بازگشایی‌ها و تعطیلی پروتکل‌‎ها

۱۴۰۰/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۳۸۲
بازگشایی‌ها و تعطیلی پروتکل‌‎ها

در شرایطی که ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفته است ساعت کار ادارات دولتی را کاهش دهد، اما با گشت و گذر در شهر تهران و البته شهرستان‌های تهران، هیچ آثاری از مصوبات و دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا را نمی‌بینیم و انگار نه انگار که تهران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد. چهره پایتخت و به‌طور کلی وضعیت قابل مشاهده از استان تهران به گونه‌ای است که نشان می‌دهد این استان از وضعیت «قرمز» کرونایی خارج شده است.

حدود ۱۰ روز است که کشور وارد پیک پنجم کرونا شده و ویروس غالب هم آن‌طور که مقامات بهداشتی و مسوولان ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان می‌کنند، «دلتا» است. طبق هشدارهای مکرر متخصصین عفونی، نوع دلتا به مراتب خطرناک‌تر از ویروس‌های قبلی است که گرفتار آنها شده بودیم، به‌طوری که محمدرضا صالحی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با عنوان این مطلب که درگیری ریه در بیمار مبتلا به ویروس دلتا زودتر اتفاق می‌افتد، به درگیری اطفال و نوجوانان به این ویروس اشاره کرد و افزود: واریانت دلتا نسبت به جهش‌های قبلی ویروس، اطفال و نوجوانان را بیشتر مبتلا می‌کند. وی بر ضرورت در خانه ماندن و رعایت بیش از پیش دستورالعمل‌های بهداشتی و پروتکل‌ها تاکید کرد و گفت: میزان مرگ و میر ناشی از ابتلاء به این نوع ویروس هم نسبت به جهش‌های قبلی بیشتر است. این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: به‌طور کلی دلتا در تمامی زمینه‌ها و موارد، خطرناک‌تر از جهش‌های قبلی ویروس کرونا است و باید خیلی بیشتر مراقب باشیم. در شرایطی که ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفته است ساعت کار ادارات دولتی را کاهش داده و روزهای پنجشنبه را تا پایان مرداد ۱۴۰۰ برای ادارات و بانک‌ها تعطیل اعلام کند، اما با گشت و گذر در شهر تهران و البته شهرستان‌های تهران، هیچ آثاری از مصوبات و دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا را نمی‌بینیم. تمامی مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴، باز هستند و به کسب و کار خود مشغولند. انگار نه انگار که تهران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد. به گفته علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، میزان استفاده از ماسک به ۳۵ درصد رسیده و ۶۵ درصد از ماسک استفاده نمی‌کنند. همچنان میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز به کمتر از ۶۵ درصد رسیده و اگر این میزان به بالای ۸۵ درصد نرسد، شرایط بحرانی‌تر خواهد شد. آنچه را از چهره پایتخت می‌توان مشاهده و تصور کرد، این است که تهران دیگر قرمز نیست.

    تهران، آرایش شهر قرمز را به خود

 نگرفته است

نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران، درباره وضعیت رعایت پروتکل‌ها در تهران، گفت: متأسفانه هنوز تهران آرایش شهر قرمز را به خود نگرفته است. در حال حاضر در تهران میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود ۷۰ درصد است. البته ساعت کار ادارات کاهش یافته که مقداری کمک می‌کند، دورکاری‌ها هم وجود دارد و یک‌سوم پرسنل در اداراتی که کار خدماتی واجب ندارند، سرکار حضور می‌یابند. اینها اتفاق افتاده و امیدواریم شرایط به تدریج بهتر شود. در همین حال، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران، با بیان اینکه تعداد بیماران بستری در استان تهران افزایش داشته است، گفت: جمع بیماران بستری در استان تهران در حال حاضر به ۶ هزار و۸۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است. از این تعداد ۱۷۵۴ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

اما، تمامی این آمارهای هشدار‌دهنده برای خود مسوولان است و شهروندان، کمتر دغدغه‌ای برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارند. مغازه‌ها باز است و خیابان‌ها هم شلوغ و پر رفت و آمد و دیگر آثاری از توجه به محدودیت‌های کرونایی مشاهده نمی‌شود. یکی از شهروندان با انتقاد از بروز رفتارهایی که باعث تشدید بیماری خواهد شد، نسبت به عدم استفاده از ماسک در مترو به‌شدت انتقاد کرد و گفت: دیگر جلوی ورود افراد بدون ماسک به مترو را نمی‌گیرند و انگار کرونا نیست.

در همین حال، ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است که گروه‌های شغلی در شهرهای قرمز کرونایی به غیر از گروه یک، باید تعطیل باشند که چنین چیزی هم مشاهده نمی‌شود. تمامی مراکز تجاری باز هستند. حتی تعطیلی دو هفته‌ای بوستان‌های شهر تهران که شهرداری اعلام کرده بود، مشاهده نمی‌شود و امکان تردد و رفت و آمد به پارک‌ها وجود دارد. بابک عشرتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، با عنوان این مطلب که استان تهران قرمز است، به افزایش قدرت سرایت واریانت هندی اشاره کرد و گفت: توان چسبندگی این ویروس بالا بوده و قدرت بیماری‌زایی را افزایش داده است. لذا، همین قدرت سرایت باعث می‌شود تا شاهد افزایش موارد ابتلاء در پیک جدید بیماری باشیم. وی با اشاره به افزایش موارد بستری در سنین نوجوانی، افزود: در فروردین تا آذر ۹۹، موارد بستری در سنین ۵ تا ۱۷ سال خیلی کم بود، اما الان دو- سه هفته‌ای است که موارد ابتلاء در این سنین افزایش یافته است.

     برنامه واکسیناسیون از آغاز تاکنون

در عین حال، برنامه ملی واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ 

در کشور از اسفند ۹۹ با کادر درمان آغاز شد و در ۵ ماه گذشته قریب به گروه‌های سنی و سایر اقشار نیز به این برنامه پیوسته‌اند. طبق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تاکنون ۴ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۵۴۵ نفر در کشور دوز اول و ۲ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۱۲ نفر نیز دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده تا ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰ به ۷ میلیون و ۵۷ هزار و ۲۵۷ دوز رسید. علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در همین رابطه اظهار کرد: با گذشت از مشکلاتی که بر سر راه ورود واکسن به کشور داشتیم در مرحله اول کادر درمان را واکسینه کردیم و سپس افراد ۸۰ سال به بالا و بعد به همین ترتیب افراد بالای ۷۵ سال و بالای ۷۰ سال و پس از آنکه قرار بود افراد سن پایین‌تر را واکسینه کنیم این روند متوقف شد. وی با اعلام اینکه افراد ۸۰ سال به بالا حدود ۸۳ درصد، افراد ۷۵ سال به بالا حدود ۹۰ درصد و افراد ۷۰ سال تا ۷۴ ساله هم ۷۱ درصد یک دوز واکسن گرفته‌اند، افزود: به‌طور میانگین می‌توان گفت حدود ۵۰ درصد از این افراد دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند. سخنگوی ستاد کلی مقابله با کرونا گفت: تعداد افراد بالای ۸۰ سال حدود یک میلیون و ۲۴۳ هزار نفر و افراد ۷۵ تا ۷۹ سال حدود یک میلیون نفر و افراد ۷۰ تا ۷۴ سال یک میلیون و ۲۴۹ هزار نفر است که واکسینه شدند. رییسی در ارتباط با ورود واکسن‌های ایرانی به برنامه واکسیناسیون کشوری، اظهار داشت: تاکنون حدود ۶۰۰ هزار دوز واکسن داخلی دریافت کرده‌ایم و تا پایان ماه جاری حدود یک میلیون دوز دیگر هم دریافت می‌کنیم و در هفته اول مرداد ماه هم محموله دیگری دریافت خواهیم کرد. زیرا پس از مرداد ماه تولیدات افزایش می‌یابد، پیش‌بینی می‌کنیم که واکسن‌سازی برکت در مرداد ماه می‌تواند حدود ۳ میلیون دوز واکسن به ما تحویل دهد از شهریور ۱۴۰۰ به بعد میزان واکسن‌ها به بالای ۵ یا ۶ میلیون دوز در ماه خواهد رسید. وی با اعلام اینکه تا پایان هفته آینده واکسن کافی برای واکسیناسیون افراد ۶۰ سال به بالا آن هم در دو دوز به دست ما می‌رسد، افزود: حدود ۸۷۰ مرکز تجمیعی برای شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر ایجاد شده است. زیرا شهرها و روستاهای زیر ۲۰ هزار نفر مشکلی برای تزریق ندارند اما برای شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر حدود ۳ هزار تیم مستقر کردیم و هر تیم قادر به تزریق روزانه حدود ۱۵۰ دوز واکسن خواهد بود. رییسی ادامه داد: از آنجا که اعلام و اطلاع‌رسانی ما برای هر مرحله، ۲ سال ۲ سال است، انتظار داریم تزریق فاصله زمانی با این روش حدود ۴ روز به طول بینجامد. به این ترتیب تا پایان تیر ماه افراد ۶۰ ساله هم نوبت داده می‌شوند حال ممکن است زمان تزریق در مرداد ماه ثبت شود اما اطلاع‌رسانی آنها تا پایان تیر ماه صورت می‌پذیرد. وی افزود: تعداد افراد ۵۰ سال به بالا در کشور حدود ۱۵ میلیون و ۶۷۷ هزار نفر است و برای افراد ۶۰ سال به بالا حدود چهار میلیون دوز واکسن نیاز داریم.

     اولتیماتوم به شرکت‌های متقاضی

واردات واکسن کرونا

در این راستا رییس سازمان غذا و دارو در نامه‌ای به شرکت‌های متقاضی واردات واکسن کووید۱۹، مهلت معرفی نامه‌های تامین واکسن کرونا را ۶۰ روزه اعلام کرد. محمدرضا شانه ساز، در این نامه عنوان داشته است؛ پیرو مصوبه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا پیرامون امکان استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و با توجه به تعدد معرفی نامه‌های صادره که با هدف تسهیل و تسریع در واردات انواع واکسن‌های معتبر کووید ۱۹ صورت گرفته و با عنایت به اینکه پس از سپری شدن بیش از سه ماه از آغاز صدور این معرفی نامه‌ها هنوز هیچ وارداتی توسط شرکت‌ها به نتیجه نرسیده است و از آنجایی که حسب اعلام نمایندگی‌های کشورمان متأسفانه مذاکرات تعدادی از این شرکت‌ها بدون هیچ دستاورد منطقی، تنها موجب افزایش قیمت منابع در دسترس قبلی گردیده است، بدین وسیله اعلام می‌دارد پیرو مکاتبات قبلی انجام شده جداگانه با شرکت‌های مذکور، تمامی معرفی نامه‌های صادره که از تاریخ صدور آن بیش از ۶۰ روز سپری شده است، از درجه اعتبار ساقط می‌شوند. رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در خصوص افزایش تولید داخل، من بعد تمامی معرفی‌نامه‌ها صرفاً ۶۰ روز اعتبار داشته و پس از آن به‌طور خودکار از درجه اعتبار ساقط می‌شود.

 

ارسال نظر