جولان دوباره مرگ

۱۴۰۰/۱۱/۲۷ - ۰۳:۱۱:۳۷
کد خبر: ۱۸۶۹۹۳
جولان دوباره مرگ

وضعیت ابتلای کودکان بحرانی است

گلی ماندگار|

 خیلی زود رویای به پایان رسیدن کرونا با از راه رسیدن سویه جدید و بالا رفتن تعداد مبتلایان و فوتی‌ها، به کابوسی تلخ بدل شد. پیک ششم از راه رسید این‌بار آمار ابتلای کودکان رکورد شکست و سرعت بالای انتقال امیکرون یکی از دغدغه‌های اصلی مسوولان حوزه سلامت شد. اما حالا هم با اینکه تعداد فوتی‌ها از روزی 20 نفر به بیش از 160 نفر رسیده و هر روز بر آمار ابتلا و فوتی اضافه می‌شود، مردم خسته‌تر از آن هستند که دیگر میل و رغبتی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی و... داشته باشند. باز دوباره با هر تعطیلی بدون توجه به اینکه مرگ باز هم خیلی راحت در اطرافمان جولان می‌دهد، جاده‌های منتهی به شهرهای شمالی با ترافیک سنگین مواجه است و البته بازارها و خیابان‌ها هم مملو از آدم‌هایی است که حتی اگر قصدی برای خرید ندارند یا حتی پولی برای اینکه بتوانند خرید شب عید کنند، باز هم از خیر تماشای مغازه‌ها و گشت و گذار در شهر نمی‌گذرند، این در حالی است که به گفته پزشکان هر فرد مبتلا به امیکرون اگر قرنطینه را رعایت نکند می‌تواند صدها نفر را مبتلا کند و البته که اگر افراد دارای بیماری زمینه‌های به این سویه کرونا مبتلا شوند، به راحتی بقیه افراد نمی‌توانند دوره درمانشان را بگذرانند و قطعا برایشان خطر جانی به همراه خواهد داشت. 

    167 فوتی دیگر

طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان 167 بیمار دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و 25 هزار و 34 بیمار جدید در کشور شناسایی شده‌اند. به این ترتیب آمار مرگ و میر کرونا در کشور به 134 هزار و 53 نفر و مجموع بیماران به 6 میلیون و 860 هزار و 255 نفر رسیده است. در حال حاضر ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۸۹ شهرستان در وضعیت زرد قراردارند و در این بین هیچ شهرستانی در وضعیت آبی به سر نمی‌برد.

    دلتا و امیکرون همزمان در کشور هستند

دکتر مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال «تعادل» که چرا با وجود اینکه می‌گویند امیکرون خطر مرگ ندارد و دوره درمانش نیز بسیار کوتاه‌تر از سویه‌های قبلی است، با آغاز پیک ششم دوباره آمار مرگ و میر در کشور بر اثر کرونا افزایش پیدا کرده، می‌گوید: نباید اشتباه کنیم، سویه‌های قبلی کرونا هنوز به‌طور کامل از بین نرفته‌اند، سویه دلتا همچنان در کشور وجود دارد، و البته بیشتر افرادی که فوت می‌کنند بر اثر ابتلا به سویه دلتا جان خود را از دست می‌دهند، در حالی که نکته مهم دیگر توجه به میزان سرایت‌پذیری در سویه امیکرون است که بسیار بالاتر از سویه‌های دیگر کرونا است و همین امر باعث می‌شود که افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای با کوچک‌ترین غفلتی به این سویه مبتلا شوند و در این صورت می‌تواند برای آنها مرگ آفرین باشد.

او در بخش دیگری از سخنانش به میزان بستری مبتلایان امیکرون اشاره کرده و می‌افزاید: در حال حاضر میزان مبتلایان به امیکرون بیش از 8 برابر شده است. این رقم یعنی تکمیل شدن ظرفیت تخت‌های‌آی سی یو، این آمار یعنی افزایش مراجعه به بیمارستان‌ها و درگیری دوباره کادر درمان با تعداد زیادی بیمار که رسیدگی به آنها می‌تواند بسیار سخت و طاقت فرسا باشد، اما نکته قابل توجه دیگری که باید ذکر شود، افزایش ابتلا کودکان به این بیماری است و اگر این روند ادامه داشته باشد قطعا با کمبود تخت‌های‌آی سی یو و حتی تخت‌های بیمارستانی برای کودکان مواجه خواهیم شد.

مردانی می‌گوید: در واقع یک بار دیگر سهل انگاری و کوتاهی از جانب مردم و بی‌توجهی مسوولان به سختگیری برای رعایت پروتکل‌ها کشور را در شرایط بحرانی کرونا قرار داده است و این در حالی است که ما هنوز به قله پیک ششم هم نرسیده‌ایم و در هفته‌های آتی ممکن است وضعیت از این هم بدتر شود و شرایط سخت‌تری را در در پیش رو داشته باشیم. 

    سرماخوردگی امیکرون است

دکتر داود جباری، فوق تخصص بیماری‌های عفونی درباره علایم بیماری کرونا و سویه امیکرون به تعادل می‌گوید: با توجه به اینکه علائم امیکرون بسیار نزدیک به سرماخوردگی است، عمده افراد زمانی که این نشانه‌ها را در خود یا نزدیکان می‌بینند، بر این باور هستند که به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده‌اند، اگر این علایم بیش از سه روز ادامه داشت، ابتلا به امیکرون قطعی است و باید به پزشک مراجعه و خود را قرنطینه کنند. در واقع همین ساده انگاری و بی‌توجهی می‌تواند باعث افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری شود. 

او می‌افزاید: اگر می‌خواهیم زنجیره انتقال بیماری را قطع کنیم باید هر علائمی از سرماخوردگی را به منزله ابتلا به امیکرون در نظر گرفته و خیلی سریع به پزشک مراجعه کرده و خود را قرنطینه کنیم، به خصوص افرادی که در خانه کودک خردسال یا افراد سالخورده با بیماری‌های زمینه‌ای دارند باید به این موضوع توجه خاصی داشته باشند. 

    افراد دارای تب و سرفه تست بدهند

دکتر جباری می‌گوید: افرادی که علایم تب بالا و سرفه مداوم دارند باید در اسرع وقت تست بدهند و استفاده از ماسک، حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست‌ها از اصلی‌ترین شیوه‌نامه‌های بهداشتی محسوب می‌شود. مدت زمانی که طول می‌کشد علائم بیماری در فرد مبتلا به امیکرون مشاهده شود در مقایسه با سویه‌های دیگر کوتاه‌تر بوده و این مدت زمان ممکن است کمتر از سه روز باشد و به یک هفته هم برسد. همین کوتاه بودن دوره نهفتگی یکی از دلایلی است که منجر به شیوع بیشتر امیکرون می‌شود، البته تزریق دز سوم واکسن کرونا می‌تواند در صورت ابتلا به این بیماری، عوارض کمتری ایجاد کند و شدید نباشد.

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی می‌افزاید: شاید به‌طور کلی بگوییم میزان مرگ و میر سویه دلتا بیشتر از اومیکرون است، اما از آنجا که جمعیت زیادی با امیکرون آلوده می‌شوند، در نهایت مرگ و میر ناشی از امیکرون کم نخواهد بود. ضمن اینکه گزارش مرگ و میر ناشی از کرونا در کودکان از شهرهای مختلف هم اعلام می‌شود. از آنجا که وضعیت کودکان به گونه‌ای است که بدن آنها مایعات زیادی را از دست می‌دهد، احتمال شدت گرفتن این بیماری در کودکان بیشتر است و خصوصا در سنین پایین‌تر موارد نیاز به بستری در کودکان رخ می‌دهد. 

    سویه دلتا به پایان نرسیده

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران نیز با اشاره به گردش همزمان اُمیکرون و دلتا، به ایسنا گفت: به‌طور تخمینی ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد ابتلا با سویه اُمیکرون است، اما ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد نیز مربوط به دلتاست. در حال حاضر تعداد مراجعین سرپایی ما مجموعا در حوزه بهداشت و درمان حدود ۱۸۰۰۰ نفر بوده است. همچنین تعداد بستری جدیدمان هم بالا بوده است به‌طوری که روز گذشته ۱۲۰۰ نفر بستری جدید داشتیم. در عین حال در حال حاضر ۴۲۶۶ بیمار در بیمارستان‌های تهران بستری هستند. نادر توکلی با بیان اینکه در روز گذشته ۵۵ فوتی ناشی از کرونا در تهران داشتیم، گفت: از تعداد ۴۲۶۶ بستری در تهران ۱۲۰۰ نفر در بخش ویژه بستری هستند. البته روزانه حدود ۸۰۰ بیمار هم ترخیص می‌کنیم. در عین حال می‌توان گفت که یک‌چهارم بیماران بدحالند.

    ۵۰  درصد بستری‌های کرونایی

 در پیک ششم؛ زیر ۵۰ سال

توکلی درباره وضعیت ابتلای کودکان در تهران نیز گفت: ۱۵ تا ۲۰ درصد از ابتلاها در افراد زیر ۱۰ سال است. به‌طور کلی برخلاف سویه‌های قدیم، ۵۰ درصد بستری‌ها زیر ۵۰ سال هستند. البته در کودکان آنچه بیشتر منجر به بستری می‌شود، با علائمی مانند استفراغ، سرفه‌های شدید که بیشتر علتش التهاب در مجاری تنفسی فوقانی بوده و حالت خروسک دارد، است. این علائم و سرفه‌های شدیدی که ایجاد حالت خفگی می‌کند، کودکان را به بیمارستان می‌کشاند. درگیری ریه ناشی از کرونا در کودکان بسیار کم است.

وی با بیان اینکه مرگ‌ومیر ناشی از کرونا هم در کودکان بسیار کم است، گفت: در عین حال بیشترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا همچنان در سنین بالای ۶۰ سال است. روال مرگ‌ومیر کماکان همان الگوی سنی قبلی را دارد و بیشتر مرگ‌ها در سنین بالای ۶۰ سال اتفاق می‌افتد.

    وضعیت بحرانی کرونا در تهران

توکلی با بیان اینکه در حال حاضر می‌توان گفت که وضعیت کرونا در تهران بحرانی است، درباره وضعیت تخت‌های بیمارستانی، گفت: فعلا از نظر تخت بیمارستانی مشکلی نیست. طبق برنامه‌ریزی که شده، از آنجایی که تعداد اطفال مبتلا زیاد بوده، بیمارستان‌های اطفال آماده‌باش کامل هستند و تقریبا تمام ظرفیت‌شان را برای کرونای اُمیکرون گذاشتند و تمام فعالیت‌های الکتیوشان را کنسل و غیرفعال کردیم. بخش‌های عادی بیمارستان‌ها هم در وضعیت آماده‌باش هستند. البته در پیک قبلی ۱۱ هزار بستری داشتیم، اما اکنون ۴۲۰۰ بستری داریم و اینطور نیست که بگوییم بیمار در بیمارستان‌ها سرریز شده است.

    توسعه سریع تخت‌های ویژه اطفال

اودرباره وضعیت تخت‌های اطفال نیز گفت: با دستور وزیر بهداشت اقدام خوبی انجام شد و توسعه سریعی در تخت‌های ویژه کودکان (PICU) داده شد و خوشبختانه سریعا تجهیزات هم داده شد و تعداد قابل توجهی تخت ویژه اطفال راه‌اندازی شد و فعلا کمبود بحرانی نداریم. نکته اساسی این است که کماکان بحث رعایت پروتکل‌ها، استفاده از دو ماسک در محیط‌های شلوغ، لغو نشست‌ها و سمینارها تا حد امکان انجام شود.

 

ارسال نظر