سفر به سلامت!

۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۲۹۱
سفر به سلامت!

ستاد ملی کرونا  با تعطیلی 5 روزه کشور موافقت کرد

بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان ستاد ملی کرونا به تعطیلی 5 روزه کل کشور از تاریخ 25 تا 30 مرداد رضایت داد. اما مساله این است که سفرهای بین استانی از روز یکشنبه ساعت 12 محدود می‌شود و همین اعلام می‌تواند به شلوغ شدن جاده‌ها در ساعات باقی مانده منجر شود. البته که اعلام تعطیلی با اجرای آن بسیار فرق دارد و در این شرایط اگر دولت بتواند با سخت‌گیری‌های کامل مانع از هر آمد و شدی در سطح شهرها و استان‌ها شود، در آن صورت شاید این 5 روز بتواند کمی از حجم تاخت و تاز کرونا در کشور کم کند. این تعطیلی در حالی اعلام می‌شود که بسیاری از متخصصان این حوزه معتقدند کشور برای پشت سر گذاشتن بحران به وجود آمده به دو هفته لاک داون کامل نیاز دارد. اما همین 5 روز هم اگر با رعایت قرنطینه کامل انجام شود شاید بتواند تاثیر هر چند کم در کنترل وضعیت موجود داشته باشد و فرصتی شود تا کادر درمان هم نفسی تازه کنند. 

    کمی به فکر کادر درمان باشیم

از اینجا به بعد دیگر به عهده مردم است که چه میزان به سلامتی خود و اعضای خانواده شان اهمیت بدهند و بدون بستن بار سفر در خانه بمانند و این چند روز را در کنار خانواده خود و در چهاردیواری امن خانه شان سپری کنند، شاید این اتفاق باعث شود تا موج پنجم را هم بدون اینکه تلفات بیشتری بدهیم پشت سر بگذاریم. در حال حاضر شرایط کشور بسیار بحرانی است. برخی از مسوولان حوزه بهداشت و درمان آمارهای اعلام شده از مرگ و میر را با واقعیت مقایر می‌دانند و معتقدند تعداد تلفات کرونا بالاتر از آن چیزی است که در آمارهای رسمی اعلام می‌شود. البته وقتی تلفات شهرها را به تفکیک در کنار هم قرار دهیم قطعا به آماری بالاتر از روزی 500 کشته خواهیم رسید، در این شرایط و حالا که دولت بالاخره به تعطیلی حتی 5 روزه رضایت داده مردم باید سعی کنند این قرنطینه را جدی گرفته و حداقل به خاطر کادر درمان و خستگی آنها هم که شده به قوانین منع آمد و شد احترام بگذارند. هر روزه صدای پرستاران و پزشکان زیادی را از بیمارستان‌های مختلف شهرها می‌شنویم که در فضای مجازی از مردم خواهش می‌کنند تا پروتکل‌ها را رعایت کنند، آنها از شرایط سختی که در آن قرار دارند سخن می‌گویند، از اینکه مجبورند شاهد مرگ و میر هموطنانشان باشند، از اینکه جان همکارانشان هم در خطر است و هر لحظه ممکن است بر تعداد افرادی که از کادر درمان قربانی این بیماری می‌شوند، افزوده شود. در این شرایط خودخواهی هر فرد می‌تواند به قیمت جان دیگری تمام شود و این گناهی نابخشودنی است، حالا که حتی کودکان هم در معرض ابتلا و مرگ قرار گرفته‌اند رعایت پروتکل‌ها بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.

    آمارهای واقعی متفاوتند

مساله مهمی که مردم باید در مورد آمارهای اعلام شده میزان مبتلایان و فوتی‌های کرونا در نظر بگیرند این است که بنا به دلایل گوناگون این آمارهای اعلام شده قطعی نیست و حداقل باید آنها را دو برابر حساب کرد، چرا که بیشتر افرادی بر اثر کرونا فوت می‌کنند چون تست مثبت کرونا ندارند در لیست بیماران کرونایی که فوت کرده‌اند جا نمی‌گیرند. شرایط بسیار بحرانی‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌آید و مردم چاره‌ای جز رعایت قرنطینه ندارند.

    ترددها باید به صفر برسد

دکتر مردانی با بیان این مطلب به «تعادل» می‌گوید: عدم پیش بینی تدابیر بسیار سختگیرانه و جریمه‌های بازدارنده می‌تواند این تعطیلی را به سرنوشت موارد قبل دچار کند. در واقع تعطیلی به تنهایی برای کنترل موج پنجم کرونا کافی نیست و باید شرایط کنترل و نظارت دقیق بر ترددها درون و بیرون شهرها اعمال شود و در یک کلام برای تعطیلی، برنامه‌ای با هدف صفر کردن ترددها و تعاملات اجتماعی داشت.  او در بخش دیگری از سخنانش می‌افزاید: متاسفانه مردم دیگر خیلی به خطرناک بودن ویروس کرونا اهمیت نمی‌دهند، با اینکه هر روز تعداد زیادی مبتلا می‌شوند و تعداد قابل توجهی جان خود را بر اثر این بیماری از دست می‌دهند اما باز هم هستند کسانی که بی توجه به این آمارها نه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و نه به قرنطینه احترام می‌گذارند و به محض اعلام تعطیلی فرصت را برای مسافرت رفتن مغتنم می‌شمرند. به همین خاطر اگر می‌خواهیم این تعطیلی تاثیر مثبتی در کاهش روند ابتلا و مرگ میر داشته باشد باید با افراد خاطی برخورد سختگیرانه انجام بگیرد. 

      جزییات تعطیلی ۵ روزه ادارات و اصناف 

بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و در جهت مدیریت خیز پنجم بیماری در کشور، از روز دوشنبه ۲۵ مرداد تا شنبه ۳۰ مردادماه تعطیل اعلام شد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه گفت: در جلسه ستاد بر رعایت و تشدید نظارت بر پروتکل‌ها تاکید شد. همچنین از روز یکشنبه ساعت ۱۲ منع تردد یا به عبارتی دیگر ممنوعیت تردد اعمال خواهد شد و نباید ترددی صورت گیرد؛ به جز موارد استثنا مانند آمبولانس‌ها و کامیون حمل غذا و غیره. بنابراین منع تردد از یکشنبه ساعت ۱۲ ظهر تا آخر وقت جمعه پنجم شهریور اعمال خواهد شد. این منع تردد سراسری و بین استانی خواهد بود. دکتر علیرضا رییسی افزود: بنابراین تمام مجوزهایی که برای تردد صادر شده بود، لغو خواهد شد. علاوه بر این افرادی که بنا به هر دلیلی تخلف و جریمه شدند بعد از یک ماه این جریمه دو برابر و حتما هم اخذ می‌شود. او ادامه داد: تعطیلی همه ادارات را نیز داریم. بنابراین از روز دوشنبه ۲۵ مردادماه تا پایان روز کاری شنبه هفته آینده (۳۰ مردادماه) همه ادارات به جز مشاغل ضروری مانند ادارات برق، آب، اورژانس، نیروی انتظامی و ... تعطیل خواهند بود. تعطیلی ادارات شامل بانک‌ها، اصناف، ادارات و... است و تنها اصناف ضروری در گروه شغلی یک فعال خواهند بود.

     مماشاتی در کار نیست

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: در رعایت پروتکل‌ها نیز سختگیری خواهد شد و مماشاتی صورت نخواهد گرفت. رییسی ادامه داد: امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا، رییس‌جمهور هم تاکید کردند همه دستگاه‌های اجرایی و ناظر باید به‌شدت و قدرت وارد عمل شوند و ضمانت اجرایی در ارتباط با تخلفات نیز میزان جرایم مشخص شده است و در این زمینه دادستانی، نیروی انتظامی و اصناف موظف به رعایت هستند. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ارتباط با ایام عزاداری ماه محرم، اظهار کرد: مقرر شد در فضاهای بسته عزاداری ممنوع باشد و در این ایام دسته‌روی هم نداشته باشیم. او در خاتمه تاکید کرد: منع تردد در تمام جاده‌های کشور و بین استانی برقرار است.

     نیاز به نظارت ویژه و سختگیرانه داریم

در هر حال کارشناسان سلامت تاکید دارند که تعطیلی که همه جا را تعطیل کند، در کنترل تاخت و تاز پیک فعلی بیماری در کشور موثر خواهد بود؛ تعطیلی که بتواند بار انتقال ویروس را در جامعه کم کند؛ به‌طوری که علاوه بر کارمندان و کارکنان دولتی، راه‌ها و رستوران‌ها و پاساژها و... نیز بسته شوند. نه مانند دو سه روزی که اخیرا و در تعطیلات منتهی به عید قربان اعمال شد اما همه جا باز بود و جاده‌های شمالی کشور شاهد بار عظیمی از مسافران بود؛ بی‌تردید در این صورت تعطیلی موثر نخواهد بود. بنابراین لازم است نظارت ویژه و سختگیرانه‌ای بر اعمال پروتکل‌ها و رعایت محدودیت‌ها از سوی دستگاه‌های مختلف برقرار شود.

     عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی  خشونت اجتماعی

اکنون در وضعیتی قرار داریم که اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، وارد پیک ششم هم خواهیم شد و این فاجعه‌ است.

دکتر محمود عبدی پور با بیان این مطلب به تعادل می‌گوید: یکی از خشونت‌های جاری در جامعه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. بخشی از علت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی عادی‌انگاری است، زیرا موضوع واکسیناسیون بحث جدی کشور بوده است اما نسبت به آن تعلل شد و این عادی‌انگاری در سطح مملکتی به مردم نیز منتقل شد.

این آسیب شناس اجتماعی می‌افزاید: اکنون در وضعیتی قرار داریم که اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، وارد پیک ششم هم خواهیم شد و این فاجعه‌ است. مردم بیشتر از قبل باید اهمیت موضوع را درک کنند چرا که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم به سلامت خود و هم به دیگران کمک می‌کنند. او می‌گوید: درست است که عادی پنداری شده و آنطور که لازم است نسبت به واکسیناسیون، کمک به معیشت مردم و تعطیلی‌ها توجه نشده است، اما ما باید چه کار کنیم؟ ما نیز باید این موضوعات را رها کنیم؟ فراموش نکنیم که مسافرت‌ها و دورهمی‌ها موج بیماری را بالا می‌برد.

عبدی پور با بیان اینکه هر لحظه می‌شنویم که اطرافیان درگیر بیماری کرونا شدند، یادآور شد: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نوعی خودخواهی و خشونت در شرایط فعلی است. مردم درک کنند که عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نوعی خشونت رفتاری است. او تاکید می‌کند: برخی مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به شوخی گرفته‌اند، حال آنکه رعایت این توصیه‌ها موضوع پیچیده‌ای نیست و فقط باید فاصله فیزیکی را رعایت کرد، در مراکز تجمعی حضور پیدا نکرد و تنها استفاده از ماسک کافی نیست.


رییسی: خرید ۳۰ میلیون دُز واکسن قطعی شده است

در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا 

رییس‌جمهوری از قطعی شدن خرید ۳۰ میلیون دُز واکسن خبر داد و گفت: با افزایش تعداد داروخانه‌های مجاز برای توزیع داروهای کرونایی تا ۳۰۰ داروخانه ظرف روزهای آتی شاهد کاهش صف در داروخانه‌ها خواهیم بود. سید ابراهیم رییسی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه برای کنترل و توقف شیوع کرونا حتما باید یک عزم و اجماع ملی ایجاد شود، گفت: همه بخش‌های دولتی و غیردولتی، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و همه آحاد مردم باید برای کنترل وضعیت شیوع این ویروس خطرناک، هماهنگ و هم‌صدا باشند. رییس‌جمهوری افزود: برای ایجاد این هم‌صدایی و هماهنگی باید با تبیین و تشریح ابعاد مختلف این معضل هم در ایران و هم در دیگر کشورها، مردم را برای مقابله همه‌جانبه و قاطع با کرونا آماده کرد. رییسی با تاکید بر لزوم تسریع در پرداخت مطالبات معوق کادر درمان و ایجاد انگیزه برای ادامه فعالیت جهادگونه و فداکارانه مدافعان سلامت، اظهار داشت: پرداخت مطالبات معوق کادر درمان باید جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه باشد. همچنین باید نسبت به ترمیم و تقویت بدنه کادر درمان از نیروهای دانشگاهی، نیروهای هلال احمر، نیروهای مسلح، نیروهای داوطلب و توانمند بسیجی، حوزویان و از عموم داوطلبان مردمی اقدام کنیم و نباید اجازه دهیم خدمات کادر درمانی دچار وقفه و اختلال شود. رییس‌جمهوری اقدام ضروری و مهم بعدی را تسریع در روند واکسیناسیون عنوان و ضمن اعلام خبر قطعی شدن واردات ۳۰ میلیون دُز واکسن، گفت: نظر کارشناسان بر این است که برای کنترل وضعیت نامطلوب شیوع کرونا در کشور، باید ۶۰ میلیون دُز دیگر، واکسن تامین شود. رییسی با بیان اینکه بسنده کردن به تدوین و اعلام پروتکل‌های بهداشتی به تنهایی کافی نیست، گفت: باید برای لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، الزاماتی تدوین و اجرا شود چرا که رعایت پروتکل‌های بهداشتی جزو حقوق اجتماعی عامه مردم است و اگر کسی این دستورات را رعایت نکند و باعث بیماری مردم شود، به حقوق آنها تعدی کرده است. رییس‌جمهوری بر لزوم مراقبت شدیدتر از ترددهای مرزی و جلوگیری از ترددهای غیرمجاز تاکید کرد و اظهار داشت: آنچه تاکنون در این زمینه انجام شده لازم، اما ناکافی بوده و باید بر رعایت ضوابط بهداشتی در ترددهای مجاز نیز نظارت دقیق و موثر انجام شود. آیت‌الله رییسی برنامه‌ریزی برای کاهش مراجعات به ادارات و سازمان‌ها را از دیگر اقدامات لازم و ضروری دانست و تصریح کرد: همه سازمان‌ها، ادارات، اصناف، اتحادیه‌ها و دیگر نهادهایی که مراجعات مردمی دارند، برنامه‌ریزی و طراحی‌های لازم برای کاهش مراجعات حضوری و ارایه خدمات در فضای دیجیتال را نه صرفا برای این ایام، بلکه برای بلندمدت انجام دهند و ارایه خدمات غیرحضوری از تاکیدات دولت است. رییس‌جمهور در ادامه به موضوع تامین داروهای خاص برای بیماران کرونایی اشاره و خاطرنشان کرد: پس از بازدیدی که روز پنجشنبه از یکی از داروخانه‌ها داشتیم، مقرر شد داروهای مورد نیاز طی روزهای آینده در گام اول بین ۱۰۰ داروخانه و در گام دوم تا ۳۰۰ داروخانه توزیع شود تا دیگر شاهد تشکیل صف و تجمع در چند داروخانه نباشیم ضمن اینکه لازم است نظارت لازم بر روند توزیع در این داروخانه‌ها صورت بگیرد. رییسی تقویت و افزایش اختیارات روسای ستادهای استانی مقابله با کرونا را از دیگر تصمیمات جلسه دیروز برشمرد و گفت: مقرر شد اختیارات استانداران به عنوان روسای ستادهای استانی متناسب با الزامات مهار شیوع بیماری در استان‌های مختلف افزایش یابد تا دست ایشان برای اعمال قوانین و مقررات بازتر باشد. رییس‌جمهور تاکید کرد: هر فردی از آحاد اجتماع باید ابتدا خودش را مخاطب اصول و دستورالعمل‌های بهداشتی بداند. مهار شیوع کرونا در کنار تلاش‌های جهادگونه کادر درمان و واکسیناسیون عمومی، عزم و همکاری همگانی مردم و نهادها و دستگاه‌ها را می‌طلبد تا بتوانیم به امید خدا شاهد کاهش جدی ابتلا و به صفر رسیدن تعداد قربانیان ناشی از کرونا باشیم.

 

 

ارسال نظر