آمار مرگ بر اثر کرونا در تهران به روزانه 100 نفر رسید

۱۴۰۰/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۴۸۶
آمار مرگ بر اثر کرونا در تهران به روزانه 100 نفر رسید

گلی ماندگار|آمار مرگ و میر کرونا همین طور رو به افزایش و البته آمار مبتلایان هم نسبت به 14 ماه گذشته رشد چشمگیری داشته است. بسیاری از شهرها در وضعیت قرمز به سر می‌برند و این وضعیت به گفته وزیر بهداشت در هفته‌های آتی رو به سیاهی می‌رود. رییس شورای شهر تهران به آمار روزانه 100 فوت در تهران بر اثر کرونا اشاره کرده است. این در حالی است که به گفته برخی شاهدان عینی واکسن کرونا در بازار ناصر خسرو بین 40 تا 60 میلیون تومان به فروش می‌رسد، اما رییس پلیس تهران می‌گوید چنین موردی تا به حال به ما گزارش نشده است. از سوی دیگر مساله «لاک داون» شهرها هم منتفی است و تهران هم به گفته استاندار اصلا قرار نیست تعطیل شود چرا که شرایط تعطیلی تهران فراهم نیست. کسی نمی‌گوید چه شرایطی قرار است فراهم باشد، مردم در وسایل حمل و نقل عمومی با تعداد بالا حضور پیدا می‌کنند، صف‌های مرغ و تجمع‌های اعتراضی بازنشستگان هم پا برجاست و در این بین هر روز تعداد بیشتری به کرونا مبتلا می‌شوند. 

     سیستم حمل و نقل و بحران بهره‌برداری

تاکنون یک ریال هم به مدیریت شهری از منابع ستاد ملی کرونا پرداخت نشده، در حالی که منابع مالی شهرداری به دلیل رکود کاهش و هزینه‌ها به دلیل تورم افزایش داشته است. رییس شورای شهر تهران با بیان این مطلب درباره تعداد ناوگان اضافه شده به سیستم حمل و نقل تهران می‌گوید: این مطلب درست است که به ناوگان مترو واتوبوسرانی تهران، تعداد قابل توجهی اضافه نشده است، اما توجه داشته باشید با توجه به کاهش تعداد مسافر به دلیل کرونا و استفاده از حداکثر ظرفیت ناوگان در شرایط پیک، عملا سیستم حمل ونقل عمومی تهران با بحران بهره‌برداری مواجه است و باید منابع لازم برای تعمیر و نگهداری این سیستم تامین شود. محسن هاشمی می‌افزاید: پرداخت یارانه مترو از سوی دولت هم به دلیل کاهش مسافر مترو، با مشکل مواجه شده است و در این شرایط عملا نه تنها نیاز ناوگان حمل ونقل عمومی تامین نشده، بلکه ظرفیت کنونی نیز با چالش مواجه است. قطار تولید داخل نیز باید مسیر تست سرعت و اخذ استاندارد را طی کند و بعید است، زودتر از 6 ماه دیگر بتواند به ناوگان مترو اضافه شود. البته اضافه شدن یک قطار یعنی افزایش نیم درصدی ظرفیت که قاعدتا تاثیر چندانی ندارد.

           یک  ریال به مدیریت شهری از منابع ستاد ملی 

کرونا پرداخت نشده است

هاشمی در پاسخ به این سوال که با توجه به پیش‌بینی فوت بیش از۵۰۰ نفر در روز در موج چهارم کرونا، تدارکات برای تجهیز حمل و نقل عمومی چقدر بوده، آن هم در شرایطی که نقش شهرداری تهران در تصمیمات ستاد کرونا کمرنگ شده است، می‌گوید: البته موضوع حضور مدیریت شهری در ستاد ملی کرونا، مساله‌ای است که ما خودمان ضرورت آن را مطرح کردیم، اما این مساله به شکل نمادین نمی‌تواند همه مشکلات ما را حل کند، واقعیت آن است که طی ۱۴ ماه سپری شده از اعلام ورود کرونا به کشور، تاکنون یک ریال نیز به مدیریت شهری از منابع ستاد ملی کرونا پرداخت نشده، در حالی که منابع مالی شهرداری به دلیل رکود کاهش و هزینه‌ها به دلیل تورم افزایش داشته است. 

    خطر کرونا در مترو و اتوبوس

 بیشتر از صف مرغ است

او با بیان اینکه خطر کرونا در فضای بسته مترو و اتوبوس بسیار بیشتر است، می‌افزاید: اگر مردم در صف مرغ که در فضای باز است، ممکن است کرونا بگیرند در مترو واتوبوس که فضای بسته‌ای است، با وجود ازدحام شرایط خطرناک‌تری دارند، اما برای دولت و مجلس، مترو و اتوبوس در تامین منابع اولویت ندارد، در حالی که اولویت اتوبوس کمتر از مرغ و روغن نیست، قابل سوءاستفاده هم نیست و در شهر می‌ماند.  هاشمی می‌گوید: انتظار ما این است همان‌گونه که مجلس به فضای مجازی و صداوسیما و سایر بخش‌های مورد علاقه‌اش اولویت و منابع می‌دهد به مترو واتوبوس هم بودجه واقعی بدهد، نه اینکه کل بودجه تامین اتوبوس برای تهران در سال از سوی دولت، کفاف تهیه ۵ دستگاه اتوبوس را هم ندهد. 

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اتوبوس و مترو این روزها بسیار شلوغ است و کرایه‌ها هم از اول اردیبهشت زیاد می‌شود و در واقع مردم در این فشار تورمی فقط شاهد پرداخت بیشتر کرایه هستند در صورتی که کیفیت خدمات تغییری ندارد، آیا باز هم باید هزینه‌های تحمیل شده به حمل ونقل از جیب مردم تامین شود؟ اظهار می‌دارد: شهرداری موظف است که حقوق کارکنان مترو واتوبوسرانی را مطابق با مقررات افزایش دهد، هزینه مواد اولیه و تجهیزات و تعمیرات نیز با نرخ ارز و تورم افزایش می‌یابد، در زمان کاهش درآمد سیستم حمل ونقل عمومی به دلیل کرونا، یا باید این منابع توسط ستاد ملی کرونا تامین شود یا مبلغ بلیت تعدیل شود که البته نظر شورا، راه نخست است وباید به دولت و مجلس فشار آورده شود که این منابع را تامین کنند.

 

ارسال نظر