آمارهایی که نشان از ابتلا دارند

۱۴۰۰/۰۹/۲۳ - ۰۰:۱۹:۳۲
کد خبر: ۱۸۴۹۴۲
آمارهایی که نشان از ابتلا دارند

گلی ماندگار|

 با اینکه بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان بازگشایی مدارس را برای دانش‌آموزان خطرآفرین دانستند و بسیاری از آنها بر این باور بودند که بازگشایی سراسری مدارس می‌تواند به افزایش میزان مبتلایان به کرونا در بین دانش‌آموزان منجر شود، اما با این حال تصمیم وزارت آموزش و پرورش بر این شد تا بعد از یک سال و اندی تعطیلی مدارس، دانش‌آموزان را به کلاس‌های حضوری بازگرداند. اتفاقی که شاید از خیلی جهات مثبت بود اما به نوعی بی‌گدار به آب زدن هم به حساب می‌آمد. حالا هر روز خبرهایی در مورد ابتلای دانش‌آموزان به کرونا در سراسر کشور به گوش می‌رسد. با اینکه خیلی از والدین و البته معلمان با بازگشایی مدارس موافق بودند، اما قرار بود این بازگشایی‌ها با رعایت کامل پروتکل‌ها انجام شود، اما از آنجایی که قبلا هم پیش بینی شده بود، کنترل کردن دانش‌آموزان رده سنی 8 تا 13 سال در فضای مدرسه اتفاقی نیست که بتوان به راحتی آن را انجام داد. حاصل این بازگشایی‌ها اما درگیری صدها خانواده‌ای است که فرزندانشان به کرونا مبتلا شده‌اند و تحصیل حضوری در مدرسه برایشان رنج مضاعف به همراه داشته است.

    ای کاش اول واکسن می‌زدند  بعد مدارس را باز می‌کردند

الهه، مادر مانی 13 ساله که حالا به کرونا مبتلا شده و در بیمارستانی در کرج بستری است به «تعادل» می‌گوید: خیلی خوشحال بودم که بالاخره پسرم به مدرسه می‌رود، در این مدت که مدارس تعطیل بودند و بچه‌ها به صورت مجازی درس می‌خواندند چیز زیادی یاد نگرفتند. اما با بازگشایی مدارس هر چند که فقط 3 روز در هفته بود، اما می‌شد فهمید که چقدر در میزان یادگیری بچه‌ها موثر است. ولی واقعا فکر نمی‌کردم که این مدرسه رفتن باعث بشود که پسرم کرونا بگیرد و در بیمارستان بستری شود. روزهای سختی را می‌گذرانیم، البته خدا رو شکر پسرم رو به بهبود است، اما در همین بیمارستان چند نفر دیگر هستند که بچه‌هایشان بعد از رفتن به مدرسه به کرونا مبتلا شده‌اند.‌ای کاش آموزش و پرورش اول به دانش‌آموزان هر دو دوز واکسن را می‌زد و بعد حضور در مدرسه را اجباری می‌کرد. او درباره چگونگی رعایت پروتکل‌ها در مدارس می‌گوید: قطعا هیچ مدرسه‌ای نیروی کافی برای نظارت دایمی بر بچه‌ها ندارد، کنترل کردن پسر بچه‌ها سخت‌تر هم هست. می‌خواهند بعد از مدت‌ها با دوستانشان باشند، انرژی شان را تلخیه کنند. من هر روز به پسرم تاکید می‌کردم که ماسک را از صورتش بر ندارد، برایش الکل و دستکش می‌گذاشتم، اما واقعا نمی‌دانم معلم‌ها چقدر به این مسائل توجه می‌کنند. 

    در تمام طول مدت همه‌گیری کرونا  بی‌برنامه عمل کردیم

پروانه مادر آرشام 12 ساله است که پسرش از یک هفته پیش به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری بوده و حالا در حال ترخیص است. او نیز درباره دلایل مبتلا شدن فرزندش به تعادل می‌گوید: در تمام طول مدت همه‌گیری ما تلاش کردیم که فرزندمان را از خانه بیرون نبریم، تمام پروتکل‌ها را رعایت کنیم، اما وقتی مدرسه رفتن اجباری شد و قرار شد که سه روز در هفته را در مدرسه بگذرانند، دیگر کاری از دست ما ساخته نبود. حالا پسرم به کرونا مبتلا شده، یک هفته در بیمارستان بستری بود و خدا را شکر بهبود نسبی پیدا کرده و قرار است بقیه طول درمانش را در خانه سپری کند. 

او در مورد سختی‌ها و مشکلات آموزش مجازی می‌گوید: درست است که ما به دلیل اینکه هیچ تجربه‌ای در زمینه آموزش مجازی در کشورمان نداریم، برایمان بسیار سخت است، به خصوص برای خانواده‌ها، من همین یک فرزند را دارم اما فکر کنید خانواده‌ای که 2 یا 3 فرزند مدرسه‌ای دارد، در این مدت چه سختی‌هایی را تحمل کرده، اما بازگشایی مدارس در حالی که هنوز خیلی‌ها واکسن نزده‌اند و امکان انتقال بیماری وجود دارد، کار عاقلانه‌ای نبود. من امسال دیگر فرزندم را به مدرسه نمی‌فرستم، حتی اگر مجبور باشد امسال را ترک تحصیل کند، این کار را می‌کنم. تا زمانی که شرایط مساعد نشود، دیگر نمی‌گذارم به مدرسه برود. 

    با این شرایط  چاره‌ای جز آموزش حضوری نبود

علی عبداللهی، کارشناس آموزش و دبیر دبیرستان درباره وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در دوران کرونا به تعادل می‌گوید: با این شرایط که بیش از 3 میلیون دانش‌آموز از تحصیل بازماندند و حتی پلتفرم شاد هم نتوانست به خوبی در زمینه تحصیل دانش‌آموزان فعالیت کند، چاره‌ای جز بازگشایی مدارس نبود. اما مساله اینجاست که ما حتی در طول یک سال اول هم که مدارس تعطیل بودند به این فکر نکردیم اگر کرونا ادامه پیدا کند، باید زیرساخت‌های لازم برای آموزش مجازی را فراهم کنیم. متاسفانه آموزش و پرورش در این زمینه بسیار بد عمل کرد. اینکه شما نتوانید در شرایط اضطرار وضعیت را کنترل کنید، نشان از بی‌توجهی به زیر ساخت‌هایی دارد که باید سال‌ها پیش در مورد آن فکر می‌شد.

    ما شکست خورده‌ایم

این کارشناس آموزش در بخش دیگری از سخنانش در مورد میزان موفقیت آموزش مجازی در کشور طی یک سال گذشته می‌گوید: به‌طور قطع می‌گویم ما در این زمینه شکست خورده‌ایم. کاملا واضح است که دانش‌آموزان با افت تحصیلی بالایی مواجه شده‌اند. معلم‌ها برای چنین روزهایی آموزش ندیده‌اند و بسیاری از آنها نتوانستند آنطور که باید از پس این آموزش‌ها بر بیایند. در واقع ما همچنان در موضع غافلگیری قرار داریم و حتی با گذشت این همه زمان هنوز هم نتوانسته‌ایم، اوضاع را سر و سامان بدهیم. در نهایت هم با بازگشایی شتابزده مدارس باعث شدیم که تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان به کرونا مبتلا شوند. 

    اخبار ضد و نقیض  آمار دانش‌آموزان مبتلا به کرونا

طی روزهایی گذشته برخی از خبرگزاری‌ها از آمار ابتلای بیش از 2 هزار دانش‌آموز در طی دو هفته اول بازگشایی مدارس خبردادند. خبری که البته هیچ واکنشی از سوی مسوولان وزارت آموزش و پرورش به دنبال نداشت و کسی خود را در این رابطه ملزم به پاسخگویی ندانست. اما خبر دیگری که باعث شد تا بالاخره یکی از مسوولان در این مورد اظهارنظر کند، آمار ابتلای یک هزار و 530 دانش‌آموز به کرونا در خراسان رضوی بود که البته مدیرکل آموزش و پرورش این استان از والدین خواست دانش‌آموزان دارای علایم کرونا را به مدرسه اعزام نکنند و در رابطه به آمار اعلام شده هم گفت: در حوزه آمار و ارقام با توجه به اینکه سامانه سلامت در اختیار وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و معمولا هم بر مبنای رده سنی، آمار مبتلایان را اعلام می‌کنند، بنابراین در آمار اعلام شده ممکن است برخی حتی دانش‌آموز هم نباشند. او در ادامه توضیح داد: به عنوان مثال در حوزه واکسیناسیون، در آمارهای اعلام شده از سوی اداره کل آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی اختلافی وجود داشت که بررسی‌ها نشان داد، گاها اسامی برخی از دانش‌آموزان ترک‌تحصیل کرده یا ازدواج کرده و… که در سامانه دانش‌آموزی ثبت نشده‌اند با در نظر گرفتن شرایط سنی به عنوان دانش‌آموز لحاظ شده‌اند. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: اگر اطلاعات و آمار عنوان شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی در اختیار آموزش و پرورش استان قرار بگیرد، آموزش و پرورش می‌تواند دقیقا بگوید چه تعدادی دانش‌آموز در لیست مبتلایان وجود دارد و قطعا تعداد آنها به هر میزانی که باشد بخشی از جامعه هستند و باید افرادی که با آنها مواجهه و برخورد داشته‌اند رهگیری شوند.

این در حالی است که وزیر کشور در نشست خبری هفته گذشته خود در پاسخ به این سوال که آیا واقعا بازگشایی مدارس منجر به ابتلای تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان به کرونا شده است گفت: وضعیت نابسامان یا وضعیت جدیدی در حوزه مدارس نداشتیم. این موارد لزوما مربوط به بازگشایی مدارس است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم تاکنون درباره این قضیه اظهارنظر نکرده است. به هر حال نمی‌توانیم اکنون به این آمار استناد کنیم و باید توسط همکاران ما در وزارت بهداشت درباره آن اظهارنظر شود.

    آمارهایی که نشان از ابتلا دارد

بسیاری از اخبار نشان از ابتلای دانش‌آموزان به کرونا دارد، به‌طور مثال اخبار حکایت از ابتلای 150 دانش‌آموزبه کرونا در شهر قم دارد. این آمار در یک بازه زمانی 2 هفته‌ای با شمارش تست‌های مثبت اعلام شده است. 16 دانش‌آموز در استان بوشهر به کرونا مبتلا شده‌اند. 163 دانش‌آموز در استان اصفهان، 242 دانش‌آموز در استان کهگیلویه و بویر احمد، 28 دانش‌آموز در قزوین و... اینها همه آماری است که به‌طور رسمی منتشر شده است. هنوز آمار دقیقی از ابتلای دانش‌آموزان دراستان‌ها و شهرهای دیگر منتشر نشده، اما آنچه مسلم است اگر این روند ادامه داشته باشد، با توجه به اینکه ویروس تازه‌ای هم به جمع ویروس‌های قبلی کرونا اضافه شده، می‌توان نگران بود که بازگشایی مدارس به موج عظیمی از همه‌گیری کرونا در بین دانش‌آموزان تبدیل شود. 

 

ارسال نظر