واکسیناسیون همگانی تنها راه برون‌رفت از این شرایط است

۱۴۰۰/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۶۸۴
واکسیناسیون همگانی تنها راه برون‌رفت از این شرایط است

جان کودکان و نوجوانان هم در خطر است

گلی ماندگار| 

تهران و البرز به مدت 6 روز تعطیل اعلام شد، اما نه تعطیلی کامل، تمام مغازه‌ها و فروشگاه‌ها باز بودند، کارمندان شرکت‌های خصوصی باید در محل کار خود حاضر می‌شدند، حتی افرادی که شغل‌های خدماتی داشتند هم به سر کار رفتند و این تنها کارمندان دولتی بودند که از قانون تعطیلی پیروی کردند. اما چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد. اگر حساب آنهایی را که تا اسم تعطیلی می‌آید شال و کلاه می‌کنند و بار سفر می‌بندند به سوی شهرهای شمالی از بقیه مردم جدا کنیم، یکی از دلایلی که باعث می‌شود، این تعطیلی‌ها به‌طور کامل انجام نشود، مشکلات معیشتی است که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. تا همین جای کار هم کرونا بسیاری از مشاغل کوچک و بزرگ را یا به ورطه نابودی انداخته یا در آستانه نابودی قرار داده است. بسیاری از کارگران و کارمندان بخش خصوصی قربانی تعدیل نیرو شده‌اند و در حال حاضر مردم نمی‌توانند تحت هیچ شرایطی کسب و کار خود را تعطیل کنند. کسانی که روزانه مزد دریافت می‌کنند و تامین هزینه‌های زندگی شان به صورت روزانه است، چطور می‌توانند 6 روز تمام کسب و کارشان را تعطیل کنند و در خانه بمانند. کارگر ساختمانی که روزانه حقوقی می‌گیرد و البته تمام دریافتی یک روزش صرف خرید ابتدایی‌ترین مایحتاج زندگی‌اش می‌شود، اگر 6 روز، 10 روز یا به گفته فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران 14 روز در خانه بماند، باید چطور هزینه‌های زندگی‌اش را تامین کند.

     سطل‌های زباله شهری کرونا ندارند

اصلا این کودکان و نوجوانانی که هر روز برای دریافت مزدی ناچیز تا کمر در سطل‌های زباله شهری خم می‌شوند و قوت لایموتشان را در درون این سطل‌ها پیدا می‌کنند، برایشان چه فرقی دارد که 14 روز هم در خانه بمانند و سر در سطل‌های زباله نکنند، مگر این سطل‌های زباله نمی‌توانند عامل انتقال کرونا باشند که حالا 14 روز دور ماندن از آنها سلامتشان را تضمین کند.

     نان به نرخ جان

مسوولان محترم که دم از عدم رعایت پروتکل‌ها توسط مردم می‌زنید، در گرمای 40 درجه تهران مجبور شده‌اید ساعت‌ها کنار خیابان بایستید تا اتوبوس به ایستگاه برسد، قطعا این کار را نکرده‌اید چون آن وقت می‌دانستید تحمل ماسک در این گرمای جانکاه چقدر می‌تواند سخت و طاقت فرسا باشد، به خصوص برای افرادی که بیماری‌های تنفسی دارند. 

مردم این روزها نان را به نرخ جان می‌خورند، آنقدر وضعیت اقتصادی شان نامناسب و متزلزل است که حتی نمی‌توانند به سلامتی شان فکر کنند. وقتی هیچ کس نیست تا آنها را در تامین معیشت همراهی کند، وقتی هیچ خبری از بسته‌های کمکی برای خانواده‌های کم بضاعت وبی بضاعت نیست و دولت دیگر توان باز کردن هیچ قفلی را با هیچ کلیدی ندارد، چطور می‌توانید انتظار داشته باشید مردم در خانه بمانند، پروتکل‌ها را کامل و جامع رعایت کنند و ...

     از واکسن چه خبر

به گفته بسیاری از مسوولان و کارشناسان حوزه سلامت تنها راه برون رفت از این شرایط بحرانی تنها و تنها واکسیناسیون سراسری است. چاره دیگری نداریم و ندارید. نمی‌توانید با فرافکنی مساله واکسن را به فراموشخانه ذهن مردم بفرستید. در این شرایط که توان تامین معاش مردم را ندارید، در این شرایط که وضعیت اقتصادی کشور تا این حد متزلزل است که از «لاک دان» کامل 14 روزه هم عاجز هستید، باید فقط وفقط تمام توان خود را برای واکسیناسیون مردم بگذارید. خود شما هم خوب می‌دانید تا بیش از 80 درصد مردم واکسینه نشوند، ما همچنان با موج‌های ششم و هفتم و ... کرونا هم مواجه خواهیم شد. حالا دیگر جان کودکان و نوجوانان هم در خطر است و در این شرایط از بازگشایی مدارس هم صحبت به میان می‌آید!

     حل مشکلات معیشتی و تعطیلی اجباری

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران با بیان اینکه بدون حل مشکلات معیشتی مردم لاک داون اجباری شهر (تعطیلی) اقدام موثری برای کنترل کرونا نخواهد بود، بر ضرورت برنامه‌ریزی برای توزیع بسته‌های حمایتی برای اقشار آسیب پذیر با هدف مقابله با بیماری تاکید کرد و گفت: در حوزه اقتصاد باید برای معیشت مردم اقدامات موثر انجام شود. دکتر زالی شمار بیمارستان‌هایی که در تهران به ارایه خدمات درمانی به بیماران کرونایی مشغول‌اند را ۱۱۸ بیمارستان و تعداد مراکز بهداشتی را ۵۵۱ مرکز اعلام کرد. 

     هنوز به نوک قله پیک پنجم نرسیده‌ایم

دکتر زالی با بیان اینکه هنوز به نوک قله خیز پنجم کرونا نرسیده‌ایم، پیش بینی کرد تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها در روزهای آتی به ۹هزار نفر نیز برسد. او درمان بیماران کرونایی از طریق بستری موقت را که حدود هشت ساعت زمان می‌برد، راهکار موثری برای جلوگیری از به چالش کشیده شدن وضعیت بیمارستان‌ها عنوان کرد. زالی با انتقاد از عدم اجرای صحیح و کامل لاک داون شهر تهران، اظهار کرد: لاک داون شهر یا نباید صورت گیرد یا اینکه در صورت تصمیم به تعطیلی باید تمام ملاحظات برای اجرای کامل آن انجام شود. تعطیلی تهران در حالی سپری شد که بسیاری از پاساژها، مراکز خرید و رستوران‌ها فعال بودند و بسیاری از سفرها نیز صورت گرفت.

     حمایت از اقشار فرودست

او با تاکید بر لزوم حمایت از اقشار فرودست و آسیب پذیر 

یادآور شد: هم‌اکنون حدود ۱۵ و نیم میلیون نفر از نیروهای شاغل در کشور در کارگاه‌های یک تا چهار نفره کار می‌کنند که بسیار آسیب پذیرند و باید اقدامات حمایتی برای آنها در نظر گرفته شود. دکتر زالی با اشاره بر مشکلات اقتصادی دولت از جمله تحریم‌ها، بر ضرورت برنامه‌ریزی برای توزیع بسته‌های حمایتی برای اقشار آسیب پذیر با هدف مقابله با بیماری کرونا تاکید کرد.

دکتر زالی با بیان اینکه بدون حل مشکلات معیشتی مردم لاک داون اجباری اقدام موثری برای کنترل کرونا نخواهد بود، تصریح کرد: کسبه برای همکاری با مشکلاتی همچون هزینه‌های بیمه، عوارض، مالیات، اجاره و کاهش درآمد روبه رو هستند. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران بر ضرورت تغییر راهبرد تاکید کرد و گفت: برای لاک داون کردن شهر باید ملاحظات اقتصادی و اجتماعی را مدنظر قرار دهیم. او با بیان اینکه در دوران کرونا سرمایه اجتماعی حاکمیت کاهش یافته است، گفت: حاکمیت باید هرکاری را برای کنترل کرونا انجام دهد و مردم نیز باید به برنامه‌های حکمرانی اعتماد کنند، این موضوع همچون یک اتوبان دوطرفه است. دکتر زالی همچنین با بیان اینکه مشکلات اجتماعی مردم باید به مساله اجتماعی تبدیل شوند، گفت: از ابتدای شیوع کرونا توفیق نداشته‌ایم این بیماری را به یک مساله اجتماعی تبدیل کنیم.

     شکست کرونا؛ شعاری غیرعلمی است

او ادامه داد: باید مراقبت کنیم که دچار نخوت و غرور کاذب نشویم، جمله «کرونا را شکست می‌دهیم» یک گزاره غیر علمی بود که آن را از زبان هیچ دانشمندی نمی‌شنویم. ما نهایتا می‌توانیم کرونا را کنترل کرده و به تقلیل برسانیم و ریشه کن کردن آن برای مدت‌ها نشدنی است. زالی با اشاره به اینکه بشر در قرن‌های اخیر رخداد‌هایی همچون طاعون، وبا، آنفلوآنزای اسپانیایی و آنفلوآنزای آسیایی را تجربه کرده است که مرگ و میر بالاتر از یک میلیون نفر داشته‌اند، گفت: از شروع قرن ۲۱ تاکنون بشر ۱۲ بیماری نوپدید را تجربه کرده است.

     قرن ۲۱؛ قرن برخورد با 

بیماری‌های نوپدید

دکتر زالی با تاکید بر اینکه قرن ۲۱ قرن برخورد با بیماری‌های نوپدید است، تاکید کرد: اگر امروز کووید ۱۹ را به تقلیل برسانیم نیز پدیده‌های دیگری در پیش خواهد بود. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران با بیان اینکه سوش‌های جدیدی از کرونا در حال شکل‌گیری است، افزود: باید فرایندهای مختلفی را در برابر این سوش‌ها در نظر گرفت. او اضافه کرد: سویه دلتا، ۵۰ درصد میزان بستری‌های بیمارستانی را افزایش و اثربخشی داروهای درمانی و همچنین واکسن را کاهش می‌دهد. دکتر زالی سویه لاندا را واکسن گریزترین سویه کرونا تاکنون عنوان کرد و ادامه داد: همچنین سویه دلتا پلاس از سویه دلتا نیز واکسن گریزتر است. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران کاهش اثربخشی واکسن‌ها در برابر سویه‌های جدید را دور از انتظار ندانست و گفت: البته واکسن‌ها در برابر مرگ و میر و ابتلای شدید ۹۰ تا ۱۰۰ درصد اثربخشی دارند و در کشورهایی که اکثر افراد واکسینه شده‌اند بیشتر مرگ و میرها در افراد غیرواکسینه رخ می‌دهد.

     تسریع واکسیناسیون

شانس جهش‌های ویروس را کاهش می‌دهد

او تاکید کرد: اگر سرعت واکسیناسیون را بالا ببریم به سمت ایمنی جمعی حرکت خواهیم کرد و هرچه سرعت واکسیناسیون بالاتر باشد شانس جهش‌های ویروس کمتر می‌شود. مطالعات ما نشان می‌دهد در استان تهران شانس مرگ و میر و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه در گروه‌های سنی بالای ۷۰ سال که واکسینه شده‌اند، پنج تا هفت برابر نسبت به افرادی که واکسن نزده‌اند کاهش می‌یابد.


 

ارسال نظر