افزایش شیوع ویروس‌های تنفسی غیرکرونا

۱۴۰۰/۱۰/۲۲ - ۰۴:۰۷:۲۳
کد خبر: ۱۸۵۸۶۰
افزایش شیوع ویروس‌های تنفسی غیرکرونا

موارد مثبت تست‌های خانگی که به تست فوری یا «رپید تست» معروف هستند، متاسفانه جایی ثبت نمی‌شود و باید قانونی وجود داشته باشد که وقتی بیماری این تست‌ها را می‌خرد، نتیجه جواب را در سیستمی وارد کند که مشخص شود این بیمار تست خانگی‌اش مثبت یا منفی بوده است. عضو کمیته علمی کشوری کرونا با بیان این مطلب گفت: از آنجایی که این ویروس بقیه کشورها را به‌شدت درگیر کرده است و در اروپا و امریکا بسیار بیشتر از آفریقا وسعت پیدا کرده و در یکی دو هفته اخیر هم میزان بستری و مرگ و میر نیز متاسفانه در بسیاری از کشورهای اروپایی افزایش پیدا کرده است، باید هوشیار باشیم، زیرا ممکن است ما را هم درگیر کند. البته هنوز با شواهد پیک روبرو نشدیم، اما اگر سهل انگاری کنیم یا حواسمان نباشد، ممکن است ناگهان ما را هم درگیر کند. پیام طبرسی درارتباط با برخی پیش بینی‌ها مبنی بر احتمال خارج شدن دنیا از پیک حاد کرونا در آغاز سال آینده گفت: این پیش بینی‌ها تا حدودی گمراه‌کننده هستند. درحال حاضر در اروپا و امریکا مقدار مرگ و میر و ابتلا بالاست و نمی‌شود گفت تا چند ماه دیگر چه اتفاقی رخ خواهد داد. ممکن است تا چند ماه دیگر پیک کرونا در آن کشورها پایین بیاید اما تا موقعی که همه افراد دنیا واکسینه نشوند و ویروس از چرخش نیفتد، ممکن است با جهش‌های متعدد روبه رو باشیم. زیرا این ویروس نشان داده است که هرچندوقت یک‌بار جهش‌های جدیدتر پیدا می‌کند. به‌طور کلی چندان نمی‌توان به این نوع اخبار تکیه کرد.  طبرسی درارتباط با وضعیت افزایش بیماران سرپایی با علایم شبه آنفلوآنزا در کشور گفت: ما همیشه در این فصل با افزایش بیماری‌های شبه آنفلوآنزا مواجه هستیم. سال پیش به این دلیل که رعایت نکات بهداشتی و زدن ماسک و مانند آن بالا بود و بسیاری از اماکن بسته بودند، کم‌تر با آنفلوآنزا مواجه بودیم. امسال به این دلیل که بسیاری از اماکن باز شده است و بسیاری از مردم دیگر نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، مشاغل و تجمعات راه افتاده است، ویروس‌های تنفسی غیرکرونا نیز با افزایش شیوع مواجه شده‌اند. عضو کمیته علمی کشوری کرونا افزود: بنابراین ما درحال حاضر نمی‌توانیم بگوییم تمام مراجعه‌کنندگان به اورژانس‌های تنفسی کرونا هستند. البته در یک هفته اخیر میزان مراجعات حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است اما افزایش به دلیل کرونا نبوده است، زیرا تست‌های مثبت کرونا خوشبختانه رو به کاهش هستند و بیشتر این موارد به نظر می‌رسد آنفلوآنزا یا دیگر ویروس‌های تنفسی بوده‌اند. اما نمی‌شود گفت رشد کرونا در دو یا سه هفته آینده ممکن نیست و باید در دو یا سه هفته آتی مراقب باشیم. 

    آنفلوآنزا در حال تکثیر است

او در ادامه گفت: آنفلوآنزا فعلا در کشور در مرحله تکثیر است و هنوز به صورت اپیدمی درنیامده که بگوییم ناگهان موارد ابتلا به آن بسیار افزایش پیدا کرده است. سال قبل البته با اپیدمی مواجه نبودیم اما در سال‌های قبل از آن اپیدمی‌های آنفلوآنزای بسیار وسیعی داشتیم. درحال حاضر آنفلوآنزا محدود است اما باید حواسمان باشد. طبرسی در ارتباط با میزان تست‌های کرونا در کشور گفت: یکی از مشکلات ما از آغاز کرونا کمبود تست بود و ما تست به میزان زیادی انجام نمی‌دهیم. ضمن اینکه درحال حاضر بسیاری از تست‌های خانگی نیز داریم که به تست فوری یا «رپید تست» معروف هستند و متاسفانه موارد مثبت این تست‌ها جایی ثبت نمی‌شود. باید قانونی وجود داشته باشد که وقتی بیماری این تست‌ها را می‌خرد، نتیجه جواب را در سیستمی وارد کند که مشخص شود این مریض تست خانگی‌اش مثبت یا منفی بوده است.

    محدودیت‌ها برداشته نشود

او در ادامه گفت: درحال حاضر برای جلوگیری از پیک اومیکرون باید محدودیت‌ها را برنداریم که البته محدودیتی هم به آن صورت وجود ندارد. چیزی که مهم است زدن ماسک است و زدن ماسک نیز اختیاری است و مردم خودشان رعایت می‌کنند. باید تشویق شوند که ماسک زدن افزایش پیدا کند و این مساله بسیار برای جلوگیری از آنفلوآنزا و سایر ویروس‌ها به ویژه کرونا مهم است. مساله مهم دیگر افزایش پوشش واکسیناسیون است. کسانی که واکسن نزده‌اند حتما آن را دریافت کنند. کسانی که یک دوز زده‌اند، دز دوم را نیز تزریق کنند و آنهایی که دو دز زده‌اند، حتما دز سوم را بزنند زیرا ثابت شده است که دز سوم در جلوگیری از امیکرون تاثیر بالایی دارد. عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: ضمن اینکه مطالعات نشان داده است که واکسیناسیون با واکسن‌های با پلتفرم ویروس کشته شده مانند سینوفارم در دوره اولیه‌اش باید سه دز تزریق شود تا واکسن اثر خوبی داشته باشد. ما هنوز فاصله قابل توجهی بین کسانی که دز دوم و سوم را زده‌اند داریم که در حدود ۵۰ میلیون نفر دز دوم را زده‌اند، اما از این جمعیت تنها ۱۰ میلیون نفر دز سوم را تزریق کرده‌اند. این عدد پایینی است و باتوجه به شیوع اومیکرون در کشور نگران‌کننده است. مساله دیگر این است که باید وزارت بهداشت تعداد تست‌ها را افزایش بدهد. میزان تست‌های ما هنوز پایین است، بنابراین نمی‌توانیم واکنش چندان سریعی داشته باشیم.

 

ارسال نظر