شناسایی ۲۳ فرد دارای کارت جعلی واکسن

۱۴۰۰/۱۰/۱۹ - ۰۲:۳۹:۱۳
کد خبر: ۱۸۵۷۵۳

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت درباره مباحث مطرح شده مبنی بر فروش کارت واکسن کرونا و بررسی‌های وزارت بهداشت از شناسایی 23 نفر دارای کارت واکسن جعلی خبر داد. دکتر علیرضا رحیم نیا گفت: البته این میزان در مقابل واکسیناسیون ۱۲۰ میلیون دز بسیار ناچیز است. او افزود: مهم‌ترین قسمت وظیفه دفتر بازرسی و ارزیابی رسیدگی به شکایات واصل شده است. در این راستا از افراد صاحب‌نظر در بدنه دولت و خارج از دولت استفاده کردیم تا آیین نامه‌ها را به‌روزرسانی کنیم و اگر بتوان در قالب نرم افزار قابل استفاده باشد. اول آیین نامه به دانشگاه ارسال می‌شود که خود ارزیابی انجام شود و بعد تیم ارزیابی ما می‌رود و احتمال دارد در اجلاس روسای دانشگاه‌ها آیین نامه را معرفی کنیم. کار بعدی که کردیم، آیین نامه بازرسی است که مدون شده است تا به صورت تشکل یافته انجام شود.

 

    صیانت از حقوق شهروندی

رحیم نیا ادامه داد: کار بعدی ما کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق شهروندی بود که قبلا تشکیل شده بود. با تغییر دولت احکام جدید زده شد و ما به دنبال این هستیم که جلسات مرتب تشکیل شود. کار اصلی کمیته شناسایی گلوگاه‌های فساد و برخورد با آنها است که زمینه فساد بررسی شود و یکی از اقدامات بزرگ است و ما می‌خواهیم بتوانیم مشکلات کلان سیستم را رفع کنیم. او با اشاره به بازرسی‌هایی که در زمینه واکسیناسیون صورت می‌گیرد، تصریح کرد: ما نظارت کامل و جامع در زمینه واکسیناسیون داریم و دوستانی از بازرسی در فرودگاه‌ها هستند و هر واکسنی که می‌خواهد وارد شود بررسی می‌شود و تا تحویل به دانشگاه‌ها ما در جریان هستیم. 

     معرفی افراد غیرعلمی به محاکم

او در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به تخلفات شکل گرفته در حوزه طب سنتی در اوایل شیوع کرونا در کشور، گفت: طب سنتی در اصل دو نوع است؛ ‌اول طب سنتی بر معیارهای علمی که وزارت بهداشت کاملا از آن حمایت می‌کند و اگر می‌خواهند دارویی را توصیه کنند از شاخص‌های علمی استفاده می‌کنند و کارآزمایی‌ها را طی می‌کند و به عنوان دارو استفاده می‌شود. متاسفانه عده‌ای در فضای مجازی هستند که مشکل ما با اینها است که می‌خواهند هرچیزی در فضای مجازی معرفی می‌کنند را به راحتی مجوزدار کنند که طب سنتی علمی ما هم با این افراد مشکل دارد. در خارج از دانشگاه‌ها می‌توانیم افراد غیرعلمی را به محاکم معرفی کنیم و در جریان هستید که با سرشاخه این افراد هم برخورد شد و مطبشان بسته شد، اما مردم باید اطلاعات خود را افزایش دهند، اینکه هرکسی بیاید ادعایی کند به معنای تایید فرد از طریق مراجع ذی صلاح نیست. برخورد با اینها باید به نحوی باشد که زمینه سوء استفاد برچیده شود. 

     رسیدگی به شکایات واصله از دانشگاه‌ها

رحیم نیا در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره شکایت‌هایی که به وزارت بهداشت می‌رسد، افزود: شکایت‌هایی که از دانشگاه‌ها به دست ما می‌رسد بیشتر در رابطه با بحث استخدام‌های امتحانی بود که سال ۱۳۹۹ انجام شد و گویا برخی حقوق در آن درنظر گرفته شده بود که برخی در محاسبه امتیازات به آن اعتراض دارند. بحث‌های تخلف مالی را خودمان به دنبالش هستیم. به‌طور مثال پرونده‌ای به ما ارجاع شد که در آن قطعه زمین ۲۱هزار متری در یکی از مناطق خوب تهران را که متعلق به دانشگاه بود می‌خواستند با سوءاستفاده به نام افراد حقیقی سند بزنند که وزارت بهداشت وارد کار شدند و با حمایت مقام عالی وزارت تاحدود زیادی جلوی آن را گرفتیم. پرونده‌های مهم که به نتیجه برسد به اطلاع مردم خواهیم رساند.

    سامانه ۱۹۰

او درباره عمده فعالیت سامانه ۱۹۰، بیان کرد: ما در بحث دارو که مردم هم تماس زیادی با ما دارند، مشکلاتی داریم. اطلاعات دارویی به روز نیست. مثلا برای راهنمایی بیمارانی که به دنبال داروی خاصی هستند و می‌خواهند بدانند آن دارو در کدام داروخانه وجود دارد، امکان پاسخگویی لحظه‌ای نداریم که دلیل این مساله هم نقص در ارتباط سامانه‌ها است که به دنبال رفع این مشکل هستیم. مباحث عمومی مثل عدم رعایت پروتکل‌ها و گزارشات مردمی به ما و اضافه دریافتی برخی مطب‌ها جزو شکایات شایع است. او افزود: هر تخلفی که انجام شود به دنبالش می‌رویم. حساسیت در مورد بیمارستان‌های خصوصی بیشتر است اما ارتباط کاری بیمارستان‌های دولتی با وزارت بهداشت دلیل بر این نمی‌شود که اگر تخلفی صورت گرفت رسیدگی نکنیم و برخورد با بیمارستان‌ها به یک شکل انجام می‌شود. رحیم نیا بیان کرد: در کرونا برخی بیمارستان‌های خصوصی پای کار آمدند و خدمت کردند اما این دید نادرست وجود دارد که فکر می‌کنند چون بیمارستان خصوصی هستند پس می‌توانند هر کاری که می‌خواهند انجام دهند. اگر کاری برای مریض لازم نباشد انجام شود هزینه به بیمار تحمیل می‌کند که از نظر ما به هیچ‌وجه مورد تایید نیست و برخورد می‌کنیم. در مورد یکی از بیمارستان‌ها گزارش دادند که مجبور می‌کنند حتما بیمار همراه داشته باشد و همراه را از بیمارستان بگیرند که همان روز با بیمارستان برخورد شد. در بخش کرونا بیمار نمی‌تواند همراه داشته باشد و اگر خدمتی باید دریافت کند وظیفه بیمارستان است که تامین کند.

 

ارسال نظر