وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حتی نمی‌تواند مدیر یک مدرسه باشد

۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۳۶۰

سید کاظم دلخوش

باید به تجربه کاری افراد دقت کرد و ایشان حتی سابقه یک روز مدیریت در دستگاه‌های دولتی و استخدامی را ندارد. اگر امروز نمایندگان بیش از هر زمان دیگری دغدغه دارند به این خاطر است که مسوول اول اجرایی کشور را به عنوان ناجی خود در مسائل اجرایی و اقتصادی کشور می‌بینند. اگر مخالفتی می‌کنیم به جهت جوان بودن وزیر پیشنهادی نیست، مگر در بین وزرای پیشنهادی دیگر فرد جوان وجود ندارد؟ چرا با ایشان مخالفت می‌شود؟ چرا مجلس با بعضی از افراد مخالفت می‌کند؟ چرا که دوست داریم برای دولت بهترین‌ها اتفاق بیفتد و مردم و ما را سرافکنده نکند. دادن سکان مدیریت یکی از بزرگ‌ترین و پر اهمیت‌ترین وزارتخانه‌های کشور به دست فردی که هیچ سابقه مدیریتی ندارد می‌تواند باعث بروز چالش‌های بسیاری باشد. آموزش و پرورش باید جایگاه ویژه‌ای در هیات دولت داشته باشد. خانواده آموزش و پرورش ۵۰ میلیون نفر است. مگر می‌شود وزیر آموزش و پرورش با این همه افراد تحت پوشش جایگاه پایینی داشته باشد و نتواند از خود حرف بزند؟ بحث جوان بودن نیست. آیا آدمی که آموزش ندیده را برای جبهه و جنگ می‌فرستادید؟ وقتی اینهمه آموزش دیده و آدم‌های پخته‌تر داریم که می‌شود از آنها استفاده کرد از برادری استفاده کنیم که در بدنه دولت نبوده است؟ خود وزیر پیشنهادی باید به این توجه کند که وقتی آدم‌های باتجربه در این جایگاه وجود دارد اگر به فردی به بیرون از تشکیلات رای دهیم توهین به آموزش و پرورش است. آقای رییس‌جمهور گفتند ایشان در کودکستان و دبستان کار اجرایی کردند، تا جایی که می‌دانم مهدکودک را مردان نمی‌چرخانند، خانم‌ها می‌چرخانند. خود ایشان اعتراف کردند سه سال در دبیرستان کار کردند. ما وقتی می‌خواهیم برای یک مدرسه مدیر انتخاب کنیم، به فردی توجه می‌کنیم که سابقه 10 تا 12 ساله در حیطه آموزش و پرورش داشته باشد، حال چطور ممکن است که فردی را به مقام وزارت برسانیم که حتی یک روز سابقه مدیریتی ندارد؟ سوال مهم این است که در تامین مطالبات معلمان، فرهنگیان، بازنشستگان چقدر این وزارتخانه موفق بوده؟ هیچ! مجلس تلاش خود را کرده اما می‌خواهد فضا را به گونه‌ای فراهم کند که معلم از حق و حقوق مادی اولیه برخوردار باشد. در این شرایط وزیر پیشنهادی با توجه به اینکه تجربه و تخصص ندارند نمی‌توانند در تامین معاش فرهنگیان در شرایط فعلی کاری کنند. نکته دیگر در ارتباط با باغگلی این است که وضعیت کلی برنامه‌های ایشان از نظر مطابقت با اسناد بالادستی در ۱۲۶ شاخص؛ ۴۸ مورد منطبق و ۳۶ مورد همسو است و ۴۲ مورد را هم در برنامه‌های خود ذکر نکرده‌اند. در مجموع امتیازات معاونت نظارت، ۵۰ و نیم برای ایشان در نظر گرفته شده که کمترین امتیاز در کابینه پیشنهادی بوده است. ایشان در بررسی کیفی که ۹ شاخص است تنها دو مورد را به‌طور کامل کسب کرده است. میزان انطباق با سیاست‌های کلی نظام ۴۹ شاخص است که ۲۰ شاخص منطبق، ۱۶ شاخص همسو و ۱۳ شاخص در برنامه‌های ایشان نیست. انطباق با سند تحول بنیادین ۱۵ مورد است که ۷ مورد منطبق، ۵ مورد همسو و ۳ مورد اصلا ذکر نشده است. در شرایط فعلی براساس ضوابط و شرایط احراز؛ ایشان حتی نمی‌تواند مدیر یک مدرسه باشد. نباید چنین شرایطی را نادیده بگیریم. تصمیم‌گیری در این زمینه بسیار مهم است و باید نمایندگان به این مساله توجه داشته باشند که ما نیاز به رزمنده نداریم، نیاز به مدیری داریم که قدرت و توانایی اجرایی کردن قوانین را داشته باشد. فردی که حتی یک روز سابقه مدیریتی ندارد، قطعا نمی‌تواند در وزارتخانه‌ای با این سطح از مشکلات و معضلات کار کند و بازدهی داشته باشد. 

 

ارسال نظر