کوتاه و خواندنی

۱۴۰۰/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۵۷۰

   یک شرکت فرانسوی تولیدکننده اعضای مصنوعی بدن اعلام کرد یک قلب مصنوعی را به یک بیمار ایتالیایی که مدت‌ها در انتظار دریافت قلب اهدایی بوده است، فروخت. این شرکت فروش قلب مصنوعی را اولین فروش تجاری قلب مصنوعی در جهان نامیده است.این عمل پیوند توسط یک تیم حرفه‌ای جراحی در یک بیمارستانی به نام  Azienda Ospedaliera dei Colli در ناپل، سومین شهر بزرگ ایتالیا، صورت گرفته که تجربه وسیعی در زمینه پیوند اعضا دارد.

   عمده‌ترین گازهای تخریب‌کننده لایه اوزون از خانواده کلروفلوئورکربن‌ و هیدروکلروفلئورکربن‌ هستند. پیمان مونترال معاهده بین‌المللی برای محافظت از لایه اوزون است که در سال ۱۹۸۹ به اجرا درآمد. در این توافقنامه نام ۵۶ گاز کلروفلوئورکربن‌ و ۳۴ هیدروکلروفلئورکربن‌ ذکر شده که در حال حاضر تولید اکثر آنها ممنوع شده است. با این حال چند مورد استثنا مانند سیستم مهار آتش در زیردریایی‌ها وجود دارد که همچنان جایگزین مناسبی برای آنها پیدا نشده است.

   پژوهشگران انگلیسی با کمک مدل‌سازی محاسباتی دریافته‌اند که ارتفاع کوه‌های روی ستاره‌های نوترونی، چند میلی‌متر است. مدل‌های جدید ستاره‌های نوترونی نشان می‌دهند که بلندترین کوه‌های این ستارگان ممکن است فقط چند میلی‌متر ارتفاع داشته باشند که ناشی از وجود گرانش زیاد روی این اجرام فوق‌العاده متراکم است. ستارگان نوترونی، از متراکم‌ترین اجرام جهان هستند. وزن آنها تقریبا به اندازه وزن خورشید است؛ اما از نظر اندازه، مشابه یک شهر بزرگ هستند.

 

ارسال نظر