سومین گزینه وزارت آموزش و پرورش معرفی شد

۱۴۰۰/۰۸/۲۷ - ۰۳:۴۲:۵۳
کد خبر: ۱۸۴۱۰۶
سومین گزینه وزارت آموزش و پرورش معرفی شد

تنها یک روز پس از آنکه «مسعود فیاضی» نتوانست برای تصدی وزارت آموزش و پرورش از مجلس رای اعتماد بگیرد، گزینه وزارت به مجلس معرفی شد. «یوسف نوری» در واقع سومین گزینه پیشنهادی رییس‌جمهوری برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش است که به مجلس معرفی می‌شود. حالا باید دید آیا نوری می‌تواند رای اعتماد از مجلس دریافت کند و آیا این رای اعتماد بر اساس بررسی سوابق او داده خواهد شد یا تنها به این دلیل خواهد بود که نمایندگان باید هرچه سریعتر در این باره تصمیم بگیرند و به نوعی چوب لای چرخ دولت نگذارند. 

    مروری بر سوابق «یوسف نوری»

یوسف نوری متولد سال ۱۳۴۰ در استان ایلام است. وی دارای مدرک فوق دیپلم پرورشی از تربیت معلم، کارشناسی برنامه‌ریزی امور تربیتی، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دکترای مدیریت گردشگری از دانشگاه علامه طباطبایی است.

در سوابق شغلی نوری ریاست اسبق مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش، مدیرکل اسبق بودجه وزارت آموزش و پرورش، متخصص گردشگری کودک، رییس کمیته گردشگری کودک اتاق بازرگانی ایران و مسوول خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به چشم می‌خورد. وی در حال حاضر کارمند رسمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی است. نوری جانباز دوران دفاع مقدس است و سابقه حضور ۵۳ ماه در جبهه و ۴۰ ماه در مناطق جنگ زده دارد.

    سوابق شغلی

١- مدیر سازمان‌های مردم نهاد و خیرین دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی تهران ۱۳۹۹ تاکنون

٢- نماینده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در دولت و مجلس شورای اسلامی ۱۳۹۸-۱۳۹۹

٣- معاون اجرایی معاون توسعه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی ۱۳۹9-۱۳۹7

۴- مدیر تامین مالی گروه پتروشیمی‌های خط اتیلن مرکز و عضو هیات‌مدیره پتروشیمی جهرم ۱۳۹۴ - ۱۳۹۷

۵- مشاور اقتصادی هلدینگ کشاورزی کوثر بنیاد شهید و ایثارگران انقلاب اسلامی ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴

۶- رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲

۷- مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹

۸- معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش شهر تهران و استان ایلام در سال‌های ۸۵ تا ۱۳۸۶ و ۷۴ تا ۱۳۷۷

۹- رییس سازمان آموزش وپرورش استان ایلام ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵

۱۰- معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام ۷۴ تا ۱۳۷۷

او همچنین در دانشگاه علامه طباطبایی (دانشکده مدیریت و حسابداری)، دانشگاه پیام نور تهران، دانشگاه علمی کاربردی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد ایلام)، مراکز تربیت معلم، ضمن خدمت فرهنگیان، دبیر دانشسرای تربیت معلم، مدارس متوسطه، راهنمایی و ابتدایی تدریس کرده است.

    اما و اگرهای رای اعتماد  به سومین گزینه وزارت

مساله اینجاست که این‌بار هم ممکن است نمایندگان با بررسی مدارک تحصیلی و شغلی سومین گزینه هم به این نتیجه برسند که او نیز توانایی تکیه زدن بر کرسی وزارت آموزش پرورش را ندارد یا اینکه این‌بار گزینه سوم موفق به کسب رای اعتماد مجلسیون می‌شود. 

    نظرمان جلب نشود عبور می‌کنیم

رضا حاجی‌پور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره می‌گوید: بالاخره ایشان مسوول بودجه وزارت آموزش و پرورش و زمانی مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام بودند؛ با این وجود باید دید نتیجه بررسی کمیسیون آموزش درباره ایشان چیست.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا دو گزینه قبلی دولت برای وزارت آموزش و پرورش نتوانستند از نمایندگان مجلس رای اعتماد بگیرند، می‌گوید: بر اساس بررسی‌هایی که در کمیسیون انجام شد درباره دو گزینه قبلی نظر داده شد، ما در کمیسیون، وزیر و معاون وزیر سابق هم داریم. از طرفی اعضای کمیسیون همگی کسانی هستند که از صف تا ستاد در این حوزه کار کرده‌اند و آدم‌های بیگانه نسبت به مسائل آموزشی در آموزش‌وپرورش و آموزش عالی نیستند. بنابراین گزینه‌های معرفی شده برای وزارت آموزش و پرورش براساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، مدارک، دانش و داشته‌هایی که دارند مورد بررسی قرار می‌گیرند. او ادامه می‌دهد: اینگونه نیست که برخی فکر می‌کنند در کمیسیون دارد سلیقه‌ای عمل می‌شود، اصلاً چنین چیزی امکان ندارد. همه افرادی که در کمیسیون آموزش هستند کسانی بودند که در استان‌ها تلاش کردند آقای رییسی، رییس‌جمهور شود. بنابراین کسی در کمیسیون از حیث خط و ربط سیاسی نمی‌خواهد سلیقه‌ای عمل کند.

حاجی‌پور یادآور می‌شود: بعضی از رسانه‌ها دنبال این هستند که بگویند کمیسیون برای خودش گزینه‌ای دارد؛ درصورتی‌که اصلاً چنین چیزی نیست. این گزینه هم (یوسف نوری) اگر نتواند براساس مدارک و داشته‌هایی که دارد از خودش دفاع کند و براساس برنامه‌هایی که ارایه می‌دهد نظر کمیسیون آموزش را جلب کند به راحتی از کنار آن عبور نمی‌کنیم.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: آینده کشور در دست آموزش و پرورش است. این وزارتخانه جزو پایه‌های اصلی دولت است، اگر آموزش و پرورش خوب نباشد ساختار سازمانی و اجرایی سایر وزارتخانه‌ها با مشکل مواجه می‌شود؛ بنابراین وزارت آموزش و پرورش پیشانی دولت است. انشاءالله کمیسیون آموزش مجلس با بررسی‌هایی که انجام می‌دهد بتواند نظر درستی را در خصوص وزیر پیشنهادی جدید اعلام کند.

 

ارسال نظر