اختلاف زاکانی و امانی برسر مصوبه املاک شهرداری

۱۴۰۰/۰۷/۲۸ - ۰۰:۵۶:۵۶
کد خبر: ۱۸۳۱۵۴

گروه راه و شهرسازی | «شهرداری تهران ملزم به اجرای مصوبات شورای شهر است، نه مختار! شهروندان تهرانی ما را به نمایندگی خود انتخاب نکرده‌اند که شهرداری تهران صلاح ببیند تا مصوبه‌ای را اجرا کند یا نه!!» این جملات، ساعتی پس از پایان کار جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران توسط ناصر امانی، یکی از اعضای این شورا در توییتر منتشر شد. تذکر امانی درباره الزام شهرداری به اجرای مصوبات شورای شهر تهران در شرایطی منتشر شد که جلسه علنی دیروز شورای شهر تحت تاثیر برخی حواشی قبلی برگزار شد و البته در میانه این جلسه نیز حاشیه‌های جدید بروز کرد. به گزارش «تعادل»، یکشنبه هفته جاری قرار بود علیرضا زاکانی، شهردار تهران در جلسه علنی شورای شهر حاضر شود اما مهدی چمران روز یکشنبه اعلام کرد که زاکانی به دلیل کسالت به درمانگاه مراجعه کرده و امروز نمی‌تواند در شورا حضور یابد. روایت دیگری نیز از سوی مرکز ارتباطات شهرداری مبنی بر اینکه زاکانی در منزل در حال استراحت است منتشر شد، که در جزییات با روایت چمران تفاوت داشت. در این حال، روز دوشنبه ناصر امانی در صفحه شخصی خود در واکنش به شایعه درگیری لفظی و فیزیکی با شهردار تهران اظهار کرد: بعد از انتصاب شهردار محترم تهران هیچ جلسه خصوصی با ایشان نداشته‌ام و شایعه درگیری با شهردار را تکذیب می‌کنم.

امانی اما روز دوشنبه در مصاحبه با ایلنا، به‌طور تلویحی از انتصاب دو نفر از شهرداران مناطق تهران انتقاد کرد و گفت: کسی که تهران و مناطق تهران را نمی‌شناسد و با فرهنگ رفتاری و سازمانی شهرداری آشنا نیست، حتما مدت زمانی طول می‌کشد و وقت شهر و شهرداری را هزینه می‌کند تا بخواهد به کار مسلط شود و وقتی آماده کار و فعالیت می‌شود دوره مسوولیتی او به اتمام می‌رسد و به نظر می‌رسد باید درباره آن تجدیدنظر صورت گیرد. 

     اختلاف برسر مصوبه املاک در اختیارِ غیر

در چنین شرایطی بود که در جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران بار دیگر میان امانی و زاکانی اختلافاتی بروز کرد.

ناصر امانی در این جلسه با اشاره به مصوبه واگذاری املاک در اختیار غیر شهرداری در دوره پنجم به ابلاغیه شهردار تهران مبنی بر توقف هرگونه واگذاری املاک انتقاد کرد و گفت: در این مصوبه منهای اینکه شهرداری را به یکسری اقدامات مکلف کرده، لیستی پیوست شده که مشمول ۸۶ ملک است و یک لیست ۸۶ ردیفی پیوست کردند که ۶۰ مورد از این املاک تمدید بهره‌برداری شده و ۲۶ مورد را واگذاری جدید کردند.  عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: با استناد تبصره پنج ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها اعلام کردند شورا باید مجوز بهره‌برداری و واگذاری بدهد و به همین دلیل شهرداری لایحه داده و تصویب کرده‌اند. آقای دکتر زاکانی همان روزهای اول که آمدند نامه زدند که واگذاری املاک شهرداری فعلا متوقف شود.  امانی اضافه کرد: شخصا با کاری که آقای زاکانی کردند موافقم و کار درستی است اما اگر این مصوبه و لیست ۸۶ ردیفی نیاز به اصلاح یا حتی لغو این مصوبه دارد بایستی شورا در مورد آن تصمیم بگیرد و حتی اگر قرار است متوقف شود باز هم نیاز به مصوبه شورای شهر دارد.  علیرضا زاکانی در حین توضیح اقدامات خود در صحن شورا به این تذکر امانی واکنش نشان داد و گفت: موضوع بند ۶ ماده ۵۵ کاملا مشخص است و شهردار پیشنهادات خود را در این رابطه می‌آورد و در صورت موافقت شورای شهر این اقدامات را انجام می‌دهد. حالا همان شهردار نمی‌خواهد آن اقدامات را انجام دهد، مثلا می‌خواهد یک واگذاری انجام دهد و آن را به شورا می‌آورد تا مجوز را بگیرد اما اولویت دیگری پیش می‌آید و در اینجا منع یا الزامی ندارد که شهرداری حتما این کار را انجام بدهد و همان‌طور که برای آن مجوز گرفته می‌تواند آن را مسکوت بگذارد یا در اجرای آن تدبیر کند. اما امکان برای شهردار وجود ندارد که بدون مصوبه شورای شهر دست به واگذاری بزند. در کار شورای پنجم نیز یک اشکال جدی وجود داشت که ۹ عنوان را خودش اضافه کرده بود و اصل مصوبه در شورای پنجم محل اشکال بود. 

     شهرداری مختار است یا ملزم؟

این صحبت‌های زاکانی، واکنش امانی را به همراه داشت. او گفت: اگر شهرداری لایحه‌ای به شورا ارسال کرده و شورا تصویب می‌کند آیا شهرداری برای اجرا مختار است یا ملزم؟ این موضوع بحث حقوقی است نه بحث دو طرفه میان بنده و آقای زاکانی. اگر این باشد که شورا مصوبه داشته است و شهرداری اختیار داشته باشد که اجرا کند یا نکند که یعنی شورا کارعبثی انجام می‌دهد! در قانون چنین چیزی پیش‌بینی نشده است. وقتی شهرداری لایحه‌ای می‌دهد و شورا مصوب می‌کند اگر هم بنا برعدم اجرا است باید برای آن لایحه بیاورد.  چمران در واکنش به صحبت‌های زاکانی گفت: در ارتباط با بحثی که آقای امانی داشتند پاسخ به صورت مکتوب بیاید و ما منتظر پاسخ قانونی آن هستیم.  شهردار تهران همچنین به صحبت‌های محمد آخوندی دیگر عضو شورای شهر نیز واکنش نشان داد. آخوندی نوک پیکان حاشیه‌های ایجاد شده بر سر غیبت جلسه گذشته زاکانی در صحن شورا را به سمت رسانه‌ها نشانه گرفته و گفته بود: «متاسفانه شاهدیم برخی از معدود رسانه‌هایی که اهداف خاص و سیاسی دارند اقدام به نشر اخبار کذبی می‌کنند که هدف آن مشخص است. خبرهایی درباره ایجاد حاشیه و درگیری در جلسات مشترک شورا و شهرداری منتشر شده که همه می‌دانند دروغ است و می‌خواهم بر این نکته تاکید کنم که اختلاف‌نظر کارشناسی وجود دارد و به معنی اختلاف و درگیری نیست و منشأ انتشار این اخبار نیز مشخص است.»  زاکانی به این صحبت‌های عضو شورا نیز واکنش داد و گفت: آنچه آقای آخوندی بیان کردند حرف حقی است. دیگران درباره شائبه‌هایی که بیان می‌کنند، تجدیدنظر کنند. جامعه نیاز به خدمت و کار دارد و نیاز به دعوا ندارد. ما هم علاقه نداشتیم به گذشته برگردیم و نگاه کنیم و اشکالات را دائم توی سر افراد بزنیم و این مسیر را هم نرفتم و با تحریک برخی از رسانه‌ها هم نخواهم رفت. جامعه به آرامش، کار، خدمت و تلاش نیاز دارد و در این زمینه تفاهم داریم. از رسانه‌ها خواهش می‌کنم دقت کنند و اخبار کذب و نادرست منعکس نکنند. این به نفع هیچ‌کس نیست.

     ایجاد جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسانی در تهران

اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز یک لایحه دو فوریتی و دو طرح یک فوریتی را به تصویب رساندند. در ابتدا لایحه دو فوریتی «توقف اجرای مصوبه اساسنامه ۱۹ سازمان وابسته به شهرداری تهران به انضمام آیین نامه مالی و معاملاتی سازمان‌های وابسته و مقررات استخدامی مستخدمین موقت شهرداری تهران» در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت و دو فوریت آن با موافقت اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.  در ادامه جلسه دیروز طرح یک فوریتی «اصلاحیه مصوبه الزام شهرداری تهران به ایجاد و تسهیل جایگاه‌های کوچک سوخت رسانی در شهر تهران» در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت و یک فوریت آن با اکثریت آرا به تصویب رسید.  سومین دستور جلسه دیروز نیز مربوط به بررسی طرح «الزام شهرداری به ارایه لایحه ایجاد واحد ارایه خدمات مشاوره شهرسازی و معماری شهرداری تهران » بود. یک فوریت این طرح در جلسات قبل به تصویب رسیده بود و جزییات این طرح با اکثریت آرا به تصویب اعضای شورای شهر رسید.


 

ارسال نظر