روزانه بین ۱۵ تا ۱۸ نفر در سیستان می‌میرند

۱۴۰۰/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۱۹۲
روزانه بین ۱۵ تا ۱۸ نفر در سیستان می‌میرند

یک بیمارستان ۱۲۰ تخت‌خوابی در زاهدان و یک بیمارستان ۲۳۰ تخت خوابی در سراوان داریم که تجهیز شده‌اند، اما به دلیل اینکه نیرو نداریم، این تخت‌ها هنوز فعال نشده است. جانشین استاندار سیستان و بلوچستان با بیان مطلب فوق درباره آخرین وضعیت بیماری کرونا در این استان گفت: روند بیماری کرونا در استان هنوز کاهشی نشده است و چند روزی است که میزان ابتلا به بیماری در استان نسبت به پیک‌های قبلی ۳ الی ۴ برابر شده است. علیرضا شهرکی با اشاره به میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: میزان فوت بیماران کرونایی در روز بین ۱۵ تا ۱۸ نفر متغیر است. مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان با اشاره به موارد بستری در استان خاطرنشان کرد: میزان بستری‌ها نیز در این مدت نسبت به پیک‌های گذشته افزایش پیدا کرده است، البته ظرفیت خالی در استان وجود دارد و شرایطی فراهم شده که بیماری پشت در بیمارستان نماند. شهرکی درباره اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر وجود ۴۰۰ تخت خالی در استان سیستان و بلوچستان گفت: یک بیمارستان ۱۲۰ تخت خوابی در زاهدان و یک بیمارستان ۲۳۰ تخت خوابی در سراوان داریم که تجهیز شده‌اند اما به دلیل اینکه نیرو نداریم این تخت‌ها هنوز فعال نشده است و عملا یک ظرفیت خالی وجود دارد. اگر نیرو به ما تزریق شود یا جذب شود و یا به هر روشی نیرو جذب شود ما می‌توانیم از این ظرفیت‌های خالی نیز استفاده کنیم.

     درخواست کمک از ارتش

او ادامه داد: البته روز گذشته با مجموعه ارتش توافقی کردیم و قرار شد نیروی زمینی ارتش نیروی لازم برای فعال شدن بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی در زاهدان را در اختیار قرار دهد تا بتوانیم از این ظرفیت نیز استفاده کنیم. در حال حاضر نیز هیچ بیماری در پشت در بیمارستان نمانده است و آماده ارایه خدمت به همه مردم در جای جای استان هستیم. جانشین استاندار در ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا در استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: امکاناتی که کم و کسر داریم نیز با همت نهادهای دیگر، خیرین و وزارت بهداشت به نوعی مرتفع شده است و در حال تامین است و هیچ دغدغه‌ای در این خصوص نخواهیم داشت. شهرکی درباره کمبود دستگاه‌های اکسیژن‌ساز یادآور شد: دستگاه‌های اکسیژن ساز به اندازه نیاز بیمارستان تامین شده است. یکی از دغدغه‌های ما مخازن تامین اکسیژن بود که در روز گذشته با مجموعه ارتش و ستاد فرمان اجرایی حضرت امام (ره) توافقاتی داشتیم و مقرر شد تا ۵ مخزن از طریق ارتش خریداری و به ما ملحق می‌شود و این مشکل ما نیز برطرف خواهد شد. او ادامه داد: این کارهای اجرایی ممکن است تا ۷۲ ساعت زمان ببرد تا به نتیجه مطلوب برسیم، اما در حال حاضر با توجه به ظرفیت‌هایی که در بیمارستان‌ها ایجاد کرده‌ایم هیچ دغدغه‌ای نداریم. 

     خالی شدن منابع آبی استان

مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه امسال در استان با خشکسالی شدید مواجه هستیم، ادامه داد: امروز رییس سازمان مدیریت بحران کشور و معاون وزیر همراه با استاندار استان در بخش سیستان موضوع تنش آبی در استان را بررسی می‌کنند. امسال ۴۰ درصد منابع آبی استان با توجه به کاهش ۹۲ درصدی بارش‌ها در استان، ذخیره‌سازی شده است. شهرکی تصریح کرد: بیشتر بخش‌های منابع آبی ما امسال خالی است و ما نگران تنش آبی هستیم، البته در حال مدیریت و برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم این مشکل را کنترل کنیم. قطعا امروز نیز تصمیمات موثری در خصوص مدیریت منابع و استفاده از راه‌های جایگزین مانند چاه‌های ژرف و انتقال آب از عمان با تامین اعتبار لازم اتخاذ خواهد شد و در این صورت مشکلات ما کمتر خواهد شد. او درباره رفع مشکل آب در کوتاه‌مدت گفت: روش‌های کوتاه‌مدت نیز برای رفع این مشکل در دستور کار ما قرار داد تا بتوانیم این مشکل را مدیریت کنیم. جانشین استاندار در ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا در استان سیستان و بلوچستان درباره اقشار ضعیف در این استان گفت: علاوه بر کمک‌هایی که از سوی دولت انجام شده است، نهادهای خیرین به ویژه ستاد اجرایی حضرت امام و بنیاد مستضعفان و بنیاد برکت اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند. امروز نیز در سطح استان و فرمانداران جلساتی در این خصوص برگزار می‌شود و گروه‌بندی می‌شود تا سبدهای معیشتی به افراد نیازمند تعلق گیرد. شهرکی همچنین درباره کنترل ورود و خروج مسافران در این استان گفت: برای ترددهای غیرمجاز در طول مرزها رییس‌جمهور به نیروهای مسلح دستور ویژه داده‌اند براین اساس کنترل مرزها در حوزه سیستان توسط نیروی زمینی ارتش و در جنوب از سوی مجموعه سپاه پاسداران و مرزبانان در حال انجام است و قطعا سختگیری‌های لازم برای جلوگیری از ترددهای غیرمجاز صورت می‌گیرد. او ادامه داد: تردد مجاز هم از زمانی که ویروس جهش یافته در استان مشاهده شد کاملا محدودسازی شده و تردد مسافران به‌شدت کاهش پیدا کرده است و به‌طور موردی نیز اگر ترددی صورت بگیرد با کنترل و اخذ تست منفی صورت می‌گیرد.

 

ارسال نظر