ناهماهنگی مسوولان و سرگردانی مردم در موج چهارم کرونا

۱۴۰۰/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۳۶۵
ناهماهنگی مسوولان و سرگردانی مردم در موج چهارم کرونا

گلی ماندگار| هر روز میزان ابتلای افراد به کرونا در کشور بیشتر می‌شود، مسوولان مردم را مقصر می‌دانند و البته مردم هم به بی‌تفاوتی مسوولان و عدم واردات واکسن اعتراض دارند. هر چه هست مساله مرگ و زندگی بیمارانی است که این روزها بیش از همیشه به کووید 19 مبتلا می‌شوند. بیمارانی که حالا از ترس حتی به بیمارستان هم نمی‌روند و تا آخرین لحظه زندگی را درخانه می‌گذرانند به این امید که با درمان‌های خانگی بتوانند بهبود پیدا کنند، اما در نهایت جسم بی‌جانشان به اورژانس بیمارستان‌ها می‌رسد. این در شرایطی است که مردم هنوز هم درباره اینکه چه زمانی قرار است واکسن برای تزریق در دسترشان باشد، سردرگم هستند و کسی جواب مشخصی در این زمینه به آنها نمی‌دهد. ایران در لیست تزریق واکسن کندترین عملکرد را در تمام دنیا دارد و بسیاری از کارشناسان بین‌المللی حوزه بهداشت معتقدند اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، واکسیناسیون در ایران تا 10 سال دیگر هم طول خواهد کشید. این در حالی است که مسوولان وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده‌اند که واکسن ایرانی از مرداد ماه برای تزریق به تولید انبوه خواهد رسید. اما معلوم نیست این واکسن استانداردهای سازمان بهداشت جهانی را کسب کرده است یا خیر؟

    رمدیسیور در داروخانه ها

شرایط به حدی بحرانی شده که داروهای درمانی کرونا که تا همین چند ماه پیش فقط در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌گرفت و البته بودند بیمارستان‌هایی که همراه بیماران را مجاب می‌کردند این دارو را در بازار سیاه ناصر خسرو خریداری کنند و جان بیمارشان را نجات دهند و دارویی که با مبالغی بین 15 تا 45 میلیون تومان در کوچه پس کوچه‌های ناصر خسرو خرید و فروش می‌شد، حالا قرار است در داروخانه‌ها توزیع شده و در دسترس مردم قرار بگیرد.  بر اساس این خبر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌هایی جداگانه به رییس سازمان غذا و دارو و مدیران عامل سازمان‌های بیمه سلامت و تامین اجتماعی بر ضرورت افزایش دسترسی مبتلایان به کرونا به داروهای «فاویپیراویر» و «رمدیسیور» در داروخانه‌ها و پوشش بیمه‌ای این داروها تاکید کرد.

سعید نمکی روز شنبه در نامه‌ای خطاب به محمدرصا شانه ساز، رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: مصرف داروهای ضدویروس «فاویپیراویر» و «رمدیسیور» برای جلوگیری از جهش و مقاومت ویروس باید منطبق با پروتکل‌ها بوده و نسخه نویسی نیز توسط پزشکان متخصص عفونی و ریه یا پزشکان عمومی آشنا به پروتکل‌ها و مورد تایید معاونان درمان و بهداشت دانشگاه‌ها صورت گیرد. او افزود: داروخانه‌های منتخب در تعداد حداکثر و فهرست آنها به مراکز ۱۶ ساعته و مراکز خصوصی و خیریه همه شهرستان‌ها ارسال و برای اطلاع بیماران و جلوگیری از سرگردانی آنها نصب شود. به علاوه در سایت‌های مختلف جهت اطلاع عموم اعلام شود.

    پوشش بیمه‌ای 

داروهای فاویپیراویر و رمدیسیور

نمکی همچنین در نامه‌ای دیگر خطاب به محمد مهدی ناصحی، عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت و سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بر ضرورت توجه به پوشش بیمه‌ای داروهای «فاویپیراویر» و «رمدیسیور» در درمان سرپایی مبتلایان به کرونا تاکید کرد.

    عدم هماهنگی مسوولان و  سرگردانی مردم

روز پنجشنبه هفته گذشته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در یک برنامه تلویزیونی از تعطیلی دو هفته‌ای شهرهای قرمز و نارنجی از روز شنبه 21 فروردین خبر داد. اما این خبر روز جمعه از سوی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان اصفهان تکذیب شد و گفت پیشنهاد تعطیلی 10 روزه کشور هنوز به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا نرسیده است و این اخبار فقط اظهارنظر شخصی فرد اعلام‌کننده است! این در حالی است که به گفته اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا در همه استان‌ها با موج سنگین ابتلا به 

کووید 19 مواجه هستیم و در این شرایط چاره‌ای جز تعطیلی باقی نمی‌ماند. 

    شیب بسیار تند کرونا  در ۱۲ استان

سخنگوی ستاد ملی کرونا در این باره می‌گوید: در ۱۲ استان شیب بسیار تندی از بیماری را شاهد هستیم. استان‌های اردبیل، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، کرمان، لرستان، همدان، زنجان، مرکزی، قم، فارس از استان‌هایی هستند که شیب بسیار تند بیماری را تجربه می‌کنند و باید مراقب بود که از خسارت وارده بکاهیم.

   ۴  استان در ابتدای موج چهارم

وی افزود: چهار استان هم در ابتدای موج هستند که شاید بتوان با رعایت شدیدتر پروتکل‌ها کاری کرد که کمتر درگیر موج شوند که شامل استان یزد، کهگیلویه و بویر احمد، سیستان و بلوچستان و گلستان می‌شوند. استان هرمزگان هم به همین شکل در ابتدای یک موج است. در مجموع ۲۵۷ شهر قرمز، ۱۲۹شهر نارنجی، ۵۱ شهر زرد و ۱۱ شهر آبی داریم و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم به ۵۶ درصد رسیده است که بسیار عدد پایینی است.

 

ارسال نظر