خطر اوج‌گیری «اُمیکرون» در کشور تا ۳ هفته آتی

۱۴۰۰/۱۰/۰۵ - ۰۲:۰۷:۲۹
کد خبر: ۱۸۵۳۱۴
خطر اوج‌گیری «اُمیکرون» در کشور تا ۳ هفته آتی

با توجه به اینکه امیکرون در کشور ما هفته گذشته شناسایی شده است و با توجه به زمان تکثیرش که حدود یک ونیم تا ۳ روز است، انتظار می‌رود که اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و واکسیناسیون انجام نشود، حداقل سه تا ۴ هفته آینده با اوج امیکرون در ایران مواجه شویم. دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران، گفت: با توجه به اینکه امیکرون از نظر سرایت زایی نسبت به ویروس دلتا تقریبا سه برابر سرایت زایی بیشتری دارد و حتی وقتی یک نفر مبتلا می‌شود می‌تواند ویروس را به ۱۰ نفر دیگر هم انتقال دهد و سرعت تقسیم شدن به دوتا را تقریبا یک و نیم تا دو روز می‌تواند ادامه دهد و این سبب افزایش قدرت سرایت زایی این جهش می‌شود، بنابراین این ویروس نسبت به جهش‌های قبل بیش از ۵۰ برابر جهش پیدا کرده است و این سبب شده است که ما در مورد رفتار ویروس هنوز خیلی چیزها را نمی‌دانیم و منتظر مطالعات بیشتر در مورد آن هستیم تا بر این اساس بتوانیم تصمیم‌گیری داشته باشیم.

    تمام کشورهای دنیا، آلوده به اُمیکرون

دکتر حمیدرضا جماعتی افزود: آنچه که فعلا برای ما مشخص است این است که چون قدرت سرایت زایی بالایی دارد در خیلی از کشورهای دنیا به خصوص کشورهای اروپایی به نوع قالب ویروس درآمده است و در امریکا تا حدود ۷۳ درصد این سویه گسترش یافته است. بر اساس گزارش‌های آخری که در مورد گسترش ویروس اعلام شده تقریبا تمام کشورهای دنیا آلوده به این جهش شدند؛ بنابراین ما باید در مورد این ویروس بیشتر بدانیم. فعلا بر اساس مطالعات صورت گرفته در کشورهای اروپایی می‌دانیم که بیشترین سنی که گرفتار این ویروس می‌شوند سنین ۲۰ تا ۳۰ سال و افرادی هستند که بالاتر از ۶۰ سال باشند که مورد تهاجم ویروس قرار می‌گیرند.

     مردم پروتکل‌ها را رعایت کنند

او تاکید کرد: در کرونای امیکرون نسبت به نوع دلتا ۴۰ تا ۵۰ درصد میزان بستری در بیمارستان کمتر بوده است ولی با توجه به سرایت زایی بالایی که دارد این مساله که تعداد بستری کم است چندان مورد توجه قرار نگیرد. باید مردم با توجه به سرایت زایی بالایی که دارد پروتکل‌ها را به خوبی رعایت کنند و به ویژه مجامع، کنسرت‌ها و... توجه کنند زیرا ویروس می‌تواند به سرعت منتقل شود. استفاده از ماسک سرایت زایی را به‌طور قطع کاهش می‌دهد.

    دز سوم واکسیناسیون را جدی بگیرید

جماعتی با تاکید بر لزوم انجام واکسیناسیون کرونا، اظهار کرد: همانطور که قبلا هم اعلام کردیم الان دیگر به عنوان دز بوستر در خیلی از کشورهای دنیا این واکسیناسیون را قبول ندارند و آن را در مقابل امیکرون به عنوان دز سوم و تکمیل‌کننده در نظر می‌گیرند و به مردم توصیه می‌کنیم دز سوم واکسیناسیون را انجام دهند و آن را جدی بگیرند. توصیه ما حتی به واکسیناسیون ۵ تا ۱۱ ساله‌هاهست. با توجه به بازگشایی حضوری مدارس که ممکن است سبب انتشار امیکرون شود توصیه می‌کنیم در این سنین هم واکسیناسیون داشته باشیم.

    دو قرص ایرانی درمان کرونا  در انتظار مجوز سازمان غذا و دارو

جماعتی در ادامه صحبت‌هایش درباره دو قرص درمان کرونا که در چند روز گذشته از سوی سازمان غذا و داروی امریکا تاییدیه دریافت کرده‌اند، گفت: در چند روز گذشته سازمان غذا و داروی امریکا دو قرص درمان کرونا را اپرو (تایید) کرد. قرص‌های پکسلویید و مولنوپیراویر در کشور ما هم شرکت های داروسازی توانایی ساخت آن را دارند و حتی تعدادی از آن را ساختند و منتظر سازمان غذا و دارو هستند تا در اختیار مردم قرار دهند؛ اما همانطور که مستحضر هستید موارد استفاده از این داروها در موارد مختصر تا متوسط در افرادی است که در شروع علائم بیماری هستند و بیماری زمینه‌ای دارند که وقتی به بیماری مبتلا می‌شوند امکان تشدید بیماری در بدن آنها وجود دارد و احتمال بستری شدن در بیمارستان را دارند توصیه می‌شود و نه هر فردی که علائم بیماری را به صورت خفیف دارد.

    رویت تاثیر دورهمی‌ها  در انتشار «اُمیکرون»

جماعتی در ادامه صحبت‌هایش درباره تاثیر دورهمی‌ها در انتشار سویه اُمیکرون اظهار کرد: اگرچه گزارشاتی از دورهمی‌ها داشتیم ولی معمولا با توجه به سیری که ویروس دارد اثرات آن هفته آینده مشخص می‌شود. در خیلی از کشور‌ها از جمله اتریش با انجام قرنطینه‌هایی به مدت سه هفته توانستند میزان مرگ و میر و بستری افراد را کاهش دهند و موفق هم بودند. در ایتالیا هم از چند روز قبل محدودیت در مجامع عمومی گذاشتند و ما هم پیشنهاد این محدودیت‌ها را دادیم. با توجه به اینکه امیکرون در کشور ما هفته گذشته شناسایی شده است و با توجه به زمان تکثیرش که حدود یک ونیم تا ۳ روز است، انتظار می‌رود که اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و واکسیناسیون انجام نشود، حداقل سه تا ۴ هفته آینده با اوج امیکرون در ایران مواجه شویم؛ از این رو تاکید بر پروتکل‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون دز سوم در زمان طلایی دو هفته پیش رو داریم.

      ساخت کیت تشخیص «اُمیکرون»  در انستیتوپاستور ایران

او ادامه داد: تدابیر ما رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت در مجامع و واکسیناسیون دز سوم است. با توجه به اینکه کیت تشخیص امیکرون در انستیتو پاستور ایران ساخته شده است و در اختیار استان‌ها قرار گرفت ولی با توجه به اینکه معمولا مبتلایان جوان بودند و سیستم ایمنی قوی داشتند و واکسیناسیون انجام دادند شاید با تعداد بالای امیکرون مواجه نبودیم. پروتکل‌های اولیه ما ارزیابی افراد بستری در بیمارستان‌ها بود و این سبب می‌شد بر اساس تست‌ها به آن میزان مبتلا به امیکرون شناسایی نکردیم.

    سه علامت شاخص «اُمیکرون»

او درباره تعداد مبتلایان به امیکرون در ایران گفت: تا امروز تعدادی از امیکرون گزارش شده است و با توجه به روند ادامه‌دار تست‌ها نمی‌توان تعداد دقیقی از مبتلایان اعلام کرد. ۹۰ درصد مبتلایان به امیکرون سه علامت شاخص دارند؛ سرفه، گلودرد و تب علائم آنها است و خیلی از افراد ممکن است فکر کنند دچار سرماخوردگی معمولی شدند که این امر هم بسته به بدن افراد و وجود یا عدم وجود بیماری زمینه‌ای متفاوت است.

     معیار رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور  باید تغییر کند

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره تغییر معیار رنگ بندی شهرهای کشور نیز بیان کرد: در جلسه‌ای که با وزیر بهداشت داشتیم بر این موضوع تاکید شد و جلسه‌ای متخصصین آمار وزارت بهداشت داشتند و به این نتیجه رسیدند که معیار رنگ بندی باید تغییر کند و میزان افراد مبتلا بر اساس بحث بستری نسبت به دلتا باید ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر باشد تا نتیجه رنگ بندی جدید به دست‌آید ولی این امر هنوز به صورت خام است و باید ببینیم رفتار ویروس چگونه خواهد بود.

    درمان در اُمیکرون

جماعتی درباره علائم ابتلا به امیکرون، خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد علائم این سویه سرفه، تب و گلودرد است و سایر علائم بر اساس فرد، سن او، بیماری زمینه‌ای و... متفاوت است که به صورت ضعف، کوفتگی، علائم عضلانی، سردرد و... بروز می‌یابد. امیکرون علامت اختصاصی ندارد اما اگر در جامعه‌ای سویه‌ای غالب شود علائم مشابه را هم منتسب به آن سویه می‌کنیم. در مورد درمان دو بحث کورتیکو استروئید و توسیلیزومب به عنوان درمان اساسی برای بیماری در نظر گرفته شده است. در مواردی که بیماری حاد نباشد درمان علامتی و بر اساس شکایت بیمار است. اگر بیمار دارای ریسک فاکتور سن بالا یا بیماری زمینه‌ای باشد توصیه به مصرف پکسلویید و مولنوپیراویر می‌کنیم. او افزود: مطالعاتی که انجام شد نشان داد که در مورد واکسن‌های مختلف زمان کاهش سطح آنتی‌بادی متفاوت است؛ مثلا در مورد واکسن‌های «این اکتیو» ویروس‌ها تا سه ماه سطح آنتی بادی بالا بوده است و بعد از سه ماه سطح آنتی بادی کاهش می‌یابد به همین دلیل توصیه کردیم به سرعت دز سوم تزریق شود. آنچه واکسن ساخت داخل است هم می‌تواند کاملا با واکسن خارجی برابری کند و در کشور ما هم مطالعاتی انجام شده است. توصیه بر تزریق دز سوم بر اساس در دسترس بودن واکسن اهمیت زیادی دارد و توصیه کشورها و سازمان جهانی بهداشت بر اساس مطالعات انجام شده در کشورها است که در کشور ما استرازنکا و پاستوکووک برای دوز سوم به عنوان واکسن متفاوت از پلتفرم اولیه توصیه می‌شود؛ البته باز هم در دسترس بودن واکسن اهمیت دارد و تزریق دوز سوم تاکید می‌شود. 

    واکسیناسیون  و محدودیت‌های هوشمند را جدی بگیریم

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره اینکه سویه‌ای از کرونا مخصوص ایران وجود دارد یا خیر، بیان کرد: ویروس در گردش است و همین سبب بروز جهش‌ها می‌شود. تاکنون جهش خاصی که مخصوص ایران باشد، نداریم و اکثر سویه‌ها در کل دنیا در گردش بودند. گاهی جهش‌ها به سمت بدتر شدن رفتار ویروس و گاهی به سمت بهتر شدن رفتار ویروس می‌رود. واکسن باعث می‌شود گردش ویروس در جامعه کم شده و سویه‌های جدید کمتر پدید‌اید و در وهله دوم سبب می‌شود که انتقال ویروس کند شود که سبب می‌شود جهش ویروس کمتر شود.  جماعتی درباره مدارس و مراکز آموزشی، گفت: توصیه ما این است که اگر می‌خواهند به شکل حضوری بازگشایی شود حتما باید پروتکل‌های بهداشتی به دقت رعایت شود و تعداد محدود دانش‌آموز و و دانشجو در مدارس رعایت شود تا بتوان به صورت حضوری بازگشایی را انجام داد، اما اگر شرایط به درستی رعایت نشود و ممکن است سبب انتقال بیماری شود، توصیه می‌کنیم وزارت آموزش و پرورش با اولیای مدارس شرایط لازم و کامل را برای رعایت پروتکل بهداشتی رعایت کنند تا دانش‌آموزان آسیب نبینند یا عامل شروع پیک بیماری نباشند.

 

ارسال نظر