خیز موج ششم و کمبود آی‌سی‌یو کودکان

۱۴۰۰/۰۸/۰۴ - ۰۳:۰۰:۴۴
کد خبر: ۱۸۳۳۴۱
خیز موج ششم و کمبود آی‌سی‌یو کودکان

اصرار بر بازگشایی مدارس این روزها باعث شده تا بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان ابراز نگرانی کرده و این حرکت را در شرایط کنونی که خیز موج ششم کرونا هم از برخی شهرهای غربی کشور آغاز شده و هر روز هم بر تعداد شهرهای قرمز افزوده می‌شود، بسیار ریسک‌پذیر می‌دانند. 

   آمار ابتلای کودکان  در جهان رو به افزایش است

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی اطفال بیمارستان مفید و عضو کمیته علمی کشوری کرونا در ارتباط با آخرین وضعیت کرونا در این بیمارستان گفت: کرونا در کودکان انعکاسی از درصد درگیری افراد بزرگسال جامعه است. میزانی که در موج پنجم به آن رسیدیم، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ مورد ابتلا در جامعه بود که درصد بالایی بود. منتها پس از موج پنجم، با کاهش میزان ابتلا در بزرگسالان، میزان مبتلا در کودکان هم به همان نسبت کاهش پیدا کرد و درحال حاضر نسبت بین ابتلای کودکان و بزرگسالان در حالت تعادل است. از ابتدای پاندمی حدود دو درصد از کل درگیری‌های جامعه مربوط به کودکان بود، این آمار کم کم بالا رفت و به ۵ درصد رسید. در برخی از کشورها درصد درگیری کودکان به نسبت جامعه را تا ۱۵ درصد در سال ۹۹ نیز اعلام کردند و این میزان امسال در بعضی کشورها تا ۲۵ درصد نیز رسید.

عبدالله کریمی افزود: تعداد زیادی از بزرگسالان درحال حاضر درگیر شده‌اند، ایمنی نسبی دارند و واکسینه شده‌اند. این مساله باعث شده است که درگیری در کودکان نسبت به بزرگسالان افزایش پیدا کند. مساله دیگر این است که کودکان در زنجیره انتقال کرونا قرار می‌گیرند و همانطور که می‌دانیم، سویه دلتا حدود ۲.۲ برابر سوش اصلی کرونا یعنی ووهان، می‌تواند افراد دیگر را درگیر کند. به‌طوری که می‌بینیم در یک خانواده همه با هم درگیر می‌شوند. مرگ و میر در کودکان بسیار پایین است اما ممکن است افراد بزرگسال را درگیر کنند و باعث شوند ویروس در جامعه در گردش باشد. براین اساس ما در بیمارستان مفید نسبت به سال گذشته، درصد اشغال تخت‌هایمان با بیماران کووید ۱۹ بیشتر شده است. 

او در ارتباط با بیشترین علایم ابتلا به کرونا در کودکان گفت: در کودکان درگیری ریه نسبت به بقیه کمتر است و بیشتر کودکان بدون علامت هستند یا علایمی که پیدا می‌کنند، خفیف یا متوسط است. معمولاً آبریزش بینی، سردرد، سرگیجه، سرفه‌های نه چندان شدید، خارش گلو، بدن درد و تب و دربرخی موارد اسهال و استفراغ علایم شایعی است که کودکان مبتلا به کرونا دارند. 

   آی‌سی‌یو کودکان بسیار کم است 

عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: درحال حاضر ما در شرایط بحرانی اشغال تخت بیمارستان‌ها نیستیم. اما درصدی از کودکانی که مبتلا می‌شوند ممکن است سندرم التهابی چند ارگان را داشته و به آی سی یو نیاز داشته باشند، اگر درصد این درگیری در کودکان بیشتر شود، مشکل خواهیم داشت. به این دلیل که در کشور

آی سی یو کودکان بسیار کم است و نمی‌توانیم جوابگوی کل نیازها باشیم. الان به آن وضعیت نرسیده‌ایم، اما همیشه باید آمادگی داشته باشیم. 

     بازگشایی مدارس با شروط لازم

او افزود: این را نیز باید درنظر داشته باشیم که شکافی دیجیتالی و الکترونیکی در کشور وجود دارد که خانواده‌های کم برخوردار نمی‌توانند آن را پر کنند و مشکلات اقتصادی و اجتماعی آنها با این وضعیت بسیار بیشتر خواهد شد. در برخی از مطالعات دیده شده، در کودکانی که از مناطق با سطح پایین اقتصادی و اجتماعی هستند، تا پنج برابر بیشتر از خانواده‌های در سطح بالاتر اقتصادی و اجتماعی ترک تحصیل داشته‌اند. اینها همه نشان می‌دهد که باید مدارس را باز کنیم، منتها باید شرط‌هایی که لازم است کاملا رعایت شود درغیر این‌صورت به افزایش آمار ابتلا و خرابی اوضاع منجر خواهد شد. 

کریمی گفت: اگر شروط مدنظر رعایت نشود، با بازگشایی مدارس، درصد درگیری کودکان بیشتر خواهد شد. به این دلیل که ما مانند بزرگسالان در کودکان آمادگی مدیریت ابتلا به کرونا را نداریم و اگر کودکان درگیر شوند بسیار مشکل ساز خواهد بود. مگر ما چند متخصص آی سی یو و یا‌آی سی یو اطفال در سطح کشور داریم؟ 

    اصلاح زیر ساخت‌های مدارس

او افزود: اصلاح زیرساخت‌های مدارس نیز بحث مهم دیگری است و فضای فیزیکی مناسب، سرویس‌های بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها از شرایط مهم دیگر برای بازگشایی مدارس هستند. طبق ارزیابی مشترک وزارت بهداشت و آموزش و پرورش، وجود مایع دستشویی در سرویس‌های بهداشتی، گندزدایی صحیح مدارس، زدن ماسک تا ۷۵ درصد رعایت خواهد شد که باید به ۱۰۰ درصد برسد. در ۴۰ درصد از موارد، کلاس‌ها تهویه مناسب نداشته‌اند و در درصد بالایی در خوابگاه‌های دانش‌آموزی تهویه مناسب وجود ندارد. این موارد باید رعایت شود و زیرساخت‌های آن درست شود، در غیر این صورت بازهم ممکن است معضلاتی داشته باشیم. 

کریمی گفت: مدارس از نظر اجرای پنج استراتژی کلیدی برای مهار کردن خطر باید توانمند شوند که شامل استفاده صحیح و پایدار از ماسک، فاصله‌گذاری فیزیکی در بیشترین حد ممکن، رعایت بهداشت دست و تنفس، گندزدایی سطوح و پیگیری دقیق تماس یافته‌ها با همکاری تیم‌های بهداشتی است. 

 

ارسال نظر