شناسایی و پذیرش دانش‌آموزان تیزهوشِ مناطق محروم توسط دانشگاه تهران

۱۴۰۰/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۳۱۴
شناسایی و پذیرش دانش‌آموزان تیزهوشِ مناطق محروم توسط دانشگاه تهران

مدیر باشگاه دانش‌آموزی دانشگاه تهران از شناسایی دانش‌آموزان با استعداد مناطق محروم خبر داد. فرشته امین گفت: یکی از ماموریت‌های ما و مبحثی که روی آن تاکید زیادی داریم، حمایت از دانش‌آموزان مناطق محروم است. او با اشاره به اینکه یکی از اهداف این باشگاه شناسایی و حمایت از دانش‌آموزان با استعداد در مناطق محروم است، گفت: باشگاه دانش‌آموزی دانشگاه تهران حدود دو سال پیش در ساختار این دانشگاه ایجاد شده که هدفش حمایت و هدایت از دانش‌آموزان مستعد در مناطق مختلف ایران است. به‌طور خاص یکی از ماموریت‌های ما و مبحثی که روی آن تاکید زیادی داریم حمایت از دانش‌آموزان مناطق محروم است. امین ادامه داد: ما با همکاران سازمان‌هایی که دراین مناطق حضور داشتند، جلسات متعددی داشتیم، این افراد با سازمان ملی استعداد درخشان به ما آماری را ارئه دادند مبنی بر اینکه حدود دو سوم مدارس استعداد درخشان در مناطق محروم قرار دارد، از این رو ما با کمک کمیته امداد امام خمینی توانستیم آماری در خصوص کودکان و نوجوانانی که شرایط بسیار متفاوت و ویژه‌ای دارند و به‌طور مثال در ادامه تحصیل با سختی مواجه می‌شوند را استخراج کنیم. 

مدیر باشگاه دانش‌آموزی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دانش‌آموزان مستعد باید در مسیر درست قرار بگیرند، گفت: این آمار و ارقام به انضمام مواردی که از طریق دانشجویان خودمان و از طریق افراد مورد اعتمادمان به ما گزارش می‌شود، نشان می‌دهد افراد مستعد در مناطق محروم نیز حضور دارند. دغدغه‌ای که وجود دارد این است که چنین استعدادهایی در مناطقی هستند که نیاز به حمایت دارند تا به خوبی پرورش داده شوند. ممکن است دانش‌آموزان بسیار مستعدی در این مناطق باشند ولی به دلیل اینکه در مسیر درست قرار نمی‌گیرند آینده درخشانی برای آنها متصور نباشیم، از این رو هدف اصلی باشگاه ما در این قسمت این است که بتوانیم آنها را شناسایی کنیم و برایشان مسیر درستی ایجاد کنیم. 

امین بیان کرد: ما می‌توانیم از کمک خیرین، دانشجویان خودمان و سازمان‌هایی که با دانشگاه در ارتباط هستند استفاده کنیم تا این دانش‌آموزان در مسیر درست قرار بگیرند. قطعا ما نمی‌توانیم تمام دانش‌آموزان مناطق محروم را شناسایی کنیم اما می‌توانیم مسیر درستی برای آنها تعریف کنیم. ما باید به دلیل اعتمادی که دیگران به دانشگاه تهران دارند در تعریف این مسیر درست کمک کنیم تا کودکان و نوجوانان به درستی در این مسیر قرار بگیرند و شناسایی شوند. علاوه بر این سایرین هم باید کمک کنند تا دانش‌آموزان پرورش یابند و برایشان برنامه‌ریزی شود، چرا که این کودکان شرایط خیلی ویژه‌ای داشته و به کمک خیرین و حمایت افراد و جاهای مختلف نیاز دارند. 

او در خصوص معرفی دانش‌آموزان مستعد به باشگاه دانش‌آموزی دانشگاه تهران گفت: بر اساس تعاملی که با سازمان ملی استعداد درخشان داریم افرادی که آنها به ما معرفی کردند بر اساس ظرفیتی است که ما می‌توانیم پوشش دهیم. همچنین سازمان استعداد درخشان بر مبنای ثبت نامی‌هایی که دارد به ما اعلام می‌کنند که به تفکیک استان چند دانش‌آموز می‌تواند به ما معرفی کند، به‌طور مثال در مورد استان خوزستان حدود ۴۰۰ مورد به ما معرفی شده است. 

مدیر باشگاه دانش‌آموزی دانشگاه تهران ادامه داد: ما بر مبنای ظرفیتی که برایمان ایجاد شده به آنها می‌گوییم که می‌توانیم چه تعداد را پوشش دهیم و چه حمایت‌های مالی و آموزشی برای آنها در نظر داریم، سپس سازمان استعداد درخشان موارد خود را به ما اعلام می‌کنند.

امین در پاسخ به این سوال که آیا این دانش‌آموزانی که به شما معرفی می‌شوند تا مقطع دانشگاه با شما هستند و آیا دانشگاه تهران آنها را پذیرش می‌کند یا خیر؟ گفت: برنامه‌ریزی ما همین بوده و قرار است این دانش‌آموزان تا مقطع دانشگاه با ما همراه باشند. البته در آینده دانشگاه تهران نیز آنها را می‌پذیرد و پس از اینکه از مدرسه فارغ‌التحصیل شدند جزو دانشجویان دانشگاه تهران محسوب می‌شوند. در این میان برخی از آنها می‌توانند دانشجوی دانشگاه‌های دیگر شوند. 

او افزود: برنامه‌ریزی بلندمدتمان این است که این دسته از دانش‌آموزانی که دوره‌ای با باشگاه همراه بودند، در آینده بتوانند سایر دانش‌آموزان جدید را همراهی کنند؛ یعنی در آینده بتوانند همیار باشگاه باشند و خودشان خدمات داوطلبانه ارایه دهند. در حال حاضر گروه‌های دانشجویی داریم که همه در قالب نذر وقت خدمات داوطلبانه رایگان به ما ارایه می‌دهند تا به این بچه‌ها کمک کنند. 

مدیر باشگاه دانش‌آموزی دانشگاه تهران افزود: به‌طور کلی ما در این باشگاه برنامه استعدادیابی و توانمندسازی برای دانش‌آموزان مختلف را داریم که البته صرفا مربوط به مناطق محروم نیست ولی یکی از هدف‌گذاری‌های ویژه ما دانش‌آموزان مناطق محروم است که با کمک خیرین و نیکوکاران بتوانیم هزینه‌های استعدادیابی و توانمندسازی آنها را پرداخت کنیم و در ادامه خدمات رایگانی به آنها ارایه می‌شود.  امین ادامه داد: ما اخیرا اولین لیگ کسب و کار دانش‌آموزی را گذاشتیم که در چند حوزه تعریف شده بود، مثلا برای ارزیابی توانمندی‌های شناختی دانش‌آموزان یک بازی آنلاین طراحی کردیم و در تمام مناطقی که امکان ارتباط داشتند این ارزیابی توسط بازی صورت گرفت. 

 

ارسال نظر