کوتاه و خواندنی

۱۴۰۰/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۶۵۱

   دانشمندان برای اولین‌بار در جهان، فضای داخلی دو سیاره نپتون و اورانوس را در یک آزمایشگاه بازسازی کردند. بر اساس مطالعه تازه منتشر شده در مجله Nature Astronomy، برای اولین‌بار در جهان گروهی از دانشمندان با بازآفرینی فشار و درجه حرارت فضای داخلی این دو سیاره در یک آزمایشگاه، از دانش جدیدی در مورد شیمی لایه‌های عمیق آنها رونمایی کردند. این یافته‌های جدید همچنین ممکن است موید ترکیبات اقیانوس‌ها در سیارات فراخورشیدی غنی از آب بسیار دور از منظومه شمسی باشد.

    محققان ادعا می‌کنند که جمعیت باکتری‌های خاص روده را با افزایش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و دستگاه گوارش مرتبط کرده‌اند. چگونگی اطلاع از زمان مرگ، سوالی است که ذهن بسیاری از انسان‌ها را به خود مشغول کرده است. سال‌هاست دانشمندان در پی یافتن روشی برای پاسخ به این سوال هستند. به تازگی محققان فنلاندی طی آزمایشاتی بر میکروبیوم‌های روده، موفق به این پیش بینی شدند. 

   یک سیستم جدید یادگیری ماشین با هوش مصنوعی (AI) می‌تواند خطر ایست قلبی - حملات قلبی - را با استفاده از زمان و داده‌های آب و هوا پیش بینی کند. حمله قلبی که به آن انفارکتوس میوکارد نیز گفته می‌شود، هنگامی اتفاق می‌افتد که بخشی از عضله قلب، خون کافی دریافت نکند. هر چه مدت زمان بیشتری تا درمان و ترمیم جریان خون بگذرد، آسیب به عضله قلب بیشتر می‌شود.

 

ارسال نظر