مرگ 70 نفر در تهران فقط در یک روز

۱۴۰۰/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۴۱۱
مرگ 70 نفر در تهران فقط در یک روز

گلی ماندگار| محدودیت‌های اعمال شده در تهران هیچ دردی را دوا نمی‌کند، بازی کردن با واژه‌ها نمی‌تواند کرونا را کنترل کند. دکتر زالی، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران معتقد است که مسوولان هیچ کدام کرونا را جدی نگرفته‌اند. ستاد کرونا از «لاک داون» 10 روزه تهران سخن می‌گوید و از سوی دیگر هیچ کس این مساله را رعایت نمی‌کند. با این شرایط نباید انتظار داشته باشیم که بتوانیم کرونا را کنترل کنیم. فقط در روز شنبه تهران 70 فوتی کرونایی داشته است. در همین روز بیش از 800 هزار نفر با مترو جابه‌جا شده‌اند. این چه لاک داونی است که جریان شهری هیچ تغییری نکرده و مردم در حال رفت و آمد هستند. چرا باید وقتی می‌گوییم لاک داون باز دولت اعلام کند که یک سوم کارمندان به سر کار بیایند. این یک سوم ارباب رجوع هم خواهند داشت. مساله شوخی نیست. باید تعطیلی کامل را در دستور کار قرار دهیم تا بتوانیم این شرایط را کنترل کنیم. شرایط کاملا بحرانی است اما نه مردم و نه مسوولان این مساله را باور نکرده‌اند. 

  هر ۱۶ دقیقه مرگ یک تهرانی به دلیل کرونا

در شرایطی که در ۲۰ فروردین ماه هر ۱۶ دقیقه یک تهرانی جان خود را به دلیل کرونا از دست داده، معتقد است که تنها راه‌حل کنترل بیماری به ویژه در کلان‌شهری مانند تهران که ازدحام جمعیت و ترددهای درون شهری کاملا متفاوت است، رفتن به سمت لاک‌داون واقعی است. زالی می‌گوید: آنچه ما در سطح شهر می‌بینیم لاک فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران داون نیست و ما داریم با الفاظ بازی می‌کنیم. او می‌افزاید: همانطور که هفته گذشته هم به‌شدت هشدار دادیم، تنها راه ممکن برای تهران و برای عبور از شرایط بحرانی فعلی با توجه به حجم بالای ابتلا، راه‌حل لاک داون و تعطیلی کامل است؛ در حالی که اکنون ریتم شهر تغییری نکرده است. فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران همچنین با اشاره به اینکه برخی اعتقادی به نظارت‌ها ندارند و بسیاری از دستگاه‌های مسوول در این زمینه اعتقاد به این موضوع ندارند، می‌گوید: گزارشاتی داریم که برخی دستگاه‌های ملی استنکاف کرده و حاضر به پذیرش مصوبات ستاد نبودند. به این شکل کنترل اپیدمی بسیار سخت خواهد بود. قطعا کسانی که در این زمینه تسامح می‌کنند، جان مردم را به بازی گرفتند و باید پاسخگو باشند. افزایش روبه رشد بار بیماری در شهرها، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شلوغی وسایل حمل و نقل عمومی، فعالیت زیر زمینی و چراغ خاموش مشاغل گروه دو و سه در شهرهای قرمز و نارنجی و... همگی از نگرانی‌های جدی در کنترل بیماری در روزهای پیش رو است. در شرایطی که غلبه ویروس انگلیسی بر کشور با وجود سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی توانست ضربه سختی به بدنه نظام سلامت وارد کرده و زحمات چندین ماهه کادر درمان را تا حد زیادی تنزل دهد، تعطیلی شهرها و محدودیت‌های هوشمند کرونایی برای جلوگیری از خسارات زیان‌بار این بیماری اعمال شده است؛ محدودیتهایی که البته تا اینجای کار و در روز اول اجرا چندان اثربخش خوانده نشد و با توجه به اینکه افزایش بیشتر آمار ابتلا، بستری و مرگ ناشی از کرونا پیش‌بینی شده است، باید دید در روزهای آتی چگونه قرار است نظارت بر اجرای این محدودیت‌ها، عملی شود.

  نقشه کرونا در کشور قرمزتر و سیاه می‌شود

از سوی دیگر وزیر بهداشت نیز می‌گوید: وضعیت نقشه‌های کرونا در کشور نشان می‌دهد که به سمت قرمزتر شدن کشور و به سمت رنگ سیاه پیش می‌رویم. برآورد ما این است که هفته جاری و آتی نقشه کرونا به مراتب قرمزتر و سیاه می‌شود. امروز با کمال تاسف حدود ۲۵۸ مرگ را تجربه کردیم خیلی برای من سخت و سهمگین بود که در مدت کمتر از سه هفته تعداد مرگ‌ها پنج برابر شود. وزیر بهداشت افزود: در کشور به فاصله پنج روز ۴۷ شهر قرمز به ۲۵۷ شهر رسیده، این نشان از این است که به سمت شرایط بدتر می‌رویم. رعایت پروتکل‌ها به ۵۸ درصد رسیده و همه این مسائل با افزایش موارد بستری و مرگ و میر ارتباط مستقیم دارد. منحنی‌ها نشان می‌دهد هر قدر اجرای پروتکل‌ها کمتر شود میزان بستری و مرگ و میر و ابتلا بالاتر می‌رود.

  پیک چهارم و شرایطی که تا کنون تجربه نکرده ایم

همچنین بنابر اعلام دکتر علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حال حاضر در اکثر استان‌ها شیب تندی از بیماری را شاهد هستیم و حتی استان‌هایی هم که تازه از موج قبلی کرونا رهایی یافتند در حال پیشروی به سمت موج جدیدی از بیماری هستند تا جایی که ۲۵۷ شهر در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۱ شهر در وضعیت زرد و تنها ۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. او می‌گوید: شرایط فعلی و پیش رو را تاکنون تجربه نکرده‌ایم و پیک چهارم کرونا در مقایسه با سه پیک قبلی شرایط متفاوتی خواهد داشت. آنچه از مسوولین می‌خواهیم این است که علاوه بر آنکه زیرساخت‌ها را آماده می‌کنند، آموزش، توصیه، تصویب قانون و اجرای آن را هم مدنظر قرار دهند. 

 

ارسال نظر