آیا خیز ششم کرونا طولانی‌تر خواهد بود؟

۱۴۰۰/۰۸/۰۱ - ۰۳:۴۴:۳۱
کد خبر: ۱۸۳۲۵۵
آیا خیز ششم کرونا طولانی‌تر خواهد بود؟

در روزهای پایانی مهر ماه همچنان آمار مبتلایان و تلفات کرونا روند نزولی دارد و این در شرایطی است که نشانه‌های خیز ششم در آبان ماه از دور پیداست و آغاز این خیز بیشتر به رفتار بهداشتی مردم بستگی دارد. ۱۶ مهر ماه بود که تلفات روزانه کرونا بعد از ۸۲ روز به عدد ۱۸۵ یعنی مشابه ۲۷ تیر سال جاری رسید اما ویروس شاخدار کرونا در تداوم حرکت سینوسی مرگبار خود و به ویژه پس از پایان خیز پنجم تقریبا روندی کاهشی را طی کرده که در سه روز گذشته مشهود است. با همه هشدارها، پیک ششم کرونا در آبان ماه امسال همزمان با تغییر رنگ برگ‌ها ممکن است آغاز شود، پیکی که به رفتار همه در قبال رعایت شیوه نامه بهداشتی و تزریق واکسن کرونا بستگی دارد. نوع دلتای کرونا با پیک پنجم از ابتدای تیرماه ۱۴۰۰ از جنوب آغاز و در کشور شیوع پیدا کرد و شاهد افزایش آمار بستری‌ها و فوتی‌ها بودیم تا آنجا که این پیک را رکورددار بیشترین آمار ابتلا و فوتی‌های روزانه بر اثر کرونا عنوان می‌کنند اما با پوشش ۷۵ درصدی واکسیناسیون عمومی علیه کرونا این روزها گرچه که اوضاع کرونایی کشور کمی آرام به نظر می‌رسد اما آمارهای نزولی در استان‌ها بسیار شکننده است و هرگونه سهل‌انگاری می‌تواند ما را وارد خیز ششم کند.

    آمادگی کامل برای مقابله با خیز ششم کرونا

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس برآورد دانشمندان نه تنها در ایران بلکه در جهان، موج ششم کرونا در آبان ایجاد خواهد شد و این نگرانی را داریم و می‌دانیم که قطعا ایجاد خواهد شد؛ البته ما آمادگی کامل برای مبازره با بیماری کرونا در موج ششم را داریم، در همین راستا اکنون بیمارستان‌ها از نظر وضعیت دارویی، دستگاه‌های تنفسی در آماده باش هستند تا بتوانیم با این بیماری مبارزه کنیم. او افزود: به مردم عزیز توصیه می‌کنیم حتما پروتکل‌هایی که به آنها عادت کرده‌ایم را رعایت کنند. بسیاری از بیمارانی که در موج پنجم مبتلا شدند در تجمع‌ها و مراسم‌های مختلف حضور داشتند. اکنون که در ایام ماه ربیع هستیم، مراسم‌های مختلفی که برگزار می‌شود ما را مقداری نگران می‌کند و توصیه می‌کنیم عزیزان حتما مراقب خود بوده و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وزیر بهداشت در ادامه به میزان واکسن وارد شده به کشور اشاره و تصریح کرد: تاکنون ۱۲۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شده است که همچنان تا اواسط آبان ماه ادامه دارد و به‌طور قطع به ۱۸۰ میلیون دز خواهد رسید. از نظر میزان واکسن اصلا نگران نیستیم و به اندازه کافی وارد شده و می‌شود؛ چون جان مردم برای ما خیلی اهمیت دارد به واردات شتاب داده و هرچقدر لازم باشد واردات را ادامه می‌دهیم. عین‌اللهی با اشاره به اینکه تولید واکسن‌های داخلی شتاب گرفته است، گفت: علاوه بر واکسن برکت که ۳ تا ۴ ماه گذشته تایید شده است امروز واکسن‌های رازی، سیناژن و فخرا هم به تولید رسیده‌اند و فکر می‌کنم در آینده با افزایش تولید هیچ نگرانی در واکسیناسیون نداشته باشیم و امیدواریم با تلاش جمعی در آینده مرگ و میر را به حداقل برسانیم.

      نقش بازگشایی‌ها  و تغییر فصل در خیز ششم 

محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با مروری بر پنج موج بیماری کرونا در کشور از ابتدای شیوع تاکنون، نسبت به مواجهه با موج ششم این بیماری هشدار داد و عواملی از جمله تغییر فصل، تعدد مسافرت‌ها، بازگشایی مدارس و برگزاری اجتماعات را در این زمینه دخیل دانست.

او معتقد است: دلتا کرونا سویه‌ای بود که چندین برابر قدرت سرایت و بیماری زایی بیشتر داشته و با آغاز این موج، هنوز واکسیناسیون کامل انجام نمی‌شد، اما ظرف یک ماه اخیر بیش از یک میلیون دز واکسن در روز تزریق می‌شود و اما اگر این تصور را داشته باشیم تنها واکسن باعث کنترل این بیماری شود، به بیراهه رفتیم. 

      شرایط کرونایی شکننده است

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران نیز در این زمینه معتقد است: روند نزولی کرونا در پایتخت ناپایدار است. همانطور که بارها در ایام گذشته کرونا نشان داده که می‌تواند از شرایط شکننده بهره برده و آمار را افزایشی کند شرایط به خصوص در کلان‌شهر تهران شکننده و ناپایدار تلقی می‌شود. او ادامه داد: باید آگاه باشیم که انجام واکسیناسیون برای ریشه کنی کرونا شرط لازم است اما کافی نیست لذا ضروری است که کنار انجام واکسیناسیون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نیز صورت بگیرد. تجربه موفق کشورهای دیگر اینگونه بوده که کنار واکسیناسیون نگاه متعهدانه به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی وجود داشته تا اثر بخشی واکسیناسیون بیشتر شود و از همه هموطنان می‌خواهیم با توجه به تجارب گذشته حتماً از دورهمی‌های خانوادگی و میهمانی‌ها و مراسم خودداری کنند چرا که رعایت فاصله اجتماعی و شیوه‌نامه‌ها همچنان به عنوان یک ضرورت تلقی می‌شود و مبرم می‌باشد.

 

ارسال نظر