دانش‌آموزان مبتلا به کرونا؛ امتحان در شرایط قرنطینه یا شهریور

۱۴۰۰/۰۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۳۴۳
دانش‌آموزان مبتلا به کرونا؛  امتحان در شرایط  قرنطینه یا شهریور

بنابر پیش بینی‌ها، مقرر شده آن دسته از دانش‌آموزان کرونایی، افراد مشکوک به کرونا و کسانی که بیماری زمینه‌ای داشته و ریسک ابتلا به بیماری دارند، در فضای جداگانه و انفرادی در امتحان نهایی شرکت کنند. همچنین طبق خوداظهاری هر فردی که اعلام کند هنگام برگزاری امتحانات علائمی از کرونا دارد، جداگانه امتحان می‌دهد. مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان این مطلب تاکید کرد: سال گذشته شرایط مشابه امسال را داشتیم، مدارس تعطیل بودند و به جز پایه نهم و دوازدهم، ارزشیابی سایر پایه‌ها غیرحضوری بود. سال گذشته دستوالعمل با کمک وزارت بهداشت تهیه و تنظیم و به استان‌ها ابلاغ شد؛ بنابراین تجربه اول ما نیست. در سال تحصیلی جدید نیز این موضوع با توجه به شرایط جدید و تجارب کسب شده مورد بازبینی قرار گرفته و آماده شده است و امروز به استان‌ها ارسال می‌شود.محمد محسن بیگی افزود: نحوه برگزاری آزمون‌ها به صورت حضوری از یک ماه قبل در کمیته‌های فرعی ستاد ملی مقابله با کرونا در دست بررسی بوده است. بنابراین یک سری مقدمات را که از قبل پیش بینی می‌کردیم همزمان در استان‌ها در دست پیگیری داشته‌ایم. در پروتکل‌های امسال دو مطلب برای ما بسیار اهمیت داشت؛ نخست فاصله‌گذاری اجتماعی بوده است.

    وجود کمتر از 100 دانش‌آموز 

در هر حوزه امتحانی

مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در گذشته ۴۰۰۰ حوزه امتحانی در پایه دوازدهم داشتیم که امسال بیش از ۲۷۰۰ حوزه به آن افزوده است گفت: اکنون 6700 حوزه در سطح کشور داریم. ۶۴۰ هزار دانش‌آموز پایه دوازدهم داریم و به‌طور میانگین در هر حوزه امتحانی کمتر از صد دانش‌آموز داریم که البته در برخی مناطق ممکن است به علت گنجایش سالن‌ها جمعیت بیشتر هم باشد ولی در برخی حوزه‌ها ۶۰ تا ۷۰ نفر باشد. فاصله صندلی‌ها از همدیگر از هرطرف تقریبا دو متر در نظر گرفته شده و هر دانش‌آموز در فضای فیزیکی چهار مترمربعی قرار دارد.

    برگزاری امتحانات در فضای باز 

محسن بیگی افزود: دوم تهویه سالن‌ها است که امسال در شرایط بهتری قرار گرفته‌اند و حوزه‌هایی انتخاب شده‌اند که امکان ورود و خروج هوا را داشته باشند. همچنین تاکید کردیم هرجایی که امکان برگزاری آزمون در فضای باز وجود دارد این کار صورت بگیرد تا از دغدغه‌ها کاسته شود.

    امکان ورود به جلسات نیم ساعت

 قبل از آغاز امتحانات

مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری درباره رفت و آمد دانش‌آموزان به حوزه‌های امتحانی نهایی گفتد: به همکاری عوامل اجرایی، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان برای رفت و آمد دانش‌آموزان نیاز داریم. به جد توصیه کردیم که تجمع قبل و بعد از ورود به سالن‌های امتحانی مدیریت شود و زمان ورود به سالن را گسترده‌تر اعلام کردیم و از نیم ساعت قبل از آزمون امکان ورود به سالن وجود دارد تا این ورود تدریجی باشد.

    نهمی‌ها در مدارس خودشان

 امتحان می‌دهند

او افزود: در پایه نهم نیز امتحانات به صورت مدرسه‌ای برگزار می‌شود و آنجا حوزه امتحانی نداریم. بنابراین تراکم در حوزه‌های امتحانی این پایه کم و حدود صفر است زیرا در هر مدرسه و کلاسی میانگین ۲۰ تا ۳۰ دانش‌آموز حضور دارند. در پایه نهم یک میلیون و ۱۳۰ هزار دانش‌آموز داریم.

    وجود مراقبان بهداشتی 

در حوزه‌های امتحانی

محسن بیگی با بیان اینکه در حوزه امتحانی پایه دوازدهم علاوه بر ناظران امتحان، یک نفر مراقب سلامت در حوزه نظارت کافی را دارد و از سوی شبکه‌های بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی کشور نیز این نظارت‌ها صورت می‌گیرد، درباره دانش‌آموزانی که در حین آزمون علائم کرونا از خود بروز می‌دهند گفت: ما یک سری شرایط را از قبل پیش بینی کرده‌ایم.کد ملی تمام دانش‌آموزان شرکت‌کننده در آزمون را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهیم که در سامانه ماسک وضعیت آنان چک خواهد شد و هر دو روز یک بار موارد کرونا مثبت را اعلام می‌کند.

     امتحان در قرنطینه یا شهریور

او افزود: عملا این دانش‌آموزان یا موارد مشکوک به کرونا در کنار دیگر بچه‌ها امتحان نمی‌دهند که می‌توانند یا در فضای قرنطینه آزمون بدهند یا در شهریور در آزمون شرکت کنند.مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: کسانی که بیماری زمینه‌ای داشته و ریسک ابتلا دارند مثلا مبتلا به دیابت و غیره هستند اینها هم در فضای جداگانه و انفرادی امتحان می‌دهند. همچنین در خوداظهاری هر فردی که اعلام کند هنگام برگزاری امتحانات علائمی از کرونا دارد جداگانه امتحان می‌دهد.

 

ارسال نظر