۵۰ میلیون ایرانی در معرض ابتلا به اومیکرون

۱۴۰۰/۱۱/۱۱ - ۰۰:۵۶:۰۷
کد خبر: ۱۸۶۵۰۴
۵۰  میلیون ایرانی در معرض ابتلا به اومیکرون

آمارهای روزانه وزارت بهداشت نشان می‌دهد که تاکنون نزدیک به ۱۶.۵ میلیون نفر از جمعیت هدف در کشور موفق شده‌اند ۳ دوز واکسن کرونا بزنند. به گزارش مهر، تاکنون ۶۰ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۴۹۸ نفر در کشور موفق شده‌اند دوز اول واکسن کرونا را تزریق کنند. همچنین، ۵۳ میلیون و ۹۶۱ هزار و ۹۹۸ نفر دوز دوم و ۱۶ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۹۸۱ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳۱ میلیون و ۴۴ هزار و ۴۷۷ دوز رسید. سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه پیک سویه اومیکرون در حال افزایش است، گفت: تنها نگرانی ما رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم است و اگر شرایط بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدین منوال ادامه یابد در هفته‌های آتی شاهد افزایش آمار بستری و مرگ‌و‌میرها خواهیم بود. وی بر لزوم اهتمام مردم به واکسیناسیون تأکید کرد و ادامه داد: مقاومت در برابر اومیکرون با تزریق دوز اول و دوم فقط ۱۰ درصد است، اما دوز سوم سبب می‌شود تا مقاومت در برابر این سویه به ۸۰ درصد برسد. با توجه به توضیحات معاون درمان وزارت بهداشت، باید نیم نگاهی به این فرضیه داشته باشیم که جمعیت ۵۳ میلیونی که تاکنون ۲ دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، در معرض ابتلا به اومیکرون قرار دارند. ابراهیم قادری رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که در طول هفته‌های آینده احتمالا تعداد بسیار زیادی از افراد بیمار خواهند شد، گفت: وقتی تعداد شناسایی بیماران سرپایی افزایش یابد، پس از یک تا دو هفته آمار بیماران بستری نیز بالا می‌رود و متأسفانه بعد از آن شاهد افزایش آمار فوتی‌ها هستیم. چون تعداد موارد سرپایی بیشتر شده است، نباید این ویروس را دستکم گرفت. وی افزود: مردم باید بیشتر مراقبت کرده و بدانند تزریق دوز سوم واکسن و استفاده از داروهایی که پزشکان تجویز می‌کنند ضروری است حتی اگر داروهای ساده‌ای باشند. آنچه مسلم است، سرعت انتقال و سرایت سویه اومیکرون نسبت به دلتا بسیار بیشتر است، به‌طوری که بعد از یک تا سه روز علائم بیماری نمایان می‌شود.

حمید سوری اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه سرعت گسترش اومیکرون بالا است و هر هفته به صورت تصاعدی ۵ برابر می‌شود، گفت: اومیکرون تهدید‌کننده است و رویکرد جدیدی برای مقابله با این سویه لازم است. وی افزود: در هفته‌های اخیر با افزایش تصاعدی بیماری مواجه هستیم. هدف از بیان اینها ایجاد وحشت نیست بلکه برای افزایش هوشمندی است. واریانت‌های قبلی کرونا زیر ۲۰ ساعت باقی می‌ماندند، اما اومیکرون قدرت ماندگاری زیادی دارد. اثر بخشی واکسن‌ها کمتر شده و لازم است برای افزایش ایمنی دوز سوم هم زده شود.

   ۳ هفته سخت کرونایی را پیش رو داریم

معاون وزیر بهداشت گفت: گسترش ابتلا به اومیکرون و پیک ششم کرونا تا ۳ هفته آتی ادامه دارد. کمال حیدری، اظهار کرد: یک ماه و نیم پیش اولین مورد اومیکرون گزارش شد و تلاش کردیم مانع از ورود این ویروس از مرزها شویم که این اتفاق آرام آرام رخ داد و از هفته گذشته این روند سرعت گرفت. وی ادامه داد: اومیکرون سرعت منتشر می‌شود و آمار جهشی بالا می‌رود و در کلانشهرها تسریع انتشار داریم.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: مشهد، قم، یزد و تهران و اصفهان بیشترین آمار را داشتند و این آمارها نمونه است و باید بر اساس سرعت انتشار این آمار را باید بررسی کرد. حیدری توضیح داد: بعد از ۲۵ روز شاهد نزول ابتلا خواهیم بود و دوتا سه هفته سخت را پیش رو داریم. تلاش می‌کنیم محدودیت‌ها برنگردد اما این بستگی به رعایت دارد. وی اظهار کرد: حدود ۷ میلیون نفر در کشور واکسن نزدند و ۸ میلیون نوبت دوم را نزدند که این نگران‌کننده است. اومیکرون مانند دلتا خطرناک نیست اما ابتلا گسترده‌تر است و افرادی که پایشان به بیمارستان باز می‌شود از دلتا بیشتر است. کشورهایی که زودتر از ما درگیر شدند در مدت زمان کمی شاهد ابتلای گسترده بودند. معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: حالت جهشی در ابتلا در کشور ما در حال رخ دادن است و اومیکرون ابتلای بیشتری نسبت به دلتا دارد. باید برنامه‌ریزی کنیم که سرعت انتقال را کاهش دهیم. یکی از راهبردهای ما این است که افراد مبتلا در منزل درمان اولیه را مانند سرماخوردگی انجام دهند. وی تاکید کرد: تلاش کنیم از منزل بیرون نیاییم و رفت و آمد سرعت انتشار را افزایش می‌دهد. اومیکرون علائم خود را زودتر نشان می‌دهد و در ۵ روز نخست بیماری خود را نشان می‌دهد. معاون وزیر بهداشت درباره دوز سوم واکسن نیز تصریح کرد: دوز سوم ۲۵ برابر حفاظت را بالاتر می‌برد و ۸۰ درصد ابتلا را کاهش می‌دهد و این بدان معنا نیست که کسی با دوز سوم مبتلا نمی‌شود.

 

ارسال نظر