مددکاری در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود

۱۴۰۰/۰۹/۱۳ - ۰۴:۲۰:۵۱
کد خبر: ۱۸۴۶۴۴
مددکاری در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود

این روزها برخی از جانبازان در شهرها و استان‌های مختلف به دلیل آنچه محقق نشدن حقوق حقه خود می‌دانند دست به اعتراضاتی زده‌اند. افرادی که سال‌های سال برای پاسداری از خاک این کشور در جبهه‌ها جنگیده و عوارض این جنگ را باید تا پایان عمر با خود داشته باشند، حالا مجبورند برای احقاق حقوقشان در خیابان‌های شهر تجمع کنند. این در حالی است که خیلی از این افراد به دلیل حضور در شرایط جنگی و مواجهه‌ها با خطرات از نظر روحی و روانی هم بسیار آسیب دیده‌اند. اما مساله اینجاست که چقدر به مشکلات روحی این افراد رسیدگی شده است. در سازمان عریض و طویلی مانند بنیاد شهید، تا چه اندازه به مددکاری و روان درمانی این افراد توجه شده است؟ اصلا کسی می‌داند «ترما» بعد از حادثه چیست؟ اصلا تا به حال مسوولان به این مساله فکر کرده‌اند که جانبازان علاوه بر اینکه ممکن است عضوی از اعضای بدن خود را از دست داده باشند یا به دلیل شیمیایی شدن در میدان جنگ با مشکلات تنفسی مواجه باشند، تمامی آنها به دلیل حضور در مناطق پر خطر چقدر می‌توانند از نظر روحی و روانی آشفته باشند. برای رفع این آشفتگی تا به حال چه کارهایی انجام شده است. مساله مهم اینجاست که در هیچ زمینه‌ای در کشور ما مساله مددکاری اجتماعی جدی گرفته نمی‌شود. 

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به جایگاه واحد در کشور، گفت: اقتدار و امنیت لازم به حوزه مددکاری اجتماعی داده نمی‌شود. سید حسن موسوی چلک به تقویت مددکاری در بنیاد شهید اشاره کرد و گفت: یکی از سازمان‌هایی که خدمات مددکاری اجتماعی ارایه می‌دهد، بنیاد شهید است و معمولاً در بسیاری از کشورها حمایت‌های روانی و اجتماعی از خانواده‌هایی که به دلایل مختلف در جنگ آسیب می‌بینند صورت می‌گیرد و در کشور ما نیز از جانبازان، آزادگان و خانواده‌های شهدا حمایت می‌شود.

او تأکید کرد: از ابتدای تأسیس بنیاد شهید واحدهای مددکاری اجتماعی نسبت به ارایه خدمات به افراد تحت پوشش اقدام کرده‌اند، سالیان سال است که مددکاری اجتماعی در این نهاد ارایه می‌شود و از این موضوع می‌توان در جهت تدوین مداخلات مددکاری اجتماعی مبتنی بر زیست‌بوم کشور بهره برد. نکته مهمی که وجود دارد، این است که انتظار می‌رود در دوره جدید بنیاد شهید در ادامه و استمرار کارهایی که در گذشته انجام می‌شده، قاضی‌زاده هاشمی رییس جدید بنیاد شهید اهتمام و توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد و تقویت مددکاری اجتماعی را در بنیاد شهید در دستور کار قرار دهد.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: اعتقاد دارم به رغم اینکه بخش عمده‌ای از این کار توسط واحد مددکاری اجتماعی انجام می‌شود، اما جایگاه، اقتدار و امنیت لازم به حوزه مددکاری داده نمی‌شود البته تلاش‌هایی که در گذشته شده را نادیده نمی‌گیریم اما ظرفیت‌های مددکاری اجتماعی و قابلیت‌ها و کارکردهایی که مددکاران اجتماعی در بنیاد شهید می‌توانند داشته باشند، زمینه رضایت بیشتری را برای ذی‌نفعان به دنبال خواهد داشت به همین دلیل توسعه کمی و کیفی و افزایش ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها، اختیارات و مسوولیت‌های حوزه مددکاری اجتماعی باید بیش از گذشته مد نظر قرار گیرد.

موسوی چلک افزود: با اطمینان می‌گویم اگر واحد مددکاری در بنیاد شهید تقویت شود و ارتباط مددکاران با خانواده‌ها بیش از گذشته باشد، بسیاری از مسائل و مشکلات این قشر از افراد جامعه می‌تواند توسط مددکاران اجتماعی، شناسایی، مداخله و رصد شود و در نهایت در اختیار مسوولان ذی‌ربط قرار گیرد.

به گفته او، ارتباط با خانواده‌ها، آماده‌سازی و مراقبت از آنها نیز از جمله اقداماتی است که مددکاران می‌توانند انجام دهند و آنچه امروز انجام می‌شود، درصد کمی از ظرفیت و قابلیت‌های مددکاران است.

او افزود: بنابراین اگر رویکرد مدیریت مورد در مددکاران اجتماعی انجام و برای همه افراد تحت پوشش این نهاد پرونده مدیریت مورد تشکیل شود به گونه‌ای که مدیریت واحد در پذیرش با مددکاران اجتماعی باشد، در حوزه‌های مسکن، اشتغال، آموزش و درمان اگر این افراد با مشکل مواجه شوند، توسط واحد مددکاری به واحدهای دیگر ارجاع داده می‌شود و هر مددکار مسوول یک پرونده یک فرد و خانواده در بنیاد شهید خواهد شد و اینگونه است که می‌توان برنامه‌ریزی‌هایی را متناسب با نیازها و شرایط تدوین کرد که رضایت ذی‌نفعان بنیاد شهید را در این شرایط افزایش دهد.رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اظهار داشت: با توجه به تجربه زیستی که در حوزه ارایه خدمات اجتماعی به جامعه ایثارگری داریم، می‌توانیم مدل‌هایی را تعریف و آن را به جامعه جهانی ارایه دهیم.

موسوی چلک گفت: بنیاد شهید با توجه به گروه‌های هدف خود و متناسب با شرایط فرهنگی و نیازهای آنها و همچنین اختیارات قانونی که دارد، نیازمند تدوین نظام‌نامه مددکاری اجتماعی خاص است که می‌تواند از نظر اجرایی و ساختاری، هماهنگی خوب درون‌سازمانی را ایجاد نماید و ما نیز در انجمن مددکاران اجتماعی طی مکاتبه‌ای اعلام آمادگی کردیم که می‌توانیم در این کار به آنها کمک کنیم تا مطالبات به حق جامعه به شکل تخصصی شناسایی و رفع شود.

 

ارسال نظر