«عدم تعطیلی» در ستاد ملی کرونا تصویب شد!

۱۴۰۰/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۱۸۶
«عدم تعطیلی» در ستاد ملی کرونا تصویب شد!

گلی ماندگار|

بر اساس اعلام مشاور وزیر کشور اعضای ستاد ملی کرونا با حتی یک رای مخالف با تعطیلی سراسری موافقت نکردند. حال سوال اینجاست این افراد آیا همان کسانی نیستند که به صورت انفرادی مصاحبه می‌کنند و از وضعیت بحرانی کرونا در کشور خبر می‌دهند. چه کسانی و با چه سمت‌هایی در ستاد ملی کرونا حضور دارند که متفق‌القول رای به «عدم تعطیلی» می‌دهند در حالی که بسیاری از پزشکان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان هر روز اعلام می‌کنند ادامه دادن این شرایط می‌تواند بحرانی بزرگ‌تر و غیر قابل جبران‌تری را رقم بزند. 

     تلفات به 800  نفر می‌رسد

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش با استناد به یک برآورد بین‌المللی هشدار داد اگر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌اعتنایی شود تعداد تلفات ویروس کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید. حریرچی چندین بار در مصاحبه‌های مختلف بر «لاک داون» هر چه زودتر شهرهای بزرگ تاکید کرده است. مساله‌ای که گویا هنوز برای برخی از مسوولان شکل واقعی به خود نگرفته که اینگونه ماجرای قرنطینه سراسری را منتفی می‌دانند.

      ساده‌انگاری جان همه را به خطر می‌اندازد

از سوی دیگر معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به تعادل می‌گوید: تا زمانی که با ساده انگاری به رعایت پروتکل‌ها و قرنطینه نگاه کنیم، وضعیت به همین منوال خواهد بود و باید انتظار ابتلا و مرگ و میر بیشتری را داشته باشیم.  قاسم جان‌بابایی می‌افزاید: مردم باید در این زمینه با دولت و کادر پزشکی همکاری کنند، در حال حاضر هر گونه بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌ها تا زمانی که بیش از 70 درصد مردم واکسینه نشده‌اند موج‌های بعدی کرونا را به دنبال خواهد داشت. 

     دلتا بسیار خطرناک‌تر از آن چیزی است  که می‌بینیم

علیرضا سعادتی، اپیدمیولوژیست نیز در این باره به «تعادل» می‌گوید: سویه دلتا بسیار خطرناک‌تر از آن چیزی است که ما می‌بینیم، نمی‌توانیم نسبت به این همه‌گیری بی‌تفاوت باشیم، کسانی که با قرنطینه و لاک داون موافقت نمی‌کنند، باید وضعیت کادر درمان را هم در نظر بگیرند، همین روز گذشته یکی از پزشکان مشهدی از نبود برانکارد برای حمل اجساد در مشهد خبر می‌داد. اوضاع به‌شدت بحرانی است و باید چاره‌ای در این باره اندیشیده شود. مرگ و میر بالای 500 نفر یعنی اگر تمام افراد فوت شده تست کرونا مثبت داشتند و در فهرست قرار می‌گرفتند شمار آنها به بیش از 700 نفر می‌رسید. در شهرهای بزرگ مانند، تهران، مشهد، اصفهان و ... شمار مرگ و میر و ابتلا بسیار بالاست و باید هر چه زودتر چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

     مردم رعایت نمی‌کنند

او در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: متاسفانه مردم هم رعایت نمی‌کنند، با اینکه متخصصان بارها و بارها گفتند عزاداری‌های محرم امسال باید به صورت مجازی برگزار شود باز هم شاهد بر پایی تکایا در سراسر شهرهای کشور هستیم، این بی‌توجهی می‌تواند به قیمت جان هزاران نفر تمام شود و خانواده‌های بیشتری را داغدار کند.

      فاجعه واقعی بعد از کرونا رخ می‌دهد

طیبه علیپور، روانشناس با اشاره به افزایش شمار مرگ و میرها در دوران کرونا به تعادل می‌گوید: در حال حاضر مساله با جان و سلامتی مردم ارتباط دارد و کسی به فکر روح و روان افرادی که عزیزانشان را از دست می‌دهند نیست، اما متاسفانه باید بگوییم که فاجعه بعد از تمام شدن کرونا رخ خواهد داد. این همه خانواده عزادار، افرادی که عزیزانشان را از دست داده‌اند، افرادی با افسردگی‌های شدید به دلیل اینکه حتی به صورت عادی نتوانسته‌اند عزاداری کنند، همه و همه مشکلاتی است که ما بعد از کرونا با آن مواجه خواهیم بود. 

      روشنی را پیش رو نمی‌بینیم

فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان لقمان حکیم، نیزعدم حمایت و اهتمام لازم برای جلوگیری از پیشرفت بحران کرونا را عامل ناامیدی کادر درمان عنوان می‌داند. دکتر ایلاد علوی به «تعادل» می‌گوید: در حال حاضر در یک بحران جدی هستیم و متاسفانه به عنوان نیروهای خط مقدم آینده روشنی را پیش رو نمی‌بینیم. تخت‌ها و اورژانس تنفسی بیمارستان لقمان هم مانند تمام بیمارستان‌های تهران کاملا پر است. میزان مراجعات به بیمارستان به حدی است که به این موضوع فکر می‌کنیم که بیماران برحسب مترمربع پذیرش شود.

     اکسیژن نداریم

او می‌افزاید: با توجه به اینکه مهم‌ترین درمانی که برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ انجام می‌شود بحث اکسیژن‌رسانی است، از نظر اکسیژن بسیار در تنگنا هستیم، البته با کمک همکاران در این زمینه دچار بحران اساسی نشدیم اما همه اقدامات با تمهیدات غیرمعمولی مانند استفاده از اکسیژن‌هایی با لاین مشترک و مواردی از این دست انجام می‌شود که ما را دچار زحمت‌های طاقت‌فرسا می‌کند. این متخصص، رسیدگی به بیماران غیرکرونایی را از دیگر مشکلات عنوان کرده و می‌افزاید: تمام اموراتی مانند جراحی و پذیرش بیماران غیرکرونایی تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است، زیرا تمامی همکارانی که تخصصی خارج از فیلد عفونی دارند نیز در حال حاضر به کمک ما شتافته‌اند در حالی که رسیدگی به اورژانس بدون کمک سایر رشته‌ها وجود ندارد.

     ابتلای کادر درمان چالش بزرگ پیش رو

او ابتلای کادر درمان به کرونا را از دیگر چالش‌های وضعیت فعلی عنوان کرده و می‌گوید: با توجه به تعداد محدود نیروها، کادر درمانی که به کرونا مبتلا می‌شوند مجبور هستند پس از کمی استراحت فورا به بیمارستان‌ها بازگردند و در بخش کرونا به فعالیت بپردازند؛ این موضوع برای ما بسیار ناراحت‌کننده وسخت است.

     باید توانمان را برای ساخت یک واکسن  به کار می‌گرفتیم

رییس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در حلقه‌های تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و بسیاری از فعالیت‌های اجرایی کشور دانشگاه‌ها وارد نمی‌شوند، از موازی‌کاری و جزیره‌ای عمل کردن در تولید واکسن‌ کرونا در کشور انتقاد کرد. محمود نیلی احمدآبادی درباره آمار فوتی‌های اساتید و دانشجویان این دانشگاه بر اثر کرونا اظهار داشت: در مورد آمار فوتی‌های ناشی از کرونا باید بگویم که هم تعدادی از پیشکسوتان ما، هم تعدادی از اساتید شاغل و هم تعدادی از کارکنان در اثر کرونا درگذشتند. البته تعداد فوتی‌ها از میان همکارانی که در حال اشتغال هستند، کمتر بوده است.

      مشابه دانشگاه‌های دنیا باید در توسعه  و حل مسائل کشور نقش ایفا کنیم

رییس دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که چه انتظاری از وزیر علوم بعدی برای جامعه دانشگاهی دارید؟ گفت: همه صحبت ما این است که دانشگاه‌ها ظرفیت منحصر به فرد و فوق‌العاده‌ای برای کشور هستند و بهترین جوانان کشور به دانشگاه می‌آیند. نیلی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های ما زیر ساخت خوبی دارند، گفت: ادعایمان این است که دانشگاه‌های ما از لحاظ سیستم و زیرساخت جزو دانشگاه‌های خوب دنیا هستند و ما به عنوان دانشگاه می‌توانیم مشابه دانشگاه‌های دیگر دنیا نقش قوی‌تری در حل مسائل کشور و توسعه آن ایفا کنید. منحصر کردن دانشگاه‌ها به مقوله آموزش، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان یک ظلم به دانشگاه‌ها و امکانات دانشگاه‌ها است. 

      وزارت علوم نگاه سنتی خود  در حوزه آموزش را کنار بگذارد

نیلی بیان کرد: از زمانی که پارک‌های علمی و فناوری در حوزه نوآوری و فناوری فعالیت کردند، یک مرتبه شاهد رشد خیلی زیادی شدیم که در سایر حوزه‌ها آن را ندیدیم. گرچه به‌طور سنتی دانشگاه‌ها تجربه‌ای در حوزه نوآوری و فناوری نداشتند، ولی نقش موثر بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان و مراکز در دانشگاه‌ها در زمان شیوه کرونا ویروس را دیدیم. رییس دانشگاه تهران گفت: امیدوارم وزارت علوم از نگاه سنتی خود در بحث آموزش دانشگاه خارج شود و ظرفیت بزرگ دانشگاه را به اشکال مختلف در خدمت کشور قرار دهد. البته فقط وزارت علوم کافی نیست و باید سایر بخش‌های کشور هم همین کار را کنند.

     انتقاد از موازی‌کاری  در تولید واکسن‌ کرونا در کشور

او درباره اظهارات اخیرش مبنی بر اینکه «هفت واکسن داخلی تا الان رونمایی شده، در حالی که منابع مالی و تخصصی در هیچ جای دنیا امکان چنین سرمایه‌گذاری را نمی‌دهد. به‌طور مثال چین با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون جمعیت فقط دو واکسن برای کرونا دارد و این رویه در کشور ما حیف شدن منابع است، گفت: به هر حال منابع انسانی، مالی و تجهیزاتی کشور محدود است و مساله‌ای مثل واکسن موضوع پیچیده‌ای است، از این رو ما باید منابع خود را در همه زمینه‌ها با هم تجمیع کنیم تا با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر زودتر به نتیجه برسیم، وقتی کار به این شکل تقسیم می‌شود، آن اثربخشی که انتظار می‌رود را ندارد.

     باید یک وحدت فرماندهی در حوزه اجرا  وجود داشته باشد

نیلی افزود: نه فقط در حوزه واکسن بلکه در برخی‌ حوزه‌های دیگر هم همینطور است. ما کارخانجاتی داریم که برای یک یا دو مورد برای آنها از بیرون کشور دانش فنی خریداری کرده‌ایم در حالی که یک کارخانه می‌توانست دانش فنی را در اختیار بقیه قرار دهد. او اضافه کرد: در این موارد حتی دانشگاه‌ها هم می‌توانند کمک کنند، اما توجهی به آنها نمی‌شود، از این رو سعی و خطا می‌کنند، که همین مساله هزینه زیادی را به کشور تحمیل می‌کند.

رییس دانشگاه تهران درباره چرایی این موازی‌کاری‌ها گفت: ما سازمان‌های موازی در کشور داریم، در حالی که این سازمان‌ها می‌توانند تجمیع شوند و از طرفی باید یک وحدت فرماندهی در حوزه اجرا وجود داشته باشد. بنابر این چون سازمان‌ها موازی هستند و منابع‌شان هم مستقل از ماموریت‌شان است؛ تصمیماتشان هم به شکل جزیره‌ای گرفته می‌شود. وقتی یک سیستم به شکل جزیره‌ای باشد، قطعا این تبعات را هم دارد.

 

 

 

ارسال نظر