وزارت کار «سختی کار» سیمبانان را تایید کند

۱۴۰۰/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۲۹۷
وزارت کار «سختی کار» سیمبانان را تایید کند

بیش از دو هزار کارگر سیمبان شرکت توزیع برق کشور، به دلیل رعایت نشدن اصول ایمنی در محیط کار روزانه در معرض انواعی از میدان‌های الکترو مغناطیسی برق فشار قوی و بیماری‌های نابودکننده سیستم عصبی قرار دارند. این درحالی است که به گفته کارگران سیمبان بهداشت و ایمنی کار در هیچیک از مراحل کار سیمبانان رعایت نمی‌شود و کارگران شاغل در خطوط گرم با حداقل امکانات ایمنی و وسایل و ابزار استاندارد در معرض انواع میدان‌های الکترو مغناطیسی قرار دارند و نگران سلامت خود هستند. امواج الکترومغناطیسی که از دکل‌های برق فشار قوی با ولتاژ ۱۰۰۰ ولت یا بالاتر صادر می‌شود، می‌تواند بر سلامت سیمبانان و حتی افرادی که تا شعاع ۲۰ یا ۵۰ متر زندگی می‌کنند، تاثیرگذار باشد و برای آنان مشکلات مغزی و حتی معلولیت‌های جسمی به وجود آورد.

     نداشتن امنیت جانی

به گفته یکی از این کارگران مساله نداشتن امنیت جانی سال‌هاست کارگران سیمبان را آزار می‌دهد و آنها از ترس از دست دادن شغل خود مجبورند ناامنی‌ها را به جان بخرند و دم نزنند چراکه 

آسیب دیدگی و خطرات جانی را در نتیجه فشار نیروی برق و احتمال بیماری در آینده را به بیکاری و بی‌پولی ترجیح می‌دهند. انرژی حاصل از برق‌های فشار قوی قابل مشاهده و لمس نیست، اما در عین حال بسته به‌شدت میدان‌های الکترومغناطیسی که ایجاد می‌شود همچنین بنابر مدت زمان پرتوگیری و فاصله انسان از این منابع انرژی، تاثیر بر سلامت انسان دارد و بسیار مخرب است.او از کمبود امکانات ونبود وسایل و ابزار استاندارد انتقاد کرد و گفت: کارگران سیمبان فاقد لباس مناسب کار حین صعود روزانه از پایه‌های دکل و دستکش و کفش استاندارد هستند که هر چندین ماه یک‌بار باید تعویض شوند.

     همیشه در معرض خطر بودن

همچنین کارگران سیمبان شاغل در شرکت توزیع نیروی برق، به‌دلیل ماهیت کاری که انجام می‌دهند در معرض عوامل خطر متعدد ارگونومیکی مانند تکرار فعالیت، اعمال نیرو و وضعیت نامناسب بدن قرار دارند. این اختلالات در طول سالیان متمادی به علت مواجهه با فشارهای بالای ناشی از وظایف شغلی موردنیاز سیمبانان، به وجود می‌آیند. همچنین، این فعالیت‌های شغلی علاوه بر افزایش شیوع ابتلاء به اختلالات عصبی، اسکلتی و عضلانی، سبب افزایش هزینه‌های درمانی و ادعای غرامت کارگران می‌شود. این کارگر در ادامه با انتقاد از بی‌توجهی مسوولان وزارت نیرو و وزارت کار به مشکلات آشکار کارگران سیمبان، گفت: در صورتی که این دو وزارتخانه با استفاده از تمام ابزارهای در اختیار، به وظایف قانونی خود عمل می‌کردند، امروز کارگران سیمبان کار را با سلامتی‌شان معاوضه نمی‌کردند. این کارگر سیمبان با بیان اینکه متاسفانه سیمبانان حتی در چارت سازمانی اداره برق قرار ندارند و با حقوق حداقلی که معیشت‌شان را تامین نمی‌کند، کار می‌کنند، گفت: بر اساس آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور، ماهیت «سیمبانی» جزو این گروه شغلی محسوب می‌شود اما سیمبانان تاکنون نتوانسته‌اند از این مزایای قانونی برای بازنشستگی زود هنگام استفاده کنند. این کارگر در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه وزارت کار «سختی کار» سیمبانان را مورد تایید قرار دهد، گفت: همگان به سختی و مشقت‌بار بودن شغل سیمبانی اذعان دارند. شماری از سیمبانان در سال‌ها و ماه‌های گذشته جان خود را از دست داده‌اند و شماری دیگر مصدوم و قطع عضو شده‌اند لذا از مسوولان استدعا داریم اقدامات لازم جهت تصویب قانون سختی کار و زیان‌آور بودن این شغل را صورت دهند. 

 

ارسال نظر