وزیری که سابقه تدریس ندارد

۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۳۵۷
وزیری که سابقه تدریس ندارد

پایه عملی باغگلی استادیار است

گلی ماندگار|

اولین جلسه بررسی صلاحیت کابینه دولت جدید در حالی آغاز شد که رییس مجلس از برگزاری 270 جلسه فشرده برای آشنایی چهره به چهره نمایندگان و اعضای کابینه احتمالی خبر می‌داد و آن را حرکتی بی‌سابقه در تاریخ مجلس می‌دانست و این در حالی بود که برخی از نمایندگان دلیل اظهارنظر نکردن خود در مورد اعضای کابینه احتمالی را عدم شناخت از این افراد اعلام می‌کردند و می‌گفتند که هیچ نشست و گفت‌وگویی با آنها نداشته‌اند و به همین خاطر نمی‌توانند در این رابطه اظهارنظر کنند. اما هر چه بود بعد از برگزاری اولین جلسه بررسی صلاحیت اعضای کابینه به نظر می‌رسد اکثر نمایندگان به اکثریت وزیران معرفی شده از سوی دولت جدید رای اعتماد بدهند اما برخی از این وزیران حداقل بعد از آن 270 جلسه فشرده آشنایی و در اولین جلسه بررسی صلاحیت با اینکه رییس‌جمهور با اسم بردن از تک تک آنها این افراد را کاردان و با تجربه خواند نتوانستند نظر مثبت تعداد قابل توجهی از نمایندگان را به خود جلب کنند. هر چند که این اولین جلسه بررسی به دلیل حضور طولانی مدت ابراهیم رییسی در مجلس باعث شده بود تا کمی آشفته و بی‌نظم برگزار شود، اما به هر حال وزیر آموزش و پرورش یکی از آن وزیرانی بود که انگار قرار نیست رای اعتماد از مجلس بگیرد و در این بین بودند نمایندگانی که با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان نیز خیلی موافق نبودند. به گفته برخی از نمایندگان در حالی که کشور با پاندمی کرونا دست به گریبان است، وزیری که برای حوزه بهداشت و درمان انتخاب می‌شود باید بسیار باتجربه و دارای سابقه طولانی مدت در این حوزه باشد تا بتواند از پس مشکلات موجود بر بیاید، شاید تجربه بی‌تدبیری‌های سعید نمکی در این دوسالی که بیماری کرونا به کشور وارد شده خود تجربه‌ای است تا نمایندگان به این نتیجه برسند که حوزه بهداشت و درمان را باید دست فردی کاردان بسپرند. کسی که فارغ از جناح بندی‌های سیاسی تامین سلامت مردم و فراهم کردن شرایط بهداشتی و درمانی مناسب برای تمام افراد جامعه از اولویت‌های او باشد. 

      رای اعتماد به اکثریت کابینه

یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس در این باره به «تعادل» می‌گوید: اکثر افرادی که به عنوان وزیر به مجلس معرفی شده‌اند، به احتمال زیاد رای اعتماد می‌گیرند، شاید دلیلی که برخی با این کابینه مخالفت می‌کنند، این است که افراد انتخابی بسیار جوان هستند و میانگین سنی شان نسبت به کابینه‌های قبلی پایین است، اما وقتی شعار جوانگرایی می‌دهیم باید به آن هم عمل کنیم. او در بخش دیگری از سخنانش می‌افزاید: فکر می‌کنم تنها وزیری که نتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد، وزیر آموزش و پرورش است. با بررسی‌هایی که انجام شده ایشان تجربه کافی برای تصدی این پست را ندارند، البته هنوز برای نتیجه‌گیری نهایی خیلی زود است و باید صبر کنیم تا ببینم در روزهای آتی چه اتفاقی می‌افتد. 

       وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رد شد

اما سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مخالفت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داده و می‌گوید: مشکلات آموزش و پرورش مشکلات بزرگی است، انتظار بود برای رفع این مشکلات فردی بزرگ و با تجربه و با تخصص کافی و لازم در حیطه آموزش و پرورش معرفی شود که متاسفانه این اتفاق رخ نداد. جلال رشیدی کوچی می‌افزاید: سوابق محدود حسین باغگلی با جایگاه حساس تعلیم و تربیت در کشور تناسب ندارد. ایشان سابقه مدیریت خرده دولتی هم ندارند. نباید آموزش و پرورش را به محل آزمون و خطا تبدیل کنیم. ما باید به افکار عمومی جامعه و خانواده‌های ۸۰ درصد دانش‌آموزانی که در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند، پاسخ دهیم.  او به «تعادل» می‌گوید: البته هنوز معلوم نیست که چند درصد از نمایندگان به این وزیر رای اعتماد بدهند، اما آنچه در جلسات کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مورد بررسی قرار گرفت نتیجه‌اش عدم توانایی این فرد (حسین باغلگی) برای تصدی پست وزارت و آموزش و پرورش است. 

      رتبه وزیر پیشنهادی استادیاری است

یکی دیگر از نمایندگان مجلس با اشاره به رتبه حسین باغگلی در دانشگاه می‌گوید: او سال‌هاست که در دانشگاه رتبه استادیاری دارد و هنوز نتوانسته پایه سنواتی خود را دریافت کند. جعفر قادری به تعادل می‌گوید: مساله مهم این است که ما باید فردی را از بدنه آموزش و پرورش برای این سمت در نظر بگیریم، کسی که با تمام مشکلات و کمبودهای این وزارتخانه آشنایی داشته باشد، سال‌هاست که آموزش و پرورش میدان و آزمون و خطا بوده است و از جایی به بعد باید مانع این اتفاق شویم. در حال حاضر فرهنگیان با مشکلات زیادی مواجه‌اند، از سوی دیگردر این مدت که بیماری کرونا همه گیر شده دانش‌آموزان مجبور به تحصیل در خانه شده‌اند، با مشکلات زیادی مواجه بوده‌اند، برای رفع این مشکلات به کسی احتیاج داریم که با این وضعیت آشنایی داشته و قدرت ایجاد تغییرهای بزرگ را داشته باشد. 

او می‌افزاید: یادمان نرود که وزارت آموزش و پرورش، تربیت‌کننده و پرورش‌دهنده نیرو برای دیگر وزارتخانه‌ها و پست‌های مدیریتی کشور است، ما چطور می‌توانیم برای چنین جایگاه حساسی از فردی استفاده کنیم که نیروی خارج از آموزش و پرورش بوده و تخصص و تجربه کاری کافی را ندارد؟

قادری در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: اکثر وزرای پیشنهادی دارای توانایی و البته روحیه انقلابی هستند، اما نمایندگان هم باید به دور از هر جناح‌بندی سیاسی شرایط کنونی کشور را در نظر گرفته و به بهترین‌ها رای اعتماد بدهند. 

      حسین باغگلی سابقه تدریس ندارد

علیرضا منادی سفیدان، رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری نیز درباره رد عدم صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می‌گوید: وزارت آموزش و پرورش از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور از نظر تعداد ادارات مستقل شهر ستان و منطقه و حجم بالای نیروی انسانی مشغول به‌کار و همچنین حساس‌ترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده‌سازان کشور است. پر واضح است مدیریت مجموعه‌ای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می‌باشند، امری بسیار مهم و حساس است. به این ترتیب لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، با سرعت و دقت به ارایه برنامه‌های اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد. 

او می‌افزاید: با توجه به اهمیت موضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و وسواس خاص، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی کرد و در 6 بخش به آن پرداخت. توضیح کامل این بخش‌ها در صحن علنی مجلس خوانده شد، اما اگر بخواهم تیتروار به آنها اشاره کنم: 1- انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی 2- شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون 3- بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی 4- انطباق برنامه‌های ارایه شده با اسناد بالادستی 5- بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

علیرضا منادی می‌گوید: در نهایت کمیسیون با توجه به اهمیت وزارت آموزش و پرورش و مسائل و چالش‌های اساسی که بعضا نیاز به اقدام فوری دارند، در برنامه آقای باغگلی، پیشنهادهای مناسبی برای حل این چالش‌های اساسی ندید. همچنین یکی از شاخص‌ها و مولفه‌های یک برنامه، قابلیت رصد و نظارت توسط نهادهای نظارتی به ویژه مجلس شورای اسلامی است و این امر مهم از مسیر ارایه اقدامات مبتنی بر شاخص‌های کمی و دقیق میسر می‌شود. اما متاسفانه هیچ اقدام و فعالیت دارای شاخص کمی و کیفی در برنامه آقای باغگلی وجود ندارد و اساسا از آمار و اطلاعات و عدد و رقمی استفاده نشده است.

      فرصتی برای آزمون و خطا نداریم 

این که وزارت آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور به شمار می‌رود و وظیفه تعلیم و تربیت نیروهای تحصیلکرده برای آینده کشور را دارد، از آن نکاتی است که باید به آن توجه بسیار کرد و این نگاه تخصصی به این حوزه خود بیانگر نیاز آن به فردی است که باید از تمام جهات توانایی اداره این گستره بزرگ را داشته باشد. جوان بودن نمی‌تواند تنها ملاک انتخاب اشخاص باشد، در برخی موارد داشتن تجربه بسیار بیشتر از نیروی جوانی به کار می‌آید. در حال حاضر حوزه آموزش و پرورش با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و همین مدت که کرونا باعث تعطیلی تحصیل حضوری شد عیار بسیاری از افراد مسوول در این وزارتخانه هم مشخص شد. اتفاقی که نشان داد بسیاری از افراد از جمله وزیر آموزش و پرورش اصلا برای روزهای سخت هیچ آمادگی ندارند و نمی‌توانند در چنین شرایطی مدیریتی کارآمد داشته باشند. شاهد این مدعا هم جا ماندن بیش از 3 میلیون نفر از تحصیل به دلیل مشکلاتی که باید به دست وزارت آموزش و پرورش حل می‌شد اما این اتفاق رخ نداد. حالا معرفی کردن فردی که حتی سابقه تدریس در آموزش وپرورش هم ندارد و البته سوابقش او را به دوران مدیریت رییس‌جمهور فعلی در آستان قدس رضوی می‌رساند، شاید چندان اتفاق خوشایندی نباشد. چرا که قرار بود ما با رییس‌جمهوری رو به رو شویم که هیچ رابطه‌ای را بر ضابطه ترجیح نمی‌دهد. 

 

ارسال نظر