کوتاه و خواندنی

۱۴۰۰/۰۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۲۶۴

   نهنگ‌ها سیستم صوتی مخصوصی دارند که به آنها اجازه می‌دهد بدون از دست دادن هوا، در زیر آب آواز بخوانند.‌ انواع مختلفی از نهنگ‌های بی‌دندان ناله می‌کنند اما تنها چند گونه از نهنگ‌های نر می‌توانند آواز بخوانند که شامل نهنگ گوژپشت، نهنگ بزرگ‌باله‌ای کوچک، نهنگ تیغ‌باله، نهنگ آبی و نهنگ قطبی می‌شود. تارهای صوتی نهنگ بسیار پیچیده‌تر از انسان‌ است.

   محققان برای نخستین‌بار با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی و تکنیک جدید چاپ بیو «پارچه‌‌»هایی ساخته‌اند که از الیاف زنده جلبک در بافت آن استفاده شده است.محققان می‌گویند این ماده سازگار با محیط‌زیست است و ماهیتی گیاهی دارد به این معنی که با فتوسنتز قادر به ادامه حیات است. این ماده علاوه براینکه به راحتی قابلیت بازیافت و بازگشت به طبیعت را دارد، می‌توان از آن نمونه محدودی تولید کرد و در محل از پیش تعیین شده گذاشت تا خود به خود رشد کند و بزرگ شود. 

   ملیندا گیتس، همسر بیل گیتس، بنیانگذار شرکت مایکروسافت پس از طلاق از همسرش به دومین زن ثروتمند جهان تبدیل می‌شود.خانم و آقای گیتس در سال ۱۹۹۴ میلادی ازدواج کردند و هیچ شروط ضمن عقدی برای ازدواج آنها به ثبت نرسیده است. بنابراین طبق قوانین ایالت واشنگتن، دارایی زن و مرد پس از طلاق نصف می‌شود و انتظار می‌رود خانم ملیندا گیتس۷۳ میلیارد دلار دریافت کند. 

 

ارسال نظر