اجلاس‌ وزرای بهداشت‌ مدیترانه شرقی در ایران افتتاح‌ شد

۱۴۰۰/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۹۵۸
اجلاس‌ وزرای بهداشت‌ مدیترانه شرقی در ایران افتتاح‌ شد

 ایرنا | شصت وهشتمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی در محل سالن حوزه وزارتی با حضور بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و محمد حسین نیکنام مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل این وزارتخانه افتتاح شد. در این جلسه، دکتر هلا زاید وزیر بهداشت و جمعیت مصر و رییس نشست پیشین و دکتر احمد المنظری مدیر منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت و دکتر تدروس ادهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، سخنرانی کردند. همچنین با حضور وزرا، نشست مقدماتی کارشناسان و مدیران 

شصت و هشتمین نشست وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت با حضور مدیران و کارشناسان ۲۲ کشور عضو، برگزار شد. 

پیش از مراسم افتتاحیه، جلساتی تحت عنوان Pre RC با مدیریت دکتر کریستوف هاملمن مسوول هیات رییسه دفتر منطقه‌ای برگزار شد، وی قوانین کلی مربوط به برگزاری نشست را مطرح و سایت مجازی طراحی شده برای استفاده و حضور سایر افراد علاقه‌مند معرفی شد. در ادامه، دکتر رانا حاجه معاون و مدیر برنامه‌های دفتر منطقه‌ای، به معرفی کلی اهداف و اهمیت دیجیتالی شدن سلامت پرداخت؛ سپس دکتر احمد مندیل، هماهنگ‌کننده تحقیقات و فناوری دفتر منطقه‌ای نیز در گزارشی مبسوط به استراتژی‌های موفق در این زمینه از جمله 

نرم افزارهای رایج در زمینه تحویل دارو و رزرو پزشک، پرداخت و اقدامات لازم جهت برنامه‌ریزی پیاده‌سازی و گسترش این ابزار جدید را شرح داد.

در این زمینه دکتر قنبری مطلق رییس اداره سرطان وزارت بهداشت به بیان تجارب ایران در زمینه سلامت دیجیتال و بهره مندی از آن در زمان کووید ۱۹ از جمله پرونده الکترونیک سلامت، سیستم‌های مشاوره تلفنی، ارایه پروتکل‌های سلامت روان، ارایه مشاوره به زنان باردار و سالمندان، پیشگیری و مراقبت از بیماری‌های غیرواگیر به ویژه سرطان، و خدمات مشاوره‌ای برای کاهش اضطراب بیماران و داشبورد جمع‌آوری داده‌های سلامت اشاره کرد. همچنین دکتر اردلان مشاور منطقه‌ای نظام سلامت در پایگاه‌های اورژانس نیز در گزارشی مبسوط به وضعیت و آمار و ارقام مهاجرین منطقه پرداخته و از کشورمان به عنوان یکی از کشورهای مهاجر پذیر یاد کرد. در بخش دیگری نیز دکتر همتی کارشناس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر به نمایندگی از کشورمان با نظارت دکتر گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و همکاری دکتر سروش، کارشناس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر، به بیان مداخلات کشورمان در زمینه مهاجران پرداخت و بر لزوم حمایت و پشتیبانی‌های سازمان‌های بین‌المللی در این خصوص تاکید و همچنین تنظیم یک Regional Strategy را با همکاری سازمان جهانی بهداشت ارایه کرد. در همین راستا دکتر رانا حاجه، ضمن تشکر و استقبال از این پیشنهاد خواستار همکاری تمامی کشورها شد. در پیش جلسه بعدی، موضوع Health for Peace from theory to action، که به پیشنهاد عمان در این نشست مطرح شده بود، دکتر صالحی استاد دانشگاه شیراز و دبیر کنگره سلامت برای صلح، به بیان مداخلات کشور پرداخته و ۶ پیشنهاد شامل برگزاری نشست‌های سالانه سلامت برای صلح، افزودن موضوع سلامت برای صلح در کوریکولوم آموزشی دانشجویان پزشکی و سایر رشته‌های سلامت، انتشار ژورنال تخصصی سلامت و صلح در منطقه و برگزاری ورکشاپ‌های تخصصی در این زمینه در سطح منطقه و تولید مولتی مدیا با موضوع سلامت برای صلح مطرح و پیشنهاد ایشان مورد استقبال دکتر المنظری، مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت. در جلسه بعدی به معرفی کامل سایت بازدید مجازی این نشست پرداخته شد و دکتر امید محیط، مدیر فنی ارتباطات و رسانه دفتر منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، امکانات این سایت را تشریح کرد. همه جلسات این نشست در محل اداره کل همکاری‌های بین‌الملل و با حضور دکتر نیکنام مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل و دکتر جعفر حسین نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر