مردم همچنان چشم انتظار واکسن هستند

۱۴۰۰/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۲۹۵
مردم همچنان چشم انتظار واکسن هستند

گلی ماندگار| 

در هفته ۷۲ اپیدمی کرونا در کشور، ۲۵ استان روند صعودی دارند، در عین حال روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهشی بوده و این موضوع نگرانی‌هایی را در زمینه شیوع بیشتر ویروس دلتا و افزایش مرگ‌های ناشی از کرونا ایجاد می‌کند. این در حالی است که مردم همچنان چشم انتظار دریافت واکسن هستند و مسوولان هم کاری جز وعده و وعید دادن انجام نمی‌دهند. اگر این روند ادامه پیدا کند، باید منتظر موج‌های بعدی کرونا با شدت بیشتر هم باشیم. 

     بیش از 4 میلیون جان‌باخته در جهان

تاکنون در جهان ۱۸۶ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۵۷۳ نفر به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۷۰ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۷۴۴ نفر بهبود یافته و چهار میلیون و ۳۵ هزار و ۱۶۴ نفر جان باخته‌اند. در کشور ما نیز طبق آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۳۵۵ هزار و ۷۸۶ نفر رسیده که از این تعداد تاکنون سه میلیون و ۱۰ هزار و ۹۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند، اما متاسفانه مجموع جان باختگان این بیماری در کشورمان نیز به ۸۵ هزار و ۶۹۴ نفر رسیده است.

باید توجه کرد که بر اساس اعلام دکتر علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت فعلی در دنیا نشان می‌دهد بیشترین ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور برزیل، بعد هند و بعد اندونزی و سپس روسیه است که درگیری زیادی عمدتا با ویروس دلتا دارند. در ایران نیز ۲۵ استان روند صعودی دارند و تقریبا اکثر شهرهای این استان‌ها دارد درگیر می‌شود.

     وضعیت شهرهای درگیر کرونا

به گفته وی، در حال حاضر ۱۴۳ شهرستان قرمز، ۱۸۶ شهرستان نارنجی و ۱۱۹ شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند. بیشترین شهرهای درگیر بیماری شامل کرمان با ۱۶ شهر درگیر، فارس با ۱۳ شهر، تهران با ۱۳ شهر، مازندران ۱۳ شهر، هرمزگان ۱۲ شهر، سیستان و بلوچستان ۱۰ شهر، بوشهر ۸ شهر و یزد ۸ شهر درگیر بیماری هستند. همچنین سایر استان‌ها مانند گلستان و گیلان و همچنین اصفهان بین پنج تا شش شهرشان درگیر است. در برخی از استان‌ها نیز یک یا دو شهر هستند که به سمت تغییر رنگ به سمت قرمز متمایل هستند. در عین حال بنا بر اعلام وزارت بهداشت، از روز شنبه ۱۹ تیر ماه، علاوه بر شهرهای قرمز قبلی، شهرستان‌های خوی از آذربایجان غربی، اردبیل از استان اردبیل، آران و بیدگل و خمینی شهر از اصفهان، دره شهر از ایلام، بروجن از چهارمحال و بختیاری، قوچان از خراسان رضوی، هندیجان از خوزستان، گرمسار از سمنان، ممسنی از فارس، آق قلا، کردکوی، گالیکش و گرگان از گلستان، بندر انزلی، رودبار و رودسر از گیلان، سلسله و دلفان از لرستان، بهشهر، جویبار، رامسر و فریدونکنار از مازندران و دلیجان و محلات از استان مرکزی در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند.

       روند کاهشی رعایت پروتکل‌های بهداشتی

در این شرایط اما، یکی از نگرانی‌های وزارت بهداشت هم روند کاهشی رعایت پروتکل‌ها در کشور است. به‌طوری که به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، میزان رعایت پروتکل‌ها حدود ۶۶ درصد است که بسیار جای تاسف دارد. باید توجه کرد که اگر پروتکل‌ها زیر ۸۵ درصد رعایت شوند، قطعا کارساز نخواهد بود.

رییسی تاکید کرد: ما نه تنها شاهد افزایش رعایت پروتکل‌ها طی هفته‌های گذشته نیستیم، بلکه علی‌رغم شیوع بیماری، میزان رعایت پروتکل‌ها پایین می‌آید. شاید خود مردم هم متوجه هستند که عادی‌انگاری ایجاد شده و مردم کمتر ماسک می‌زنند یا تجمع بیشتر است که این می‌تواند آسیب‌زا باشد. بنابراین از مردم خواهش می‌کنم اوضاع را جدی بگیرند.

بر همین اساس هم در نقشه زیر می‌توانید میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان‌های مختلف را تا ۱۶ تیر ماه مشاهده کنید. استان‌های سفید با رعایت ۷۲ تا ۸۱ درصدی بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به خود اختصاص داده‌اند که شامل استان‌های اردبیل، زنجان، کرمانشاه، سمنان، خراسان جنوبی، کرمان و فارس هستند. همچنین استان‌های با رنگ بنفش تیره با ۳۵ تا ۳۸ درصد، دارای کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها بوده و شامل استان‌های هرمزگان و یزد هستند.

     افزایش ۴۰ درصدی موارد سرپایی 

باید توجه کرد که در کشور از ۱۱ تا ۱۷ تیر ماه مقارن با هفته ۷۲ اپیدمی کرونا در کشور، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده، ۹۷۷۶۱ مورد بوده است. همچنین تعداد موارد بستری جدید ۱۰۹۰۵ و تعداد موارد فوتی جدید ۱۰۰۸ نفر بوده است. بر این اساس در هفته گذشته، نسبت به هفته ماقبل در کشور شاهد افزایش ۴۰ درصدی در موارد سرپایی مثبت، افزایش ۱۷ درصدی در موارد مثبت بستری و افزایش ۱۰ درصدی در تعداد بیماران فوت شده هستیم .

     تهران؛ بستری از مرز 6 هزار نفر گذشت

در تهران نیز در هفته اخیر تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده ۱۱۳۰۳ مورد، تعداد موارد بستری جدید ۲۲۶۹ و تعداد موارد فوتی جدید ۱۶۲ نفر بوده است. پایتخت نیز نسبت به هفته ماقبل شاهد افزایش ۴۹ درصدی در موارد سرپایی مثبت، افزایش ۸ درصدی در موارد مثبت بستری و کاهش ۴.۷ درصدی در تعداد بیماران فوت شده بوده‌ایم.

بنا به گفته فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران، تعداد بستری در استان تهران از مرز ۶۰۰۰ بیمار گذشت. دکتر علیرضا زالی گفت: در حال حاضر ما حدود ۸۹ درصد جمعیت بالای ۷۰ سال‌مان در استان تهران واکسینه شده‌اند و از فردا هم واکسیناسیون نوبت دوم ارایه‌دهندگان خدمات سلامت آغاز می‌شود. 

او درباره آخرین وضعیت کرونا در تهران، گفت: متاسفانه ما دیروز از مرز ۶۰۰۰ بیمار بستری گذشتیم. در حال حاضر تعداد بیماران بستری در تهران ۶۲۴۶ بیمار است که قریب به ۲۱۴۳ بیمارمان اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حدود ۱۱۰۰ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته در استان تهران بستری کرده‌ایم. تعداد ترخیصی‌های‌مان هم ۹۰۰ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته بوده است.

زالی با بیان اینکه حدود ۱۳ هزار و ۸۰۰ بیمار سرپایی هم در بخش بهداشت و هم در بخش درمان به ما مراجعه کرده‌اند، افزود: اگر در تهران به اندازه کافی به ما واکسن دهند، در سرعت واکسیناسیون هیچ مشکلی نداریم. در حال حاضر ما حدود ۸۹ درصد جمعیت بالای ۷۰ سال‌مان در استان تهران واکسینه شده‌اند. گروه‌های هدف‌مان مانند بیماران خاص‌مان هم واکسیناسیون‌شان انجام شده است. فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران ادامه داد: از فردا یک برنامه جدیدی برای گروه ارایه‌دهندگان خدمات‌مان شامل پزشکان و پرستاران داریم که نوبت دوم واکسیناسیون آنها آغاز می‌شود که باید از فردا انجام دهیم. البته در تهران برنامه‌های‌مان بسیار متراکم است. زیرا ۴۳ درصد از کل تیم پزشکی کشور در تهران مستقرند و تیم‌های واکسیناسیون‌مان برای انجام حجم قابل توجهی از واکسیناسیون نوبت دوم گروه‌های هدف‌مان که باید واکسیناسیون‌ دور دوم‌شان را انجام دهند، از فردا کار را شروع می‌کنند.

     البرز؛ افزایش بستری و فوت

روند بستری و فوت استان در هفته اخیر افزایش داشته است. بروز موارد بستری و میزان مرگ و میر از متوسط کشوری بیشتر است.

    ایلام؛ افزایش بستری در 4 هفته متوالی

تداوم روند افزایش بستری برای چهارمین هفته متوالی مشاهده می‌شود. در این هفته میزان بروز موارد بستری از متوسط کشور بیشتر و میزان مرگ و میر استان از متوسط کشوری کمتر است.

    یزد؛ افزایش فوتی‌ها

در هفته اخیر افزایش موارد بستری استان برای ششمین هفته متوالی تداوم یافته و فوت نیز افزایش یافته است. میزان موارد بستری و میزان مرگ و میر استان، از حد متوسط کشور فاصله بیشتری گرفته است.

    کرمان؛ میزان فوتی‌ها ثابت است

در هفته اخیر افزایش بارز موارد بستری برای چهارمین هفته متوالی مشاهده می‌شود، اما موارد فوت ثابت مانده است. بروز موارد بستری و میزان مرگ و میر در این استان همچنان از متوسط کشور بیشتر است.

    مازندران؛ مرگ و میر کمتر از

 متوسط کشوری

در هفته اخیر افزایش بارز موارد بستری و فوت مشاهده می‌شود. میزان بروز موارد بستری در این استان از متوسط کشوری بیشتر شده، اما میزان مرگ و میر استان از متوسط کشوری کمتر است.

     بوشهر؛ بستری بیشتر از متوسط کشوری

موارد بستری و فوت مجددا افزایش یافته‌اند. میزان بروز موارد بستری از متوسط کشوری بیشتر و میزان مرگ و میر هم همچنان از متوسط کشوری بیشتر است.

    خراسان شمالی؛ افزایش بستری و فوت

در هفته اخیر روند بستری و فوت افزایش یافته است. میزان بروز و میزان مرگ و میر استان از متوسط کشوری بالاتر است.

      سیستان و بلوچستان؛ همچنان در رتبه اول

در هفته اخیر افزایش موارد بستری و فوت در این استان تداوم یافته است. بروز موارد بستری از متوسط کشور بیشتر شده است، اما مرگ و میر استان از متوسط کشور فاصله بیشتری گرفته است و همچنان در رتبه اول است.

     گلستان؛ 

روند بستری در هفته اخیر برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافته و فوت نیز افزایش یافته است. میزان بروز بستری استان از متوسط کشور بیشتر شده، اما «مورتالیتی» از متوسط کشور کمتر شده است.

     فارس؛ افزایش بستری

در این هفته افزایش بارز موارد بستری برای چهارمین هفته متوالی دیده می‌شود، اما موارد فوت استان کاهش یافته است. میزان بروز موارد بستری هنوز از متوسط کشور کمتر است و میزان «مورتالیتی» هم از متوسط کشور کمتر شده است.

     گیلان؛ روند فوت و بستری افزایشی

روند بستری و فوت در استان برای سومین هفته متوالی افزایش یافته است. البته بروز موارد بستری و میزان مرگ و میر استان از متوسط کشوری کمتر است.

 

ارسال نظر