حضور در مدرسه اختیاری نیست

۱۴۰۰/۰۸/۰۵ - ۰۴:۰۹:۲۷
کد خبر: ۱۸۳۳۷۴
حضور در مدرسه اختیاری نیست

گلی ماندگار|

 کلاف سردرگم بازگشایی مدارس هر روز یک گره دیگر به آن اضافه می‌شود و هر مقام و مسوولی نسبت به جایگاهی که دارد، اظهارنظر می‌کند، اینکه یک روز می‌گویند مدارس باز می‌شوند اما حضور در کلاس‌های درس اختیاری خواهد  بود و روز دیگر این مساله تکذیب می‌شود. قرار بود نیمه دوم مهر آغاز بازگشایی مدارس باشد و به اول آبان موکول شد و حالا قرار است نیمه دوم آبان و اول آذر بازگشایی‌ها به ترتیب انجام شود. این در حالی است که کرونا همچنان در حال قربانی گرفتن است و آمار جان باختگان این بیماری 3 رقمی است. از سوی دیگر امکانات برای درمان کودکان در تمام بیمارستان‌ها و البته در شهرهای کوچک و بزرگ به میزان کافی وجود ندارد. اما از سوی دیگر تعطیل بودن مدارس نیز مشکلات زیادی را به وجود آورده اینکه تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان به دلیل دسترسی نداشتن به آموزش مجازی مجبور به ترک تحصیل شده‌اند و بازدهی این نوع آموزش بسیار پایین بوده است. از سوی دیگر کم تحرکی و بی‌تحرکی دانش‌آموزان در طولانی مدت نیز می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری داشته باشد و حالا خانواده‌ها بر سر دوراهی رفتن یا نرفتن فرزندانشان به مدرسه مانده‌اند. بسیاری از والدین معتقدند که مدارس باید باز شوند و تدریس حضوری بعد از دو سال دوری بچه‌ها از مدرسه دوباره از سرگرفته شود و برخی دیگر معتقدند حتی اگر یک سال فرزندشان از تحصیل دور بماند اجازه حضور او در مدرسه را در این شرایط کرونایی نمی‌دهند.  این مساله هم به گونه‌ای تبدیل به معضل شده و حالا معلوم نیست که بالاخره مدارس بازگشایی می‌شوند یا نه؟ اصلا آموزش و پرورش چه تدابیری برای بازگشایی مدارس در این شرایط اندیشیده است و تا چه میزان می‌تواند این برنامه‌ریزی‌ها را عملی کند؟

    مردم باید حرف ما را گوش کنند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اخبار ضدونقیض از بازگشایی مدارس نظیر اظهارات رییس کمیسیون آموزش مبنی بر اختیاری بودن حضور در مدارس اظهار کرد: اگر ما مسوول بازگشایی هستیم، مردم باید حرف ما را گوش بدهند. اگر جزییات بازگشایی را از ما می‌خواهید، ما توضیح داده‌ایم. الگوی بازگشایی را با هماهنگی ستاد ملی کرونا در شهریور ماه تدوین و ابلاغ کردیم و بر اساس همان مصوبه و پیش‌بینی‌های وزارت بهداشت و ستادملی قرار بود مدارس روستایی و عشایری از اول مهرماه باز باشند که ۴۵ درصد مدارس ما باز هستند.

     بازگشایی مدارس متوسطه دوم  از ۱۵ آبان و متوسطه اول از ابتدای آذر

علیرضا کاظمی ادامه داد: برای مابقی مدارس نیز طراحی کردیم که از اول آبان ماه فرایند بازگشایی را آغاز کنند و بین ۱۵ آبان تا اول آذر با توجه به شرایط مدرسه و اقداماتی که باید در مدرسه انجام شود، بازگشایی را انجام دهند. مصوبه ستادملی کرونا روشن است. در مصوبه گفته شده که مدارس متوسطه اول از اول آذر و مدارس متوسطه دوم از ۱۵ آبان بازگشایی می‌شوند که هیچ منافاتی با الگوی ما ندارد. او در پاسخ به اینکه آیا این گفته شما با اظهارات کمرئی (سخنگوی وزارت آموزش و پرورش) مبنی بر بازگشایی مدارس زیر ۳۰۰ دانش‌آموز از اول آبان مناقات ندارد؟ اظهار کرد: خیر، اینها هیچ تضادی با هم ندارند، فرایند ارزیابی مدارسی که جمعیت کمتری دارند از اول آبان شروع شده و از نیمه دوم هم آغاز بازگشایی صورت می‌گیرد. واکسیناسیون دانش‌آموزان هم انجام شده است. کاظمی تاکید کرد: قول می‌دهیم مدارس از نیمه آبان تا اول آذر بازگشایی شوند و تفاوت بین ۱۰ روز و ۵ روز و یک هفته مهم نیست و مدیران ما آمادگی بازگشایی مدارس را دارند.

     فعلا بازگشایی حضوری مدارس ابتدایی  مسکوت است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت بازگشایی مدارس ابتدایی نیز اینگونه توضیح داد: برای دوره ابتدایی در طراحی اولیه‌ای که انجام دادیم تفاوتی بین مدارس ابتدایی و مابقی دوره‌ها قائل نشده بودیم، دلیلش هم این بود که بازگشایی را در آن زمان به واکسیناسیون دانش‌آموزان گره نزده بودیم. تنها یک مرتبه بحث واکسیناسیون دانش‌آموزان ابتدایی مطرح شد که آن هم مسکوت ماند، زیرا در هیچ کجای دنیا انجام نشده است. امروز ۱۱۷ کشور دنیا مدارسشان را کامل باز کرده‌اند بدون اینکه آن را به واکسیناسیون دانش‌آموزان گره بزنند. امیدواریم این موضوع برای دانش‌آموزان ابتدایی در ستادملی کرونا مطرح شود.

او ادامه داد: نامه‌ای خدمت رییس‌جمهور تقدیم کردیم و ایشان دستور بررسی داده است. تابع سیاست‌های کرونا هستیم. نظرات کارشناسی خودمان را ارایه می‌دهیم. دغدغه‌های خود را درباره عدم بازگشایی اعلام کرده و می‌کنیم و اصرار بر بازگشایی مدارس داریم، اما اگر ستادملی کرونا تشخیص دهد که کماکان ابتدایی‌ها باید آموزش را در فضای مجازی ادامه دهند، تابع سیاست‌های ستاد ملی کرونا هستیم.

کاظمی در پاسخ به اینکه بنابراین دبیرستانی‌ها از نیمه دوم آبان ماه به مدرسه می‌روند و آموزش ابتدایی‌ها مجازی است؟ اظهار کرد: آموزش ابتدایی‌ها فعلا مسکوت است، نه کسی رد کرده و نه تایید کرده‌اند؛ مراعا نگه داشته‌اند که مطرح شود، در حال کار بر روی آن هستند.

     عدم حضور در مدرسه  غیبت محسوب می‌شود

سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه آیا حضور در مدرسه اختیاری است؟ گفت: حضور دانش‌آموز در فضای تعلیم‌وتربیت در شرایط عادی هم اینگونه است که نمی‌توانیم والدین را مجبور کنیم فرزندشان را به مدرسه بفرستند. ما مدارس را در چارچوب الگوی طراحی شده باز می‌کنیم و با دانش‌آموز همان رفتاری را داریم که در ایام حضور داشتیم. اگر دانش‌آموزی در مدرسه حضور نیابد قطعا غیبت می‌خورد.

او تاکید کرد: بخشی از درس‌ها حضوری و بخشی مجازی ارایه می‌شود و آن کسی که حضور نیابد برایش غیبت محسوب و از بخشی از درس‌ها محروم می‌ماند.

کاظمی درباره وضعیت اجرای رتبه‌بندی معلمان نیز گفت: رتبه‌بندی اکنون در دستورکار مجلس است. از دغدغه مندی و توجه نمایندگان تشکر می‌کنم. رتبه‌بندی از دغدغه‌های مهم مجلس و دولت است و هروقت به نتیجه برسد اعلام می‌کنند. آن‌چیزی که حاکم خواهد بود قانون مجلس است و نظرات ما و دیگران تکلیف رتبه‌بندی را مشخص نمی‌کند. مجلس نظرات دولت، معلمان و کارشناسان را می‌گیرد و درنهایت آن‌چه حاکم است، قانون مجلس است. دولت می‌گوید اعتباری که در قانون بودجه پیش‌بینی شده ممکن است کفاف آن نوع رتبه‌بندی را ندهد، اما هنوز مشخص نیست اجرای رتبه‌بندی چقدر اعتبار می‌خواهد و قضاوتی درباره منابع نمی‌توان کرد. کاظمی درباره گلایه‌مندی معلمان از اخذ تعهد خدمت در همان استان گفت: یک معضل آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی همین است که هنوز ابلاغ نیرو در منطقه نخورده، درخواست انتقال می‌کند. ماده واحده‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده مبنی بر اینکه ردیف‌های جذب نیرو مختص استان است و استانی دیده شده که مصوبه کاملا درستی است. اگر بخواهیم ماندگاری نیروی انسانی را تضمین کنیم باید از بوم برای بوم بگیریم، البته به این معنا هم نیست که اگر کسی تعهد داده همیشه در یک جا باشد و همیشه در یک جا بماند. وزارتخانه و وزیر این اختیار را در چارچوب نقل و انتقالات دارد که قوانینی وضع کند تا اگر کسی به عنوان مثال ۱۰ سال در جایی خدمت کرده و در آنجا به او نیاز نیست به جای دیگری برود. در مجموع معلمان نگران این تعهد نباشند. اما باید روی این موضوع هم حساب کاملی باز کنند که بیشترین خدمت را در یک منطقه داشته باشند. تعهد شهرستانی و استانی است و منطقه‌ای نیست. این تعهد شامل همه است. سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره مطالبات معلمان نیز اظهار کرد: قول داده‌ام پیگیر باشم و در تمام جلسات هیات دولت و تعاملات با سازمان برنامه پیگیر هستیم و هروقت محقق شود، خود معلمان متوجه می‌شوند.

علیرضا کاظمی که حاشیه مراسم رونمایی از طرح تحولی سواد حرکتی دانش‌آموزان دوره ابتدایی با رویکرد توسعه مهارت‌های بنیادین و ترویج سبک زندگی سالم صحبت می‌کرد با بیان اینکه سواد حرکتی همیشه مهم است و یکی از ساحت‌های تعلیم و تربیت در سندتحول بنیادین، تربیت زیستی و بدنی است که پایه و اساس آن همین سواد حرکتی است گفت: ساحت تربیت‌بدنی پایه ساحت‌های دیگر تربیتی است و اگر دانش‌آموز جسم سالمی نداشته باشد توانمندی‌اش در سایر حوزه‌ها نیز با مشکل مواجه می‌شود و نمی‌تواند به رشد اجتماعی که در سند پیش‌بینی کردیم دسترسی پیدا کند. او افزود: اهمیت سواد حرکتی در دوران کرونا مضاعف است و یکی از آسیب‌هایی که امروز خانواده‌ها و فرزندانمان با آن روبرو شده‌ایم کم‌تحرکی و بی‌تحرکی است. این امر به‌ویژه در کودکان نیازمند دانش نیز هست. برای امسال بسته تحولی سواد حرکتی طراحی شده و تلاش می‌کنیم هم یک غربالگری و ارزیابی اولیه برای خانواده‌ها ارایه دهیم و هم بعد از ۲۴ جلسه تمرین مبتنی بر دانش‌های متناسب با هر دوره، ارزیابی‌های ثانویه را نیز انجام دهیم و بعد دستاورد و اثربخشی این بسته را تعیین و به مخاطبان عرضه کنیم. سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سوادحرکتی پایه بسیاری از فعالیت‌های بعدی ما می‌تواند باشد و دستاوردهای خوبی هم در حوزه دانشی و هم حوزه مهارتی دارد گفت: اهمیت دوره از این منظر بیشتر قابل توجه است که بر دوره ابتدایی تمرکز دارد و منجر به نهادینه شدن ورزش در آنها می‌شود. برنامه سواد حرکتی شامل کل دوره ابتدایی می‌شود و طبق برنامه‌ریزی انجام شده باید تا قبل از عیدنوروز به اتمام برسد.

 

ارسال نظر