برخی روستاهای هرمزگان 100 درصد تخریب شده اند

۱۴۰۰/۰۸/۲۵ - ۰۴:۴۵:۵۴
کد خبر: ۱۸۴۰۴۰
برخی روستاهای هرمزگان 100 درصد تخریب شده اند

تعادل|

 همه‌چیز آرام بود، ساعت سه بعدازظهر در شهرهای جنوبی یعنی خواب قیلوله بسیاری از اهالی. اکثر افراد صبح‌ها قبل از طلوع آفتاب از خانه بیرون می‌روند و رهسپار کسب و کارشان می‌شوند و ظهر به خانه بر‌می‌گردند و بعد از ظهر هم به قول خودشان وقتی «کمر آفتاب شکست» دوباره رهسپار کسب و کارشان می‌شوند. اما روز یکشنبه برای اهالی هرمزگان، بندرعباس، کیش و خیلی از شهرهای دیگر در جنوب کشور، کابوسی بود که انگار خیال تمام شدن نداشت. دقیقا راس ساعت 15 و 36 دقیقه اولین زمین لرزه با شدت 3/6 ریشتر به وقوع پیوست. برای خیلی از اهالی شهرهای جنوبی که این زلزله شدید را حس کردند، زمان طولانی سپری شد تا زمین آرام بگیرد اما تنها دو دقیقه بعد از زلزله اول زلزله دیگری به‌شدت 4/6 ریشتر به وقوع پیوست. باور کردنی نبود، خیلی‌ها هراسان و سراسیمه به خیابان‌ها ریختند، در همین گریزهای سراسیمه بود که دو نفر جان باختند. 

   پس‌لرزه‌ها ادامه دارد

از روز یکشنبه ساعت 15 و 36 دقیقه که اولین زلزله به وقوع پیوست و دو دقیقه بعد از آن زلزله دوم با شدت بیشتری به وقوع پیوست زمین هنوز آرام نگرفته و پس‌لرزه‌ها ادامه دارد. بسیاری از مردم یکشنبه شب را در خیابان‌ها سپری کردند و مسوولان اعلام کرده‌اند که بهتر است تا اطلاع ثانوی کسی در خانه‌ها ساکن نشود. طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی هلال احمر تعداد زخمی‌های زلزله به 99 نفر افزایش یافته و از این تعداد تنها 8 نفر بستری شده‌اند و بقیه افراد به درمان سرپایی احتیاج داشته و فوتی‌ها دو نفر بوده‌اند. 

   ترس و دلهره وجودمان را فراگرفت

فرانک 50 ساله ساکن بندر عباس به خبرنگار «تعادل» می‌گوید: خیلی وحشتناک بود، این زلزله انگار با تمام زلزله‌های دیگری که در تهران و دیگر شهرها آمده بود فرق داشت، من سال‌ها در تهران زندگی کرده بودم و زلزله تهران را به یاد دارم، اما این یکی خیلی فرق داشت، صدای وحشتناک، شدت لرزه‌ها به قدری زیاد بود که نمی‌توانستیم از جایمان تکان بخوریم. پس‌لرزه‌ها هم تا صبح دوشنبه‌شدتشان زیاد بود و کم‌کم از شدت آنها کاسته شد.  او در مورد قطعی آب و برق در مناطق زلزله زده گفت: تا صبح دوشنبه بسیاری از منطقه‌ها آب و برق نداشتند، اما از اوایل صبح کم کم هم آب وصل شد و هم برق. در این زمینه مشکلی نداریم و فقط مساله این است که بسیاری از افراد خانه‌هایشان به قدری آسیب دیده که دیگر نمی‌توانند در آن ساکن شوند.

     اکثر خانه‌ها دیگر امن نیستند

علی 45 ساله یکی دیگر از ساکنان بندرعباس به خبرنگار تعادل می‌گوید: با شرایطی که خانه‌ها دارند رفتن به آنها عین بی‌احتیاطی است، اکثر خانه‌ها نیاز به بازسازی و ایمن‌سازی دارند. ممکن است با یک زمین لرزه دیگر خیلی از خانه‌ها خراب شوند. متاسفانه خانه‌های نوساز بیشتر از قدیمی سازها آسیب دیده‌اند. او نیز شب زلزله را به همراه خانواده‌اش در خیابان به صبح رسانده و می‌گوید خانه شان برای بازگشت امن نیست. 

    وضعیت خانه‌های بومی و روستایی بدتر است

پیروز بنایی، یکی از کارمندان استانداری هرمزگان نیز در این باره به تعادل می‌گوید: وضعیت خانه‌های بومی اصلا خوب نیست، خیلی از آنها تخریب شده‌اند. اکثر خانه‌هایی که در روستاها و محله‌های فقیرنشین شهرها هستند آوار شده‌اند، البته خدا را شکر ساعتی که زلزله به وقوع پیوسته ساعتی نبوده که افراد در خواب عمیق باشند و تلفات جانی زیادی به جا نگذاشته البته تعداد قابل توجهی مصدوم شده‌اند اما فوتی‌ها بسیار کم و در حد دو، سه نفر بوده‌اند. او می‌افزاید: در این شرایط بیشتر روستاها و خانه‌های روستایی هستند که آسیب می‌بینند و باید به وضعیت آنها پیش از همه رسیدگی شود. 

    خسارت 700 میلیارد تومانی  به زلزله‌زدگان هرمزگان

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان در جمع خبرنگاران، گفت: طبق برآورد صورت گرفته میزان خسارت زمین لرزه به واحدهای مسکونی و زیرساخت‌ها در استان هرمزگان بالغ بر 700 میلیارد تومان است. همچنین حدود 3000 واحد مسکونی در روستاها و مناطق کانون این زلزله، نیازمند بازسازی، تعمیر و احداث هستند. دوستی تصریح کرد: تاکنون 2500 تخته چادر جهت اسکان اضطراری در مناطق زلزله زده استان هرمزگان توزیع شده است و 500 تخته چادر دیگر طی امروز توزیع خواهد شد. بازسازی منازل آسیب دیده و واحدهای تخریب شده به ویژه در روستاهای گیشان غربی و آب شیرین بخش فین شهرستان بندرعباس در اولویت قرار دارد. او افزود: اسکان اضطراری مردم در روستاهای کانون زلزله در بخش فین شهرستان بندرعباس با برپایی چادر آغاز شد. برق بیشتر روستاهای مناطق زلزله زده نیز وصل شده است.

    نیروهای امدادی ارتش  در هرمزگان مستقر هستند

همچنین سخنگوی ارتش از استقرار بالگردها و نیروهای واکنش سریع در مناطق زلزله زده و آمادگی کمک دهی به مردم شریف هرمزگان خبر داد. امیر سرتیپ شاهین تقی خانی در مصاحبه با برنامه «رویداد» رادیو گفت‌وگو در رابطه با آخرین جزییات امداد رسانی به زلزله‌زدگان و هموطنان هرمزگانی اظهار کرد: همه از ابتدا پای کار بودند و پس از دستور رییس‌جمهور و حضور معاون اول در منطقه، همه دستگاه‌ها و نیز نیروهای مسلح در منطقه حاضر شدند. تقی خانی اضافه کرد: در ارتش نیز امیر محمدی که معاون اجرایی و رییس ستاد بحران ارتش هستند در کانون زلزله حاضر شدند و نیروهای ارتش اعم از بالگردها، تیم‌های واکنش سریع، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اعلام آمادگی کردند.

   پرداخت 220 میلیون تومان وام و کمک بلاعوض به زلزله‌زدگان 

اکبر نیکزاد، رییس بنیاد مسکن نیز به ایسنا گفت: هموطنانی که خانه‌های آنها در جریان زلزله هرمزگان تخریب یا دچار آسیب شده به هیچ عنوان نگران بازسازی خانه‌های خود نباشند و به هر نفر مجموعا 220 میلیون تومان وام، کمک بلاعوض و کمک هزینه اسکان موقت پرداخت می‌شود. او افزود: طبق آخرین میزان تسهیلات مصوب احتمالا 150 میلیون تومان وام، 50 میلیون تومان کمک بلاعوض و 20 میلیون تومان برای اسکان موقت به زلزله‌زدگان استان هرمزگان اختصاص پیدا می‌کند.

    بازدیدهای مسوولان از وعده تا عمل

باز هم بازدیدهای مسوولان از مناطق زلزله زده آغاز شده است، همیشه بعد از زلزله مسوولان می‌روند به مردم دلگرمی می‌دهند و بعد از چند ماه همه‌چیز فراموش می‌شود. مگر زلزله بم نبود، زلزله ورزقان و اهر در آن زمستان استخوان سوز، زلزله کرمانشاه چند درصد از زلزله‌زدگان هنوز در کانکس زندگی می‌کنند؟ خانه‌های ویران شده چند نفر از آنها ساخته شده و تحویلشان شده است؟  حالا هم مسوولان به اهالی روستاهای هرمزگان و دیگر افرادی که در شهرهای کوچک و بزرگ خانه‌هایشان آسیب دیده وعده مساعدت و یاری می‌دهند، بازسازی خانه‌ها، پرداخت کمک‌های بلاعوض، هزینه اسکان موقت و ... اما این وعده‌ها چقدر اجرایی خواهد شد مساله‌ای است که تنها زمان آن را مشخص می‌کند.

   معاون اول رییس‌جمهور و وزیر نیرو  به جنوب رفتند

 محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور و علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در این بازدید از بخش‌های مختلف آبشیرینکن یکصدهزار متر مکعبی بازدید و از نزدیک بر روند آب تولیدی آن نظارت کردند. مخبر در این بازدید با تاکید بر پایداری وضعیت آب مرکز استان افزود: خوشبختانه روند تامین آب در سایت یکصدهزار متر مکعبی با تمام ظرفیت در مدار است و نگرانی از بابت ایجاد خسارت و کمبود آب نیست. محرابیان وزیر نیرو نیز در این بازدید گفت: تمامی امکانات برای تامین آب مناطق زلزله زده بسیج شده و مشکلی از نظر تامین آب به ویژه مرکز استان هرمزگان وجود ندارد.

   آسیب دیدن 3000 واحد مسکونی در هرمزگان

اسماعیل نجار نیز در جلسه ستاد بحران استانداری هرمزگان افزود: 165 میلیون تومان وام روستایی و 185 میلیون تومان وام شهری برای بافت‌های آسیب دیده در نظر گرفته شده است. او با اشاره اینکه مبلغ 20 میلیون تومان به عنوان مسکن موقت در نظر گرفته شده است، گفت: کمک‌هایی شامل، چادر، تسهیلات ساخت مسکن، کمک‌های بلاعوض و بازسازی جایگاه‌های احشام در اختیار زلزله‌زدگان قرار می‌گیرد. مراحل ساخت و ساز بافت‌های آسیب دیده با موافقت معاون اول رییس‌جمهور به زودی آغاز می‌شود.

    برپایی بیش‌از 600 چادر  در مناطق زلزله‌زده در هرمزگان

محمدحسن قوسیان‌مقدم، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر نیز درباره آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده در جنوب کشور اظهار کرد: دقایقی پس از زلزله نخستین گروه از امدادگران در استان هرمزگان فعالیت خود را آغاز کرده و تیم‌های ارزیاب نیز به مناطق دارای بیشتری تاثیر از زلزله اعزام شدند. او با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر همچنان در آماده‌باش است، گفت: در مجموع بیش از ۶۰۰ چادر برای اسکان اضطراری در استان هرمزگان دایر شده که از این تعداد حدود ۴۰۰ تخته چادر در بندرعباس و بیش از ۲۲۰ چادر نیز در مناطق روستایی برپا شده است تا هموطنانی که امشب را در بیرون از منازل خود هستند، در این چادرها اسکان پیدا کنند.

   تخریب 30 واحد مسکونی در روستای گیشان غربی 

مهرداد حسن زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با بیان اینکه زلزله موجب تخریب 30 منزل مسکونی در روستای گیشان غربی از توابع شهر فین شده است، گفت: 70 درصد این منازل مسکونی، صد درصد تخریب شده است.

به گفته او، بیشتر تخریب‌ها در بخش روستایی انجام شده اما منازل شهری هم در برخی مناطق آسیب‌های جدی دیده‌اند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از مردم خواست تا اطلاع ثانوی از رفتن به داخل خانه‌ها جلوگیری کنند، تا شرایط عادی شود. 

 

ارسال نظر