مجلس و دولت فقط منافع طبقه خود را دنبال می‌کنند

۱۴۰۰/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۰۳۶
مجلس و دولت فقط منافع طبقه خود را دنبال می‌کنند

ایلنا | 

این مجلس هدفی جز پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نداشته و ندارد و نباید انتظار زیادی از مجلس یازدهم داشت.

عبدالله وطن‌خواه، فعال کارگری مستقل با بیان این مطلب درباره اعتراضات کارگران صنعت نفت و گاز و در پاسخ به این سوال که چرا مجلس اقدامی برای کارگران انجام نمی‌دهد، گفت: نباید توقع داشته باشیم که مجلس در راستای منافع طبقه کارگر حرکت کند و به یاری کارگران بیاید. همین مجلس چند وقت پیش انواع و اقسام ترفندها را در راستای محدود کردنِ حقوقِ کارگران و ارزان‌سازی نیروی کار به کار برد، بنابراین چگونه می‌توان انتظار داشت که اقدامی برای کارگران انجام دهد؟  او تاکید کرد: به مجلس امیدی نیست اما در عوض باید چشم امیدمان را به اعتراضات کارگری بدوزیم و امیدوار باشیم که این اعتراضاتِ صنفی کارگری بتواند آنها را وادار کند که پنبه‌ها را از گوش درآورند و بشنوند که کارگران چه می‌خواهند. آنها باید بفهمند که دیگر جایی برای نفس کشیدنِ کارگران وجود ندارد. 

این فعال مستقل کارگری با بیان اینکه از این زاویه باید به قضیه نگاه کنیم، گفت: البته من فکر می‌کنم رفتار مجلس و دولت در قبال کارگران طبیعی است؛ آنها در واقع منافع طبقه خود را دنبال می‌کنند و به کارگران کاری ندارند. اینها نمایندگان و منتخبین ما نیستند. 

وطن‌خواه گفت: آنها به این فکر می‌کنند که مثلا واحدی از فلان پیمانکار که وابسته به فلان گروه بوده را بگیرند و به یکی از خودشان بدهند. واحدها همچنان به ثمن بخس فروخته خواهد شد و برای کارگران فرقی ندارد پیمانکاری از این گروه بیاید یا از گروه دیگر، وضعیت آنها هیچ تغییری نخواهد کرد.  او با بیان اینکه مقاوله‌نامه‌های بنیادین کار در ایران علی‌رغم عضویت ما در ILO اجرایی نمی‌شود، گفت: تا زمانی که کارگران در ایران متشکل نیستند و اجازه تشکل مستقل از قدرت و دولت به آنها داده نمی‌شود، تا وقتی نمایندگانشان را خود انتخاب نمی‌کنند و تا زمانی که 

مقاوله نامه‌های بنیادین کار مبتنی بر آزادی تشکل بدون قید و شرط اجرایی نمی‌شود، نمی‌توان انتظار داشت مجلس برای ما کاری انجام دهد. تنها کاری که آنها می‌کنند تنگ‌تر کردنِ سفره کارگران است. پس اگر بخواهیم به آنها چشم بدوزیم درواقع به بیراهه رفته‎ایم. 

این فعال مستقل کارگری بیان کرد: قانون اساسی ما اجرا نمی‌شود و ما هیچ شکایتی نکرده‌ایم. مناطق ویژه اقتصادی درست کردند و روز به روز وضع کارگران بدتر شد. پس بحث و اقدام آنها سر منافع کارگران نیست بحث این است که چه کسی سود ببرد و رانت بگیرد. مسوولان فقط مانورهای کلماتی می‌دهند و دیگر هیچ. 

وطن‌خواه در پاسخ به این سوال که چرا مجلس به جای حل کردن مشکل کارگرانِ پیمانکاری برای افزودنِ مزایا و دستمزدِ کارگران رسمی تلاش می‌کند، گفت: آنها ظاهرا به هوای اینکه می‌خواهند مشکل کارگران را حل کنند این کار را انجام می‌دهند اما یادمان باشد این درواقع مساله انداختن بین کارگران است. درحالی که همه کارگران در حال حاضر - رسمی و قراردادی یا به قول شما پیمانکاری - همه به‌شدت در مشکلات فرو رفته‌اند. به هر حال مسوولان اگر می‌خواهند کاری انجام دهند اصل ۴۴ قانون اساسی یا ماده ۴۰ و ۴۱ قانون اساسی را به ضرس قاطع اجرایی کنند. 

 

ارسال نظر