سفر نروید

۱۳۹۹/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۹۶۲
سفر  نروید

مرگ‌های کرونایی 3 رقمی شد

تعادل| وضعیت خوزستان بحرانی است و دیگر شهرها با اینکه زرد و نارنجی هستند اما وضعیتی شکننده دارند. در این شرایط سفر رفتن عاقلانه به نظر نمی‌رسد و می‌تواند این وضعیت شکننده را به بحران نزدیک کند. در حالی که به گفته وزارت بهداشت و درمان میزان رعایت پروتکل‌ها در اغلب شهرها و استان‌های کشور کاهش داشته است، سفرهای نوروزی می‌تواند آغاز سال 1400 را برای بسیاری از مردم با بحران موج چهارم کرونا همراه کند. متاسفانه بسیاری از مردم به هشدارها توجه نمی‌کنند. از هم اکنون جاده‌های بین شهری شلوغ است و تا زمانی که محدودیت‌های اعمال شده اجرایی نشوند همین روند ادامه خواهد داشت. اما مساله این است که دولت قصد ندارد قرنطینه سراسری اعمال کند، اما این دلیل نمی‌شود که مردم هم بدون توجه به پروتکل‌ها بار سفر ببندند و به شهرهای مختلف سفر کنند. توصیه وزارت بهداشت به مردم منصرف شدن از سفرهای نوروزی است اما باید دید چه تعداد از افراد به این توصیه‌ها توجه می‌کنند. این در حالی است که یک بار دیگر مرگ‌های کرونایی 3 رقمی شده و این خود می‌تواند زنگ هشداری برای مردم باشد.

     قرنطینه سراسری اعمال نمی‌شود

به گفته وزیر بهداشت و درمان قرنطینه سراسری برای نوروز اعمال نمی‌شود و دلیل آن هم بیشتر به شرایط اقتصادی باز می‌گردد. اما در این شرایط مردم می‌توانند با سفر نرفتن و ماندن در شهرها و استان‌های خود به کمک کادر درمان بیایند و از افزایش روز افزون شمار بیماران جلوگیری کنند. 

     مرگ و میر‌ها  3 رقمی شد

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان از مرگ 100 بیمار مبتلا به کرونا دیگر در کشور خبر داد. به این ترتیب تعداد جان باختگان ویروس کرونا به بیش از 61 هزار نفر رسید.

سیما سادات لاری با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: بر اساس معیارهای قطعی تشخیص هفت هزار و ۹۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۹۶۳ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۵۴ هزار و ۹۳۳ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۴۹۹ هزار و ۳۰۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۸۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۱ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۳۱۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

  گسترش ویروس جهش یافته در استان ها

سخنگوی وزارت بهداشت پیش از این با هشدار نسبت به گسترش ویروس جهش یافته در برخی استان‌ها گفته است: ویروس جهش یافته کرونا قدرت سرایت بیشتری دارد، ضمن اینکه بیش از ویروس ووهان کودکان و جوان‌ترها را مبتلا می‌کند. بنابراین افزایش ابتلا به کرونا در گروه‌های با سن پایین‌تر لزوم همزیستی هوشمندانه با این ویروس را نشان می‌دهد زیرا ابتلای بیشتر افراد جوان‌تر خطر ابتلای سالمندان به این بیماری را نیز بیشتر می‌کند. امیداریم همه مردم با رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از سفرهای غیر ضروری و تجمعات نزدیک به هم مانع ایجاد خیز چهارم این بیماری در کشور باشند. به گفته، لاری، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به پایین‌ترین میزان خود در چهارماه گذشته رسیده است. کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، همزمان با افزایش ویروس جهش یافته در کشور و نیز گذر از ایام پایانی سال و اقدام به سفر، مهمانی‌ها و دورهمی‌ها در نوروز همگی زنگ خطر جدی برای ایجاد خیز چهارم بیماری است. امیدواریم همه مردم با پرهیز از هر گونه سهل انگاری به گونه‌ای رفتار کنند که شاهد تجربه ایامی آرام و کم خطر در روزهای آغازین سال جدید باشیم. سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است: در هفته گذشته رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافت و این

 نگران کننده است، اگر ترددها افزایش یافته و کرونا چرخش پیدا کند، دستاوردهایی که به‌واسطه رعایت شیوه‌نامه‌ها و اجرای طرح شهید سلیمانی به دست آمد، از بین می‌رود. لاری افزود: میانگین بروز موارد بستری در استان زنجان پایین‌تر از میانگین کشوری اما وضعیت بیماری کووید۱۹ در این استان حساس و شکننده است. ۱۳۹ بیمار کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی زنجان بستری هستند و ۲۱ نفر به علت شرایط بالینی نامناسب در بخش مراقبت ویژه هستند.

     به زنجان سفر نکنید

سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنانش گفت: با توجه به تاثیر جدی سفرهای بین شهری و وضعیت شکننده استان زنجان از هموطنان می‌خواهیم در تعطیلات نوروز از هر گونه اقدام به سفر به شهرستان‌های استان زنجان خودداری کنید.

    مراکز اغلب استان‌ها وضعیت زرد دارند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه در مجموع ۳۱ شهر نارنجی و حدود ۸ تا ۹ شهر قرمز در خوزستان داریم، گفت: به جز ارومیه (نارنجی) اهواز (قرمز)، تمام مراکز استان‌ها در وضعیت زرد هستند اما تاکید می‌کنیم با توجه به گردش ویروس جهش یافته انگلیسی در ۲۹ استان کشور، مردم از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند چراکه سفرها می‌تواند به‌شدت جامعه را درگیر کند. دکتر علیرضا رییسی در مراسم کرونا روایت که از سوی سازمان نظام پزشکی برگزار شد، ضمن تبریک سال جدید گفت: در تعطیلات عید سال گذشته و به دلیل بحران کرونا مردم رعایت کردند و سفر نرفتند. سال قبل از کرونا هم ۲۵ استان کشور درگیر سیل بود و باز هم مردم سفر نرفتند. امسال سومین سالی است که توصیه می‌کنیم مردم سفر نروند. او به بحث تاب آوری جامعه اشاره کرد و گفت: البته نباید فراموش کنیم که تاب آوری نظام سلامت هم پایین آمده است. پرستاران کادر بهداشت و درمان واقعاً خسته شده‌اند. مردم از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند. هرچند که به جز خوزستان می‌توان گفت که وضعیت فعلی کشور پایدار است و به جز وضعیت خوزستان، بقیه مراکز کشور وضعیت خوب است.

    9  شهر قرمز در کشور داریم

رییسی افرود: به جز ۸- ۹ شهر از خوزستان که وضعیت قرمز دارند همچنین گچساران در کهگیلویه و بویراحمد، دیگر شهر قرمزی در کشور نداریم و بابت آن خوشحالیم اما در عین حال نگرانی‌هایی نیز داریم. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه گفت: در مجموع ۳۱ شهر نارنجی در کشور داریم و تنها مرکز استانی که نارنجی است، ارومیه است. اهواز در خوزستان قرمز است بنابراین سایرمراکز استان‌ها زرد هستند و این به معنای آن است که مردم برای سفر همه جا می‌توانند بروند اما خواهش‌مان آن است که نروند و سفر نکنند. او تاکید کرد: باز هم می‌گویم که وضعیت کشور فعلاً خوب است اما مولفه مهم ویروس جهش یافته انگلیسی است که در ۲۹ استان کشور در حال گردش است. این ویروس مهاجم‌تر است و مرگ و مرگ و میر بیشتری دارد که می‌تواند به‌شدت جامعه را درگیر کند. رییسی ادامه داد: در حال حاضر سوش غالب کرونا در کشور ویروس ووهان است چراکه کنترل شدیدی در کشور صورت گرفته است اما ۶۲ درصد سوش غالب در خوزستان مربوط به ویروس جهش یافته انگلیسی است بنابراین درهم آمیختگی جمعیت در جریان سفرهای نوروزی می‌تواند شرایط را غیرقابل کنترل کند. وی اضافه کرد: درست است که

 تاب آوری مردم پایین آمده است اما تاب‌آوری حوزه سلامت هم کاهش یافته است، هرچند که پزشکان، پرستاران و کادر بهداشت و درمان همیشه در صحنه هستند و این خستگی را از زبان آنها نمی‌شنویم اما مجددا می‌گویم که تاب آوری نظام سلامت پایین آمده است و کادر بهداشت و درمان خسته هستند. این موضوع را جدی بگیریم.

    ویروس جهش یافته 

خطرناک‌تر از  ویروس ووهان

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: ویروس جهش یافته انگلیسی به مراتب خطرناک تر از ویروس ووهان است همچنین ویروس جهش یافته برزیلی به مراتب خطرناک‌تر از نوع انگلیسی است. در همین راستا ۳۲ پرواز از ۳۲ کشور به داخل کشور را ممنوع کردیم. پروازها از عراق را تعلیق کردیم چرا که کشور عراق درگیر سوش جهش یافته انگلیسی است و مرزهای غربی کشور رصد می‌شوند.او ادامه داد: وعده کرده بودیم که ۲۵ اسفندماه لیست نهایی شهرها را اعلام کنیم. تا یک ساعت دیگر لیست نهایی رنگ بندی شهرها اعلام می‌شود. خیلی از شهرهای ما رنگشان زرد است و به معنای آن است که مردم اگر بخواهند می‌توانند به آنها سفر کنند و کسی نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد اما از ابتدای شیوع کرونا بارها گفته‌ایم که ترددها باعث انتشار ویروس می‌شود. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: کشور ما پهناور است و قومیت‌های مختلف و ژن‌های مختلفی دارد. گردش ویروس در قومیت‌های مختلف می‌تواند باعث جهش شود. براین اساس در خود کشور ما نیز می‌تواند جهش ویروس جدید صورت گیرد که می‌تواند خطرناک باشد. او با بیان اینکه جامعه پزشکی در بحران کرونا واقعاً گل کاشتند، افزود: بیشترین اتحاد را زمانی که بحران ایجاد می‌شود در جامعه پزشکی می‌بینیم. زمان جنگ، سیل، زلزله، کرونا و غیره جامعه پزشکی یک صدا و محکم بوده‌اند و از بزرگان جامعه پزشکی نیز تشکر می‌کنم که حمایت کردند.

     افزایش واکسیناسیون از تیر ماه 1400

رییسی اضافه کرد: راه طولانی در پیش داریم. پیش‌بینی ما این است که میزان واکسیناسیون از تیرماه به بعد با حجم بیشتری از واکسن که به دستمان برسد، بالاتر خواهد رفت و تا آذر ۱۴۰۰ گروه هدف را واکسینه خواهیم کرد. برای جامعه پزشکی هم بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا نیمه فروردین ۳۵۰ هزار نفر واکسینه می‌شوند. این واکسن‌ها توزیع شده است و درخواست داریم که جامعه پزشکی در واکسیناسیون مشارکت کنند. مطمئن باشید که سال آینده کرونا را از پا در خواهیم آورد.


 

ارسال نظر