازم الاجرا شدن قانون مذکور، زنان شاغل که در مرخصی زایمان دوقلو و بیشتر به سر می‌برند و سن فرزندان آنها کمتر از یکسال است نیز از مرخصی ۱۲ ماه با پرداخت تمام حقوق و فوق‌العاده‌های مرتبط بهره‌مند خواهند شد و با درخواست مادر تا دو ماه این مرخصی در ماه‌های پایانی بارداری قابل استفاده است.

 

ارسال نظر