کوتاه و خواندنی

۱۴۰۰/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۲۷۹

   محققان دانشگاه کوئینزلند میکروسکوپی کوانتومی ساخته‌اند که ساختارهای بیولوژیکی که تاکنون قابل مشاهده نبودند را نمایان می‌کند. میکروسکوپ کوانتومی راه را برای کاربردهای بیوتکنولوژی هموار می‌کند و از مصارف ناوبری گرفته تا تصویربرداری پزشکی کاربرد دارد. این میکروسکوپ انرژی خود را از درهم‌تنیدگی کوانتومی تامین می‌کند. تاثیری که اینشتین آن را «عمل شبح‌وار در یک فاصله» نامید. درهم‌تنیدگی برای ذراتی همچون فوتون‌ها، الکترون‌ها و حتی مولکول‌ها رخ می‌دهد. 

   در ۷ فوریه سال جاری، سیلی عظیم از دره‌ای در ایالت اوتاراکند هند عبور کرد و دو نیروگاه برقی-آبی را حسابی به کار انداخت و حداقل ۲۰۰ نفر کشته یا مفقود برجای گذاشت. محققان در ۱۰ ژوئن گزارش دادند مقصر اصلی این واقعه، یک بهمن عظیم از سنگ و یخ بود که در ۱۸۰۰ متری شیب تند قله رونتی سقوط کرد و پس از آن بود که حوادث یکی پس از دیگری رقم خوردند. ژئومورفولوژیست دانشگاه کلگری کانادا می‌گوید این یک زمین‌لغزش معمولی نبود. «این اتفاق از چند جهت قابل توجه بود زیرا سیلی شدیدتر و سیال‌تر از حد انتظار را در پی داشت. این بدترین سناریو سقوط بهمنی از سنگ و یخ بود.»

   آیا می‌دانستید فاصله زمین تا خورشید به قدری زیاد است که نور خورشید برای برخورد با سطح زمین حدود هشت دقیقه طول می‌کشد و با سرعت ۱۸۶۰۰۰ مایل در ثانیه حرکت می‌کند. در آگوست ۲۰۱۲، اتحادیه نجوم بین‌المللی رای داد که تعریف au را با عدد ۹۲۹۵۵۸۰۷ مایل تعریف کنند که این عدد بر اساس سرعت نور و یک فاصله ثابت بدون در نظر گرفتن جرم خورشید است. این واحد برای اندازه‌گیری سایر فواصل در سراسر منظومه شمسی نیز بوده است. واحد au به‌طور میانگین، معادل ۱۴۹.۶ میلیون کیلومتر یا ۹۲.۹۶ میلیون مایل است.

 

ارسال نظر