فروش تست منفی برای مسافران پروازها

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۷۱۱
فروش تست منفی برای مسافران پروازها

مهم‌ترین تخلف در حوزه آزمایشگاه‌ها بعد از دوران کرونا، فروش تست منفی برای برخی افراد از جمله مسافران پروازها بوده است. مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان مطلب فوق گفت: از زمان شروع اپیدمی کرونا در کشور آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در بخش دولتی و خصوصی کار بزرگی انجام دادند، تاکنون حدود ۱۵ میلیون تست کرونا انجام داده‌اند و جای قدردانی دارد. مهم‌ترین شکایتی که از این مجموعه مطرح شده از طرف خود مسوولان فنی آزمایشگاه‌ها بوده مبنی بر اینکه برخی از کارکنان آنها جواب تست منفی فروخته‌اند و این کارکنان را اخراج کرده‌اند. سیامک سمیعی روز یکشنبه در نشست خبری آنلاین از وزارت بهداشت افزود: گاهی در برخی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام افرادی تبلیغ می‌کنند که تست منفی یا مثبت کرونا می‌فروشند اما مسوولان فنی آزمایشگاه‌ها خودشان با این مسائل برخورد کرده‌اند زیرا نمی‌خواهند اعتبار آزمایشگاه آنها زیر سوال برود.

او اظهار داشت: مهم‌ترین جایی که افراد به دنبال جواب تست منفی هستند برای مسافران پروازها به خصوص پروازهای خارجی است. برای شرکت‌های هواپیمایی مهم این نیست که جواب تست درست باشد. مهم این است که جواب تست مسافر منفی باشد و با توجه به اینکه افراد هزینه زیادی را برای پروازهای خارجی پرداخت می‌کنند اگر یکی از همراهان آنها تست مثبت داشته باشد، تکلیف آنها هم نامعلوم می‌شود بنابراین به دنبال خرید جواب تست منفی هستند.

سمیعی ادامه داد: نظارت و مدیریت این مساله برای وزارت بهداشت سخت است. اگر در موارد جواب تست اشکال داشته باشد با تکرار آزمایش می‌توان مشکل را حل کرد اما چون برای مسافران پروازها زمان زیادی نداریم. رفع این چالش مشکل است. یک نمونه آن سفر تیم فوتبال بود. هر جایی که منافعی در داشتن تست مثبت یا منفی کرونا باشد امکان این نوع تخلفات وجود دارد. متاسفانه در این حوزه خیلی موفق نبودیم.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره هزینه تست کرونا در بخش دولتی و خصوصی گفت: هزینه تست کرونا در بخش دولتی ۲۵۰ هزار تومان و در بخش خصوصی ۳۵۰ هزار تومان است. البته وزیر بهداشت دستور داده برای موارد و افراد مشکوکی که از سیستم وزارت بهداشت به آزمایشگاه‌های دولتی ارجاع می‌شوند، هزینه تست گرفته نشود و آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت بر اساس دستور وزیر عمل می‌کنند.

  تست سریع کرونا فعلا 

در داروخانه‌ها توزیع نمی‌شود

مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت درباره امکان توزیع و فروش تست‌های سریع در داروخانه‌ها توضیح داد: در این مورد چند چالش وجود دارد. اول اینکه نمونه گرفتن برای افراد عادی کار سختی است زیرا سواپ نمونه‌گیری باید به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه با قسمت انتهایی بینی نزدیک حلق تماس داشته باشد تا به ترشحات آغشته شود و البته در مورد تست سریع باید میزان درگیری ویروس بیشتر باشد تا نتیجه دقیق باشد.

او گفت: اگر این مسائل رعایت شود بعد از ۲۰ دقیقه با روشن شدن قسمت قرمز کیت نتیجه معلوم می‌شود اما مساله دیگر این است که اگر فردی متوجه بیماری خود شد با نتیجه تست چه کار می‌کند بنابراین فعلا توزیع این کیت‌ها در داروخانه‌ها در دستور کار نیست زیرا مطمئن نیستیم که هزینه آن بر دوش مردم به نفع آنها باشد. فعلا از کیت‌های تشخیص سریع در مراکز بهداشتی درمانی استفاده می‌شود و ورود این تست‌ها باعث شد میزان تست‌های روزانه کرونا در کشور حدود ۶۰ درصد بیشتر شود که کمک بزرگی برای گسترش آزمایش کرونا در کشور بود.

سمیعی ادامه داد: ظرفیت تست کرونا در کشور در ماه‌های گذشته بیش از دوبرابر افزایش یافته و از روزانه ۲۵ هزار تست به بیش از ۵۸ هزار تست در روز رسیده ایم. ظرفیت و زیرساخت‌های مناسبی ایجاد شده و امکان توسعه آن نیز وجود دارد. البته این پیشرفت همزمان با تحریم و جنگ اقتصادی انجام شده که ماه‌هاست درگیر آن هستیم.

او افزود: در این مدت کیت‌های تشخیص مولکولی و تشخیص سریع در کشور تولید شد. کیفیت کیت‌ها بهتر شده است و با استفاده از همین کیت‌های تولید داخل بود که در طرح بهداشتی شهید سلیمانی توانستیم به میزان زیادی تست‌های تشخیصی را در منزل افراد انجام دهیم و افراد مرتبط با بیماران را تا ۱۰ نفر به ازای هر فرد مبتلا ردیابی و رهگیری کنیم.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت درباره تشخیص ویروس‌های جهش یافته گفت: هم اکنون در سه آزمایشگاه کشور از جمله انستیتو پاستور این کار انجام می‌شود. انجام این آزمایش در نتیجه تست و بیماری افراد تاثیری ندارد اما در شناخت وضعیت اپیدمی در کشور مهم است. او گفت: مساله بسیار مهم دیگر این است که هنوز نمی‌دانیم واکسن کرونا در مورد ویروس‌های 

جهش یافته چه اثری دارد و اگر مشخص شود که واکسن‌ها در مقابل ویروس‌های جهش یافته عملکرد مطمئن ندارند باید برای مدیریت کرونا با توجه به این مساله برنامه‌ریزی کنیم. 

 

ارسال نظر