واردات واکسن باید جدی گرفته شود

۱۴۰۰/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۱۵۸
واردات واکسن باید جدی گرفته  شود

کمتر از 30 درصد کادر درمان واکسینه شده‌اند

تعادل | تعلل کردن برای ساخت واکسن داخلی و وارد نکردن واکسن خارجی به قیمت جان خیلی از مردم تمام می‌شود. این در حالی است که حتی واکسیناسیون کادر درمان هم به‌طور کامل انجام نشده و فقط نزدیک 30 درصد از کادر درمان واکسینه شده‌اند.  این هشدارهایی است که فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا اعلام کرده است. هشدارهایی که ماه‌های متمادی است از سوی کارشناسان حوزه درمان اعلام می‌شود و در این بین اما دیگر مسوولان هیچ تلاشی برای بهتر شدن وضعیت انجام نمی‌دهند.  از سویی ساده انگاری دولتمردان مردم را راهی سفرهای پر مخاطره می‌کند و از سوی دیگر بسیاری بر این باورند که دولت می‌خواهد فقط با جریمه کردن مردم بودجه مورد نیازش را تامین کند. اما مساله اینجاست که دولتمردان چقدر مساله واکسیناسیون را جدی گرفته‌اند. 

     واردات واکسن باید اولویت اول باشد

فرمانده عملیات مدیریت ستاد کرونا در کلانشهر تهران گفت: مهم‌ترین راهبرد در شرایط فعلی و در آستانه شکل‌گیری خیز چهارم کرونا، باید استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور برای واردات واکسن باشد. علیرضا زالی با اشاره به وضعیت واکسیناسیون کادر درمان بیان کرد: در تهران اگر مجموعه همکاران را در نظر بگیریم، هنوز واکسیناسیون به سقف ۳۰ درصد هم نرسیده است. او در پاسخ به اینکه آیا میزان واکسن کرونای وارد شده برای کادر درمان کفایت می‌کند؟ گفت: قطعا نه و ما پیش‌بینی می‌کنیم، اگر گروه‌های ارایه‌دهنده خدمات درمانی و بهداشتی در کل کشور را در نظر بگیریم، پیش‌بینی ما برای تزریق واکسن، جمعیت ۷۵۰ هزار نفری آنها است. فرمانده عملیات مدیریت ستاد کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: حال اگر در نظر بگیریم ۴۰ درصد از ارایه‌دهنده‌های خدمات بهداشتی درمانی در تهران هستند، پس ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در کل مجموعه همکاران بخش بهداشتی درمانی در تهران خواهند بود که آن عدد واکسن وارد شده خیلی پایین‌تر از این است. زالی افزود: توصیه ما این است که به سرعت شرایط واکسیناسیون شکل بگیرد، به خصوص اینکه بخش خصوصی که بخش عمده‌ای از خدمات را در تهران ارایه می‌دهند و همچنین بخش عمومی غیردولتی در راند اول و دوم خیلی مورد واکسیناسیون قرار نگرفتند، در حالی که با توجه به اینکه کادر درمان این بخش‌ها هم در معرض خطر هستند، باید مورد واکسیناسیون قرار گیرند. یادمان باشد که ۸۰ درصد خدمات سرپایی در تهران در بخش خصوصی انجام می‌شود و آنها هنوز جزو نقاط پر خلأ از نظر واکسیناسیون هستند. او افزود: به هر حال به نظر می‌رسد که مهم‌ترین راهبرد در شرایط فعلی و در آستانه شکل‌گیری خیز چهارم، استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور به خصوص ظرفیت‌های وزارت خارجه، بانک مرکزی و دولت است که هرچه سریع‌تر باید از همه روش‌های متعارف موجود جهانی با توجه به کمبود واکسن استفاده کنند و به سرعت واکسن کرونا را وارد کنند. زالی در مورد شرایط تهران گفت: تهران الان شهر نارنجی است، اما متاسفانه با وجود ویروس جهش یافته تبدیل رنگ‌ها خیلی سریع‌تر از دوره‌ها و امواج قبلی پیش می‌رود، امروز اگر تهران را نارنجی تلقی می‌کنیم شاید در چند روز آینده به سرعت به شهر قرمز تبدیل شود. او افزود: به‌طور مثال شهر پردیس در استان تهران تا روز جمعه نارنجی بود و روز شنبه به سرعت قرمز شده است، یعنی بیست و چهار ساعت بیشتر طول نکشید، این اتفاق ممکن است برای شهرهای تهران و استان تهران هم پیش بیاید. فرمانده عملیات مدیریت ستاد کرونا در کلانشهر تهران در پایان بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که در موج جدید بیماری، تبدیل رنگ‌های کشور با شتاب و سرعت بیشتری اتفاق بیفتد.

     رنگ‌بندی شهرها 

با توجه به کرونای جهش یافته تغییر می‌کند

از سوی دیگر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در آینده نزدیک شاهد تغییر متغیرهای رنگ بندی‌ شهرهای کشور و در نظر گرفتن مولفه‌های تاثیرگذار مانند ویروس جهش یافته خواهیم بود و محدودیت‌ها متناسب با رنگ بندی‌های جدید، ابلاغ خواهد شد. سعید نمکی در دوازدهمین اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار داشت: خیز جدید بیماری با خیزهای قبلی، متفاوت است. یکی دو روز قبل به معاون محترم درمان تاکید کردم که فعلا اعمال غیر اورژانسی لغو شود تا با مشکل کمبود تخت‌های بیمارستانی در کشور روبرو نشویم چون رفتار ویروس جهش یافته با ویروس قبلی متفاوت است.  وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی حتما باید تعداد مراکز منتخب ۱۶ ساعته فعال‌تر شود و گسترش پیدا کند و در این مراکز، داروهای سرپایی آنتی وایرال به ویژه در مراحل اولیه بیماری، تست‌های تشخیصی و تیم‌های مراقبتی برای افراد در تماس با بیماران حضور داشته باشند تا مراجعات بیمارستانی کنترل شود. وی گفت: در آینده نزدیک شاهد تغییر متغیرهای رنگ بندی‌های شهرهای کشور و در نظر گرفتن مولفه‌های تاثیرگذار مانند ویروس جهش یافته خواهیم بود و محدودیت‌ها متناسب با رنگ‌بندی‌های جدید، ابلاغ خواهد شد. انتظار ما این است که روسا و همکاران ما در دانشگاه‌ها، همچنان بر روی پروتکل‌ها ایستادگی و مقاومت کنند. 

 

ارسال نظر