هر آمد و شدی باعث افزایش شمار بیماران کرونایی و مرگ می‌شود

۱۳۹۹/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۸۲۲
هر آمد و شدی باعث افزایش شمار بیماران کرونایی و مرگ می‌شود

تعادل| در حالی که قرار است 25 اسفند ماه تکلیف سفرهای نوروزی و شهرهای قرمز و نارنجی روشن شود، وزیر بهداشت و درمان همچنان بر این عقیده است که در نوروز هیچ سفری نباید انجام بگیرد. او سفر رفتن مردم را مساوی با جهش غیرقابل کنترل کرونا در سراسر کشور می‌داند و بیش از هر چیز نگران سلامت مردم و وضعیت کادر درمان است که دیگر رمقی برایشان باقی نمانده و اگر موج دیگری از کرونا در کشور راه بیفتد شاید نتوانند از پس تعداد بی‌شمار بیماران برآیند. اما انگار هیچ کس گوشش به این حرف ها بدهکار نیست، نه دولت، نه وزارت کشور و نه حتی ستاد ملی مقابله با کرونا. هر چه هست برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی است و در این بین وزارت میراث فرهنگی هم تمام تلاش خود را برای انجام گرفتن این سفرها به کار بسته است. 

     التماس می‌کنیم سفر نروید

اما روز گذشته وزیر بهداشت و درمان در مراسم آغاز گام چهارم بسیج ملی شهید سلیمانی در وزارت بهداشت و درمان در این باره گفت: به هیچ‌وجه موافق سفر در تعطیلات نوروز نیستیم، التماس می‌کنیم، مردم حتی اگر راه‌ها باز باشد هم به مسافرت نروند، اگر خوزستان جدیدی شکل بگیرد، نمی‌توانم تاب آوری نظام سلامت را تضمین کنم. هر آمد و شدی باعث بیماری کووید۱۹ و مرگ می‌شود، مردم حتما رعایت می‌کنند، ویروس را در گوشه‌ای از کشور به گوشه دیگر نبرند. باید جایگزینی ویر,س جهش یافته را با ویروس قبلی طولانی‌تر کنیم.

سعید نمکی افزود: در بررسی که در خوزستان انجام شد، ۵۷ درصد بیماران جدید به ویروس جهش یافته انگلیسی مبتلا بودند، این خطر بزرگی برای نظام سلامت است زیرا با ویروسی با قدرت سرایت بالاتر و مرگ آفرینی بسیار خطرناک‌تر مواجه هستیم. در واقع هر چه چرخه انتقال را به نفع کاهش سرعت انتقال این ویروس انجام دهیم بازی را برده ایم. نباید فردی این ویروس را به شهر و روستای دیگری ببرد. این ویروس سوغات مرگ آوری است.

نمکی ادامه داد: التماس کردیم، تماس نباشد. وزیر بهداشت همیشه باید خواهش و تمنا کند؛ دست ببوسد، پا ببوسد، تا کار انجام شود؛ در جاهای دیگر دنیا وقتی وزیر بهداشت موضوعی را نوشت، انجام می‌شود. در جمعیت ساکن غیر شناور مدیریت ساده‌تر می‌شود وقتی جمعیت مواج باشد مدیریت سخت می‌شود، از مردم می‌خواهیم مسافرت نروید، بمانید. حضرت عباسی نروید اگر بروید ضرر می‌کنید، خدا نکند چند خوزستان خلق کنیم. اگر خدای نکرده چند خوزستان دیگر شکل گرفت نمی‌توانم روی تاب آوری نظام سلامت قسم بخورم. برخی می‌گویند تاب آوری مردم کم شده است، 

تاب آوری همکاران نظام سلامت به‌شدت کم شده است. در خوزستان ۷۸ همکار من به ویروس حهش یافته آلوده شده‌اند. 

    بی خوابی، ایمنی کادر درمان را پایین آورده

نمکی افزود: نمی‌توانم پرستاری را از یک منطقه دیگر به خوزستان ببریم، وقتی در طول یک هفته پرستار و کادر بهداشت و درمان نیم ساعت پلک نزده است و 

بی خوابی ایمنی بدن او پایین می‌آید و بیمار می‌شود، کار سخت می‌شود. یک ماه قبل به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفتم خود را برای یکی از سخت‌ترین ایام مدیریت کرونا که آن هم مدیریت ویروس جهش یافته است، آماده کنیم. نه غیب گو و نه فراتر از پاکیزگان هستیم اما پیش بینی من مبتنی بر علم و دانش و تجربه، درست از آب درآمد. نمکی افزود: راه سختی برای مدیریت کرونا در پیش داریم آنچه به علم و دانایی و تجربه بر می‌گردد این است که وقتی نظام بهداشت و درمان محکم انگلیسی به زانو در می‌آید یعنی ویروس چموش‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم.

  برای هر بیمار فقط 72 ساعت وقت داریم

وزیر بهداشت ادامه داد: این ویروس ۷۲ ساعت بیشتر وقت نمی‌دهد و با ویروس قبلی تفاوت دارد. روزانه با افراد موثر در استان‌ها در تماس هستم. اکنون در خوزستان با توفان سهمگینی مواجه هستیم و اگر همکاری‌ها و مدیریت نبود، وضعیت بسیار سختی داشتیم. در مدت کوتاهی ۲۵۰ تخت «آی سی یو» فراهم کردیم. در عرصه مدیریت کرونا، بی اعتمادی و بی آبرویی برای کشور رقم نزدیم و این افتخاری بزرگ برای کشور است. این توفانی سهمگین‌تر از توفان ویروس ووهان است. تشدید بیماریابی که با همکاری بسیج تجربه می‌کنیم، خیلی باید بیشتر از مرحله قبل و با دقت و وسواس اجرا شود. نمکی ادامه داد: تقاضا کرده بودیم امسال سفر را منتفی و از مردم تقاضا می‌کنیم کمک و همراهی کنند،‌گر چه مردم در این روزهای سخت در آپارتمان خسته شده‌اند. 

   حتی اگر همه دروازه‌ها باز شد 

به سفر نروید

از عدم دید و بازدید یک قوم عاطفی که همواره با هم مهمانی و دورهمی‌های دلگرم کننده داشته‌اند و خرید را کنار گذاشته‌اند و دیدن بزرگ‌تر را کنار گذاشته است، ممنونیم. التماس می‌کنیم حتی اگر همه دروازه‌ها باز شد به سفر نروید. نگذارید خوزستان‌های دیگر ایجاد شود، التماس می‌کنم تماس‌ها از منطقه آلوده به مناطق دیگر را قطع کنید مگر موارد خیلی ضروری با تست‌های قبلی مطمئن.

    بیش از ۲۵ درصد تست‌های منفی  

کاذب است

وزیر بهداشت افزود: اگر مسافرت باشد نمی‌شود از یک کانون جدید آلوده جلوگیری کرد. هر روز باید چرخش ویروس را به جاهای دیگر نظاره کنیم. به عنوان یک متخصص می‌گویم، چه تست سریع و چه 

«پی سی آر» انجام شود. درصد زیادی   بین ۲۵ تا ۳۸ درصد «پی سی آر»‌ها در مدرن‌ترین مراکز دنیا منفی کاذب است ممکن است میزان ویروس تا حدی باشد که نتوانیم تشخیص دهیم. تست سریع هم منفی کاذب دارد.

          سفر خطرناک ترین  عامل گسترش کروناست

وی گفت: حداقل احتمال این است که ۲۵ درصد افراد ناقل شناسایی نشوند. «پی سی آر» کشورهای دیگر هم همیشه قلابی نبوده که موارد قلابی هم بوده اما ممکن است افراد و مسافرانی را با تست منفی سوار اتوبوس، قطار یا هواپیما کنیم در حالی که ناقل است. همه را در اتوبوس مبتلا می‌کند سفر یک از مهم‌ترین عوامل گسترش ویروس است. نمکی ادامه داد: هر شب آخرین یافته‌های دنیا در مورد کرونا را مطالعه می‌کنم خطرناک‌ترین عامل مسافرت است حتی اگر بلیت مجانی بود، ویزای بیماری و مرگ می‌فرستند.

   ۸۵  درصد مرگ کرونا 

در بین سالمندان و بیماران  مزمن

وی افزود: در طرح شهید سلیمانی اولین گام مراقبت از ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت است که ۸۵ درصد مرگ‌ها را رقم می‌زند، یعنی جمعیت سالمند و مبتلایان به بیماران زمینه‌ای که تاکنون بین ۸۰ تا ۸۵ درصد از مرگ‌ها رقم زده‌اند. نمکی گفت: ویروس جهش یافته امروز بچه‌ها و جوان‌ترها را هم مبتلا می‌کند. تابلوی خوزستان نشان داد، جوان‌ترها بیشتر از قبل از بین رفتند بیشتر آنها وقتی به بیمارستان رسیدند گاهی فرصت لوله گذاشتن تنفسی برای آنها نبود. اما باز هم آمار کلی خوزستان نشان می‌دهد، این ویروس افراد با بیماری زمینه‌ای و سن بالاتر را بیشتر مبتلا می‌کند. وی ادامه داد: در کل کشور حدود ۲۰ هزار تست داشتیم اما امروز به بالای ۱۰۰هزار تست رسیدیم. در خوزستان اکنون روزی ۲۰ هزار تست انجام می‌دهیم این کار خیلی بزرگی است. بین تست سریع و «پی سی آر» تفاوت وجود دارد اما در ۱۷۶۰ تست سریع در مقایسه با «پی سی آر»،

 فقط ۸.۷ درصد تست‌های سریع منفی، «پی سی آر» مثبت داشتند، این مقایسه همچنان انجام می‌شود. 

وزیر بهداشت گفت: در «پی سی آر» سراغ افراد علامت‌دار می‌رویم و قطعا درصد مثبت آنها بیشتر است این به معنای بی اعتباری تست سریع نیست. البته تست‌های در خوانش ژن ان و اس ویروس کرونا مشکلاتی داشتند که ممکن بود ۵۰ درصد منفی کاذب داشته باشد که به سازندگان این کیت گفتیم اصلاح کنند. او ادامه داد: باید تعداد تست‌ها را بالا ببریم و مجبوریم از تست سریع هم استفاده کنیم. موارد مشکوک را با تست سریع مجدد یا «پی سی آر» دوباره چک می‌کنیم. سه تولید کننده جدید کیت تست سریع هم داریم. نمکی گفت: درمان ضد ویروس برای کاهش میزان لود ویروس از روز اول بیماری اجباری است. اگر این کار را نمی‌کردیم زیر موج بستری خوزستان می‌ماندیم. اقدام بعدی قرنطینه خانگی است، امکان چرخش مجدد را به ویروس ندهید. مریض را باید در اختیار داشته باشیم. نمی‌توانیم مریض را سرگردان رها کنیم. این شیوه مدیریت نیست از بسیجیان می‌خواهم این کار را با مسوولیتی که تقبل کردند انجام دهند. قول می‌دهم هر نوع حمایت بودجه‌ای و غیر بودجه‌ای لازم باشد را انجام دهم. وزیر بهداشت افزود: همه این کمک‌ها و هزینه‌ها به مراتب خرج و هزینه‌ای است که اگر انجام نشود نظام جمهوری اسلامی بعدا باید بیشتر از آن را متحمل شود. بیماران شناسایی شده را رها نکنیم. بیماری که مبتلا به بیماری کووید۱۹ شد باید تحت کنترل باشد. این مهم‌ترین مساله است و تاکنون بیشترین ضربه را به علت غفلت از آن خوردیم. نمکی ادامه داد: وقتی ویروس چرخش می‌کند، قدرت آن بالا می‌رود. در هر سه چرخش قدرت آن تصاعدی بالا می‌رود. میزان خطر ویروس در انگلستان وقتی وارد ژنتیک و فضای جدید می‌رود قابلیت‌های جدید پیدا می‌کند. هر اقلیم و استان ایران مشابه کل اروپاست و انتقال ویروس از خوزستان به سیستان و بلوجستان یا کردستان بحران را تشدید می‌کند.


 

ارسال نظر