کوتاه و خواندنی

۱۴۰۰/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۷۱۵

   ستاره‌شناسان به تازگی سیاره کوچکی را کشف کرده‌اند که به سمت منظومه شمسی در حال حرکت است. به گزارش آی‌ای، لبه منظومه شمسی ما مملو از اجرام شگفت‌انگیز از گذشته باستانی جهان است، اما به تازگی مشخص شده که یکی از این اجرام در حال حرکت به سمت همسایگی زمین است. ستاره‌شناسان یک سیاره کوچک را در مسیری که در مدار ۶۰۰ هزار ساله خود ملاقات نزدیکی با خورشید خواهد داشت، شناسایی کرده‌اند. البته هیچ خطری ما را تهدید نمی‌کند، اما در مقیاس‌های کیهانی، اغراق نیست که این واقعه را یک ملاقات نزدیک بنامیم. گفتنی است آخرین باری که یک جرم به این میزان به ما نزدیک شده است، نئاندرتال‌ها هنوز زنده بودند.

   پژوهشگران امریکایی در بررسی جدید خود توانستند قدیمی‌ترین نمونه شناخته شده یک قارچ را کشف کنند که در فسیل یک مورچه قرار دارد. به گزارش فیز، پژوهشگران «دانشگاه ایالتی اورگن» (OSU)، قدیمی‌ترین نمونه شناخته شده قارچ را شناسایی کرده‌اند که به یک مورچه حمله می‌کند. فسیل مورچه، یک گونه جدید قارچ را نشان می‌دهد. این قارچ، ساختار تولید مثل بسیاری از قارچ‌ها را دارد؛ از جمله آن دسته از قارچ‌ها که می‌توانید در حیاط خود ببینید. بنا به گفته این محققان مورچه‌ها، میزبان بسیاری از انگل‌های فریب‌کار هستند که برخی از آنها رفتار حشرات را اصلاح می‌کنند تا از رشد و پراکنده شدن انگل‌ها سود ببرند.

   یک ربات حفاری ماه از طریق حفاری سنگ‌های ماه با انفجارهای کوچک به یخ می‌رسد، یخی که زیر سطح ماه است و می‌تواند برای نوشیدن آب، سوخت موشک و سایر منابع حیاتی در ماموریت‌های ماه و فراتر از آن استفاده شود. به گزارش آی‌ای، شرکتی موسوم به «مستن اسپیس سیستمز» مستقر در کالیفرنیا در حال ساخت یک سیستم کاوشگر رباتیک برای استخراج یخ روی ماه با استفاده از انفجارهای کنترل شده است. این کاوشگر موسوم به «راکت ام» یخ ماه را که برای حفظ حضور پایدار انسان در ماه و امکان انجام ماموریت‌های آینده به مریخ و فراتر از آن بسیار حیاتی خواهد بود، استخراج خواهد کرد.

 

ارسال نظر