افزایش ۲ برابری کودکان کرونایی

۱۴۰۰/۰۵/۲۳ - ۰۰:۴۴:۴۸
کد خبر: ۱۸۱۲۶۶
افزایش ۲  برابری کودکان کرونایی

پیک پنجم کرونا حالا کودکان را نشانه رفته است. هر روز آمارهایی در مورد افزایش میزان ابتلای کودکان به کرونا و البته مرگ آنها بر اثر این پاندمی به گوش می‌رسد، کودکان که تا به حال تنها گروه در امان مانده از این بیماری بودند حالا کم کم دارند به قربانیانی تبدیل می‌شوند که شمارشان هر روز بیشتر از روز قبل است. رییس بیمارستان کودکان علی‌اصغر با ارایه توضیحاتی پیرامون نشانه‌های کرونا در اطفال، گفت: در مقایسه با موج‌های قبلی میزان ورودی اطفال مبتلا به کرونا به بیمارستان حداقل ۲ برابر شده است. فکر می‌کنم تمایل این سوش از ویروس کرونا (دلتا) بیش از سوش‌های دیگر به سنین پایین‌تر است. دکتر فرهاد چوبدار با اشاره به اینکه در پیک پنجم کرونا نسبت به سایر پیک‌ها ابتلای کودکان به کرونا افزایش یافته است، گفت: بخش عفونی و بخشی از سایر بخش‌ها را به بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص دادیم. تلاش کردیم تا برخی بیماران را به شکل سرپایی درمان کنیم تا کمتر نیازمند تخت باشند. در این شرایط حتی نوزادان هم گرفتار کرونا می‌شوند و همیشه چند نوزاد به دلیل کرونا بستری هستند. از طرفی ۲۰ درصد بخش ICU به وسیله اطفال مبتلا به کرونا پر می‌شود. او با اشاره به افزایش مراجعات روزانه به بیمارستان، اظهار کرد: این مراجعات تا جایی افزایش یافت که مجبور شدیم کلینیک تنفسی مستقلی باز کنیم که هر روز یک فوق تخصص، تعداد زیادی بیماران کرونایی می‌بیند و خیلی از آنها را سرپایی درمان می‌کند.

این فوق تخصص نوزادان، افزود: در مقایسه با موج‌های قبلی میزان ورودی اطفال مبتلا به کرونا به بیمارستان حداقل ۲ برابر شده است. فکر می‌کنم تمایل این سوش از ویروس کرونا (دلتا) بیش از سوش‌های دیگر به سنین پایین‌تر است به شکلی که حتی سن مرگ و میر هم در کشورهایی که دچار این جهش شدند کاهش پیدا کرد. البته در اطفال مرگ و میر خیلی زیاد نیست؛ اما بیماران دارای نقص سیستم ایمنی یا کسانی که تحت شیمی درمانی هستند، بیماران پیوندی و... بیشتر در معرض مرگ و میر قرار دارند. خوشبختانه به دلیل کادر درمانی بسیارخوبی که در بیمارستان داریم مراقبت و خدمات ویژه‌ای به اطفال ارایه می‌دهیم؛ ولی اگر ذره‌ای تجهیرات کم شود، مرگ و میر اطفال هم به تعداد مرگ و میر بزرگسالان می‌رسد.

چوبدار درباره میزان مراجعات روزانه به بیمارستان علی‌اصغر، تصریح کرد: روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ مراجعه داریم که با شک به کرونا مراجعه می‌کنند که مورد آزمایش قرار می‌گیرند و برخی حتی با آزمایش منفی، اما سی‌تی اسکن مثبت پیدا می‌کنند و سایر معاینات بالینی شک به کرونا را تقویت می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به اینکه بستری موقت با تزریق داروی رمدسیویر در کودکان هم مشابه بزرگسالان میسر است، بیان کرد: البته در نوزادان از این داروها استفاده نمی‌کنیم، اما در گروه‌های سنی بالاتر که نیازمند کورتون یا رمدسیویر هستند اگر حال عمومی بدی نداشته باشند به شکل بستری موقت دارو ارایه می‌دهیم. او افزود: تیم اورژانس ما بسیار قوی و ترکیبی از متخصصین طب اورژانس و طب اطفال است و معمولا مراجعین را خیلی در اورژانس معطل نمی‌کنیم. اکنون کاملا لب به لب حرکت می‌کنیم و همیشه ۹۵ تا ۱۰۰ درصد تخت‌های ما پر است و تاکنون شانس آوردیم که هیچ‌ مریضی را بازنگرداندیم، اما اگر شرایط به همین منوال پیش رود، مبتلا به این موضوع خواهیم شد. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره علائم کودکان مبتلا به کرونا، تاکید کرد: علائم تنفسی و گوارشی در فاز حاد بیماری اکنون شایع‌ترین علائم در کودکان هستند؛ ولی با گذر از فاز حاد که به درگیری سیستم ایمنی و توفان سیتوکینی می‌رسیم علائم پوستی، مغزی، عصبی و کبدی هم ممکن است آشکار شود که از آن تحت عنوان درگیری ارگان‌های نهایی یاد می‌کنیم. آخرین پروتکلی که کمیته کنترل عفونت بیمارستان ما متشکل از فوق تخصص نوزادان، ICU، عفونی و ریه نوشته‌اند این است که اگر بیماری با علائم سرماخوردگی یا اسهال و استفراغ مراجعه کرد، کرونا تلقی شود مگر آنکه خلافش ثابت شود. چوبدار با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: متاسفانه گاهی با والدینی مواجه می‌شویم که اعلام می‌کنند خودشان انتخاب کردند که واکسن نزنند و در پاسخ به چرایی این انتخاب خود می‌گویند چون ما فلان واکسن را دوست داشتیم؛ درحالی که با اعلام سازمان جهانی بهداشت بهترین واکسن، اولین واکسنی است که به دستمان می‌رسد. اگر واکسیناسیون عمومی به ۷۰ درصد برسد احتمالا چرخه انتقال عفونت در کشور شکسته می‌شود و برای اینکه اطفال مبتلا نشوند، بزرگسالان باید با تزریق واکسن به کنترل چرخه ویروس کمک کنند تا شرایط تزریق واکسن به کودکان در دنیا فراهم شود.

او درباره نحوه ابتلای کودکان به کرونا، اظهار کرد: تقریبا ۷۰ درصد کودکان سابقه و نشانی از درگیری والدین یا اقوام نزدیک دارند و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد نیز هرگونه تماس را انکار می‌کنند و ممکن است از سطوح یا معابر عمومی مبتلا شده باشند.

 

ارسال نظر