بودجه کارگران را مقابل مجلس کشاند

۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۰۱:۳۲:۱۰
کد خبر: ۱۸۶۰۳۵
بودجه کارگران را مقابل  مجلس کشاند

تعادل|

 چالش‌های بودجه 1401 همچنان ادامه دارد. روز گذشته شماری از کارگران و بازنشستگان با تجمع در مقابل مجلس خواهان بازپرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی شدند تا این سازمان بتواند در سال جدید قانون همسان‌سازی حقوق را به‌طور کامل اجرا کند. وعده‌ای که داده شده اما هنوز به‌طور کامل به مرحله اجرا نرسیده است. این در حالی است که وضعیت اقتصادی و معیشت قشر کارگر و بازنشسته این روزها به‌شدت شکننده و ازهم گسیخته است و اگر شرایط به همین منوال پیش برود با حذف ارز ترجیحی تورم افزایش پیدا کرده و بیش از پیش به این قشر فشار اقتصادی وارد می‌شود. بر اساس آمار‌های اعلام شده بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی با احتساب سال 1400 به بیش از 120 هزار میلیارد تومان می‌رسد. مبلغی که تنها در بودجه سال آینده 80 هزار میلیارد تومان آن برای بازپرداخت به این سازمان پیش بینی شده است، در حالی که این مبلغ حداقل باید 200 هزار میلیارد تومان باشد، تا هم بدهی‌ها پرداخت شود و هم این سازمان بتواند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را به صورت کامل اجرایی کند. در این شرایط بی‌توجهی به وضعیت معیشتی کارگران و بازنشستگان می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای این قشر آسیب پذیر به همراه داشته باشد. حالا با تصویب صدور کارت نان بیم آن می‌رود که شرایط اقتصادی بیش از پیش بحرانی شده و وضعیت برای آنهایی که همین الان هم زیر خط فقر زندگی می‌کنند، به مراتب سخت‌تر پیش برود. 

    بی توجهی به سهم سازمان تامین اجتماعی در بودجه مشکل‌ساز است

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این باره به «تعادل» می‌گوید: متاسفانه دولت در لایحه بودجه سال آینده، به صورت کلی از واگذاری شرکت‌ها به صندوق‌های بازنشستگی یاد کرده است و تحت عنوان رد دیون سازمان تامین اجتماعی، هیچ بودجه‌ای را در نظر نگرفته است. سهم سازمان نباید اینگونه نادیده گرفته شود؛ بلکه باید «ثابت متغیر» باشد. سازمان به عنوان بزرگ‌ترین طلبکار دولت باید برای خود ردیف بودجه داشته باشد. 

حسن صادقی می‌افزاید: در حال حاضر بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی بیش از 80 هزار میلیارد تومان است و اگر تصمیمی برای پرداخت این بدهی نباشد، که البته متاسفانه با آن چیزی که در لایحه بودجه 1401 به چشم می‌خورد، دولت قصد پرداخت بدهی خود به سازمان را ندارد، در سال آینده این مبلغ به بیش از 120 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. در حال حاضر اجرای متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان در خوشبینانه‌ترین حالت تنها 75 درصد انجام شده است و هنوز بازنشستگان در این زمینه 25 درصد از سازمان طلب دارند. این در حالی است که علی‌رغم وعده‌های داده شده هنوز هیچ بودجه‌ای برای اجرایی شدن این 25 درصد در نظر گرفته نشده است. 

او با بیان اینکه سهم سازمان تامین اجتماعی در بودجه نباید استفساریه مجلس برای فروش سهم واریز منابع آن به خزانه و پرداخت نقدی و… شود، می‌گوید: برخلاف استفساریه مجلس، الزام قانون برنامه ششم است که سهم سازمان تامین اجتماعی از طریق واگذاری سهام انجام شود. حتی در مورد آن 69 هزار میلیارد تومانی که از سهم سازمان تامین اجتماعی قرار بود به صورت تهاتر پرداخت شود هم هنوز هیچ اطلاعی در دست نیست که اقدامی در این زمینه صورت گرفته یا نه.

    معیشت افراد بسیاری در خطر است

صادقی در بخش دیگری از سخنانش می‌افزاید: اینکه قرار بود از محل فروش اموال سازمان تامین اجتماعی بخشی از بودجه متناسب‌سازی تامین شود، این یعنی نمایندگان تصور می‌کنند سازمان تامین اجتماعی یک سازمان پولدار است در صورتی که چنین چیزی با حقیقت مغایرت دارد. در این شرایط اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، معیشت درصد زیادی از افراد جامعه از جمله بازنشستگان تامین اجتماعی به خطر می‌افتد. 

    ظلم در حق کارگران

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می‌افزاید: لایحه بودجه‌ای که توسط رییس سازمان برنامه و بودجه، مسعود میرکاظمی تهیه شده، ظلم در حق کارگران است. ردیف بودجه سازمان تامین اجتماعی از گذشته دور همواره در بودجه آمده است و تنها ارقام آن تغییر می‌کرد. در حال حاضر، این ردیف را حذف کرده‌اند که ظلم بر جامعه کارگری و تامین اجتماعی است. قانون تامین اجتماعی از سال ۵۴ تصویب شده، از آن زمان تا امروز همواره در بودجه سهم تامین اجتماعی در نظر گرفته می‌شد اما در سال ۱۴۰۱ هیچ سهمی ندارد. چطور ممکن است مجلسی که داعیه انقلابی بودن دارد با حذف بودجه تامین اجتماعی در حق کارگران و بازنشستگان چنین ظلمی را روا دارد. 

او اظهار می‌دارد: سال‌هاست که فعالان کارگری از ورشکستی صندوق‌های بازنشستگی خبر دارند و ابراز نگرانی می‌کنند، اما آنچه به جایی نمی‌رسد فریاد است. اگر تامین اجتماعی از بین برود، چالش بزرگی به وجود خواهد آمد. از بین رفتن صندوق‌های بازنشستگی و ورشکستگی آنها یعنی از بین رفتن معیشت هزاران نفر که سال‌ها تلاش کرده‌اند تا در دوران پیری بتوانند ثمره تلاش‌هایشان را ببرند. 

صادقی می‌گوید: از نمایندگان می‌خواهیم تا به بند «ز» تبصره ۱۹ لایحه بودجه پس از کلمه لشکری، کلمه تامین اجتماعی را اضافه کنند. ما می‌خواهیم تا اشتباهات آقای میرکاظمی در نگارش بودجه ۱۴۰۱ دیده شود. ما خواهان توسعه تامین اجتماعی هستیم نه اینکه این سازمان را ضعیف‌تر کنید. ما نسبت به بازنشستگان دیگر حسادت نمی‌کنیم، بازنشستگان ارتش، نیروی انتظامی و فرهنگیان، برادران ما هستند. ما برای مبارزه با تبعیض انقلاب کردیم چرا تبعیض وجود دارد؟ خواسته اصلی ما دیدن سهم تامین اجتماعی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ است. در بودجه جاری سال ۱۴۰۱ تصمیم دارند تا بر شاغلانی که بیش از ۵ میلیون دریافت می‌کنند، مالیات بگیرند. کجا را می‌شناسید که فقرا تامین‌کننده هزینه اغنیا باشند؟ اغنیا باید مالیات دهند که صرف فقرا و عمران شود.

    تنها به کیسه خالی کارگران و بازنشستگان دست دراز می‌کنند

نایب‌رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار که از سخنرانان تجمع دیروز بود نیز در این رابطه در سخنرانی خود گفت: هیچ تفاوتی میان بازنشسته و کارگر وجود ندارد، افرادی می‌خواهند خواسته‌های این گروه‌ها را خدشه‌دار کنند، باید به دنبال این موضوع بود که چه منافعی نصیبشان می‌شود. علی خدایی با بیان اینکه دولت شعارهایی برای بهبود وضعیت مطرح کرده است، گفت: این شعارها، جامعه کارگری را به حل مشکلات امیدوار کرد. دولت با شعار حمایت از ضعفا و مجلسی هم با عنوان مجلس انقلابی راس کار آمدند، اما چه شد که چنین شرایطی به وجود آمده است؟ طرح حذف ماده 41 از کارگاه‌های روستایی توسط همین مجلس مطرح شده است. آقایانی به دنبال حذف مواد حمایتی قانون کار هستند. عده‌ای هم به دنبال خنثی کردن دستمزد هستند. آیا تنها عامل گرانی، دستمزد است؟ بنده به عنوان نماینده شاغلان و بازنشستگان در شورای عالی کار اعلام می‌کنم که زیر بار دستمزدی که اینها تعیین می‌کنند، نخواهم رفت. او افزود: چاپ پول و اسکناس باعث ایجاد تورم می‌شود. می‌گویند که چاپ پول فقط برای مزد است. موارد دیگر را فراموش می‌کنند و تنها به کیسه خالی کارگران و بازنشستگان دست دراز می‌کنند. موضوعات دیگر بودجه مثل خطر افزایش سن بازنشستگی به‌طور کامل رد نشده است. این موضوع را پیگیری می‌کنیم. خدایی اظهار کرد: در فضای مجازی اعلام می‌کنند که در دولت گذشته به دنبال حقوق بازنشستگان و کارگران نبودیم. ما هم در دولت گذشته و دولت فعلی برای کارگران شاغل و بازنشسته و صنف تلاش کرده‌ایم و خواهیم کرد.

    سخن آخر

از زمانی که حرف از دستمزد توافقی در مجلس به میان آمد تا امروز که سهم تامین اجتماعی در بودجه 1401 نادیده گرفته شده است بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه کارگری بر این باورند که مجلس قصدی برای دفاع از حقوق کارگران نداشته و ندارد. چرا که آنچه در این مجلس رخ داده بیشتر از آنکه به نفع کارگران و بازنشستگان باشد به نفع کارفرمایان است. از سوی دیگر وقتی بین بازنشسته کشوری و لشکری و بازنشسته تامین اجتماعی در دریافت حقوق ومزایا تفاوت‌های فاحشی وجود دارد، یعنی اکثریت جامعه از برخی خدمات رفاهی محروم می‌شوند. اینکه تامین اجتماعی با این بدهی عظیمی که دولت به این صندوق دارد هیچ جایی در بودجه سال آینده ندارد خود نشان‌دهنده بی‌توجهی مسوولان و دولتمردان به وضعیت معیشت کارگران و بازنشستگانی است که همین الان هم زیر خط فقر دست و پا می‌زنند و تلاش می‌کنند تا خود را زنده نگهدارند. مگر امکان دارد که این بخش بزرگ از جامعه به همین راحتی نادیده گرفته شوند. از حداقل‌ها محروم باشند. فشارهای اقتصادی را تحمل کنند. اما باز هم به تاب آوری در برابر مشکلاتی که نتیجه بی‌تدبیری‌هاست دعوت شوند. این قشر هم حق مطالبه‌گری دارند. مسوولان باید پاسخگوی شرایطی باشند که در حال حاضر به وجود آمده و باعث شده که هر روز بر تعداد افرادی که زیر خط فقر سقوط می‌کنند افزوده شود. اینکه مسوولی که بر صندلی معاونت وزارت رفاه تکیه زده حتی قیمت واقعی خط فقر در کشور را نمی‌داند می‌تواند زنگ خطری باشد برای آنها که رابطه را جایگزین ضابطه کرده‌اند و با انتصابات فامیلی راه رفع مشکلات جامعه را سد می‌کنند. در این شرایط نمی‌توان بدون در نظر گرفتن حق و حقوقی که قشر ضعیف جامعه دارد، حرف از پویایی و افزایش جمعیت و... به میان آورد. تا زمانی که زیر ساخت‌های اقتصادی کشور درست نشوند مشکلات همچنان حل نشده باقی خواهند ماند.

 

ارسال نظر