709 جان دیگر از دست رفت

۱۴۰۰/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۴۷۲
709 جان دیگر از دست رفت

کووید- 22 در راه است

گلی ماندگار|

 برخی می‌گویند به قله پیک پنجم نرسیده‌ایم و برخی دیگر می‌گویند در این شرایط در قله ایستاده‌ایم. هر چه هست کادر درمان سعی می‌کنند به هر زبانی که شده از مردم خواهش و تمنا کنند تا در خانه بمانند و تا زمان سرعت گرفتن واکسیناسیون و ایمن شدن حداقل 70 درصد جمعیت کشور پروتکل‌ها را رعایت کنند، اما...

نه مردم و نه مسوولان هیچ کدام این هشدارها را جدی نمی‌گیرند، دسته اول از سر ناچاری و اجبار و دسته دوم از سر بی‌خیالی و بی‌توجهی. اما آنچه در این میان اتفاق می‌افتد، از بین رفتن جان انسان‌هایی است که هر کدام عزیز خانواده‌ای بودند و حالا دیگر نیستند. از سوی دیگر باز هم خبرهایی از جان باختن اعضای کادر درمان از دکتر و پرستار گرفته تا رزیدنت‌هایی که این روزها مجبورند بیش از توان و ظرفیت جسمی خود کار کنند و همین می‌شود که زیر بار فشار کاری، قلبشان دیگر دوام نمی‌آورد و از حرکت باز می‌ایستد.

       از وعده‌ها تا ادبیات خاص آقای سخنگو

اما چند روزی است که مسوولان وعده تامین واکسن از مبادی مختلف را می‌دهند و می‌گویند به زودی بیش از 80 میلیون دوز واکسن به کشور می‌رسد و سرعت واکسیناسیون بسیار تند می‌شود و حتی وزیر بهداشت پیشنهادی وعده اتمام واکسیناسیون تا آخر بهمن‌ماه 1400 را داده است. وعده‌هایی که در این دو سال بسیار شنیده‌ایم و عملی شدن آنها را بسیار کم دیده‌ایم. در حالی که مسوولان از رسیدن 20 میلیون دوز واکسن از طریق سبد کوواکس به کشور خبر می‌دهند، سخنگوی سازمان غذا و دارو با همان ادبیات خاصی که در این مدت بسیار از ایشان سراغ داریم این خبر را «خالی بندی» می‌داند و می‌گوید قرار نیست هیچ واکسنی از این طریق به ایران برسد!

در بین این مجادلات آشکار و نهان بین مسوولان آنچه هر روز از دست می‌رود جان انسان‌هایی است که انگار هیچ بهایی ندارند. انگار قرار نیست کسی برای جلوگیری از این همه مرگ و میر آستین بالا بزند و کاری بکند. حالا که قرار است دولت‌ها عوض شوند و مسوولان قدیمی میز و صندلی‌های قدرت را به مسوولان جدید واگذار کنند، کسی در این بین حالی از مردم مستاصل و بیماری که حالا دیگر حتی برای بهبودشان سرم هم در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود و دلالان دارو بیشتر از هر زمان دیگری دارند با جانشان بازی می‌کنند، سراغی نمی‌گیرد. حالا همه حواسشان به رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت است، حتی رسانه‌ها هم مردم را رها کرده و دو دستی به مجلس و اخبار آن چسبیده‌اند و در این آشفته بازار این کرونا است که هر روز بی‌دردسر رکورد روز قبلش را جابه‌جا می‌کند.

      فروپاشی کادر درمان  به ضرر همه تمام می‌شود

محمد شریفی‌مقدم، رییس خانه پرستار اما بیش ازهر چیز نگران وضعیت کادر درمان است. او در این باره به «تعادل» می‌گوید: وضعیت بسیار بحرانی است، حتی از بحران هم گذشته‌ایم و به فاجعه نزدیک شده‌ایم. مساله تنها جان باختن بیماران کرونایی و پر شدن تخت‌های بیمارستانی و کمبود دارو نیست، مساله اتفاقی است که برای کادر درمان در حال رخ دادن است، بسیاری از آنها دیگر توان ادامه و مبارزه ندارند، زیر بار این فشار یا جانشان را از دست می‌دهند یا خود به یک بیمار دیگر تبدیل می‌شوند، ادامه این روند باعث فروپاشی کادر درمان می‌شود و این یعنی فاجعه!

او می‌افزاید: باید به توان جسمی و روحی پرستاران و پزشکان و رزیدنت‌هایی که در بیمارستان‌ها مشغول مداوای بیماران کرونایی هستند هم فکر کنیم، آنها هم انسانند، در این مدت یا عزیزی را از دست داده‌اند یا همکارشان را، آنها هم مثل ما نیاز به تمدد اعصاب و تجدید قوا دارند، حالا وارد هر بیمارستانی که بشوید می‌بینید اکثر پرستارها سرم به دست دارند و هنوز هم در حال خدمات‌رسانی به بیماران هستند، اما این وضعیت تا چه زمانی می‌تواند ادامه داشته باشد؟

رییس خانه پرستار می‌گوید: اینکه سازمان نظام پزشکی اعلام می‌کند طی یک سال گذشته 3 هزار پزشک درخواست مهاجرت داده‌اند، شاید در ظاهر اتفاق خاصی به نظر نیاید، اما این یعنی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی متخصصان خود را از دست می‌دهند، این یعنی فشار بیشتر بر روی پرستارها و رزیدنت‌ها و این یعنی همان اتفاقی که در همین یک ماه گذشته دو بار رخ داده و دو رزیدنت به دلیل فشار کاری با ایست قلبی جان خود را از دست داده‌اند. 

      وقتی نیرو نداریم بیمارستان صحرایی بی‌معنی می‌شود

شریفی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آیا بیمارستان‌های صحرایی می‌توانند تا حدودی از فشار و ازدحام بیمارستان‌ها کم کنند؟ می‌گوید: وقتی نیرو نداریم بیمارستان صحرایی معنایی ندارد. اگر ما پزشک و پرستار مازاد داریم که می‌توانند در بیمارستان‌های صحرایی فعالیت کنند، چرا به همین بیمارستان‌هایی که با این حجم از ازدحام بیمار مواجه‌اند فرستاده نمی‌شوند. از سوی دیگر بیمارستان صحرایی تجهیزات می‌خواهد، در حال حاضر بیمارستان‌ها هم با کمبود اکسیژن، دستگاه وندیلاتور و حتی سرم مواجه هستند، در این شرایط راه‌اندازی بیمارستان صحرایی کاملا بی‌معنی است.

     انتظار برای مرگ آن دیگری

تلخ‌ترین جمله‌ای که این روزها می‌توانید بشنوید این است که بسیاری از بیماران که در سالن‌های انتظار بیمارستان‌ها نشسته‌اند یا گوشه‌ای کنار اورژانس بیمارستان روی زمین یا برانکارد خوابیده‌اند، منتظر هستند تا یک بیمار در‌ آی‌سی‌یو جانش را از دست بدهد تا جایی برای بستری آنها باز شود. انتظار مرگ برای آن دیگری. اگر این وضعیت خود فاجعه یا بحران نیست، چه نام دیگری می‌توان بر آن گذاشت. آمنه وصالی، پزشک اورژانس یکی از بیمارستان‌های تهران در تشریح وضعیت بحرانی بیمارستان‌ها به «تعادل» می‌گوید: به جرات می‌توان گفت که در بیمارستان‌های تهران دیگر تخت خالی برای بستری بیماران وجود ندارد، تخت‌های آی‌سی‌یو پر شده است، حتی ما در اورژانس هم با کمبود تخت مواجه‌ایم به همین خاطر بیماران را در ماشین شخصی‌شان یا روی صندلی‌های سالن انتظار ویزیت می‌کنیم. آمارهای ارایه شده در مورد مرگ و میرها یا حتی ابتلا دقیق نیست، چون آمارهای رسمی تنها در مورد کسانی است که تست کرونا داده‌اند و آمارشان به ثبت رسیده، خیلی از بیماران بدون اینکه تست کرونا بدهند، با شرایط بحرانی به بیمارستان می‌آیند یا حتی جان خود را از دست می‌دهند و اینها جایی در آمارهای رسمی عنوان نمی‌شوند. 

او می‌افزاید: در این شرایط هم مسوولان باید با مردم رو راست باشند و هم مردم باید به این نتیجه برسند که خودشان بیش از هر کس دیگری باید به فکر جان خود و عزیزانشان باشند، ادامه این روند می‌تواند به فاجعه‌ای غیرقابل جبران ختم شود. 

     کووید-۲۲، مرگبارتر و مسری‌تر از دلتا

در حالی که سویه دلتای ویروس کرونا با قدرت سرایت بسیار بیشتری نسبت به دیگر سویه‌های این ویروس در شماری از کشورها قربانی می‌گیرد، متخصصان در انگلیس درباره شیوع کووید-۲۲ هشدار داده‌اند؛ بیماری که از ترکیب سویه‌های مختلف ویروس کرونای عامل عفونت کووید-۱۹ ایجاد می‌شود. متخصصان هشدار داده‌اند که کووید-۲۲ می‌تواند به مراتب مرگبارتر از «دلتا» باشد. نشریه «سان» در گزارشی در این باره آورده است، دکتر «سای ردی» استاد ایمونولوژی در سوییس هشدار می‌دهد که جهان باید برای ظهور گونه جدیدی از بیماری در سال آینده میلادی آماده باشد و بسیار محتمل است که سویه‌های «دلتا»، «بتا» و «گاما» با هم ترکیب شوند و شرایطی به مراتب وخیم‌تر را رقم بزنند. او می‌گوید: جهان باید برای شناسایی فوری این گونه آماده باشد و تولیدکنندگان واکسن نیز باید محصولات خود را با گونه تحول یافته کووید هماهنگ کنند. به گفته متخصصان، ظهور گونه‌ای کشنده‌تر، مسری‌تر و مقاوم‌تر درباره درمان و ایمن‌سازی، یک مشکل در آینده نزدیک است و ترکیب سویه‌های جهش‌یافته کووید یک مشکل بزرگ در سال پیش رو است. به گزارش ایندیپندنت، کووید-۱۹ تاکنون بیش از ۲۱۳ میلیون نفر را در جهان مبتلا و بیش از چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را قربانی کرده است.

     «قارچ سیاه» دستیار جدید کرونا 

قارچ سیاهی که یک عفونت قارچی جدی است که فرصت طلب بوده و در افراد سالم به ندرت بروز پیدا می‌کند اما در افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده و خوب درمان نشده‌اند، ایجاد شده و قابل درمان است.  دکتر صالح محبی متخصص گوش و حلق و بینی هم درباره ارتباط میان بیماری قارچ سیاه و ویروس کرونا می‌گوید: قارچ سیاه در افرادی که دارای نقص ایمنی بدن، دیابت و فشارخون بالا هستند، بیشتر بروز می‌یابد و با توجه به اینکه کرونا سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، زمینه بروز این بیماری نیز افزایش می‌یابد. او به آمار ابتلا حدود ۱۲ نفر در کشور به قارچ سیاه و نبود موارد فوتی به اثر آن اشاره و تصریح می‌کند: قارچ سیاه بیماری مسری‌ نیست و افرادی را هدف قرار می‌دهد که دیابت، فشار خون بالا و نقص سیستم ایمنی دارند پس نگرانی برای ابتلای عمومی به این بیماری وجود ندارد ضمن اینکه این بیماری قابل درمان بوده و با تشخیص و اقدامات درمانی زود هنگام می‌توان از رشد آن به اعضای بدن جلوگیری کرد.

 

 

ارسال نظر